صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۳۰ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۳
دولت چهاردهم مانع نابودی دریاچه ارومیه شود

متفکرآزاد: باید از ظرفیت دانشگاه‌ها برای اجرای طرح‌های زیست محیطی بهره‌ برد

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید از ظرفیت بسیار بزرگ مراکز علمی و دانشگاه‌ها برای اجرای طرح‌های زیست محیطی مانند دریاچه ارومیه بهره‌برداری کرد.
کد خبر : 929937

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از تبریز، روح الله متفکرآزاد نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در همایش ملی ایده‌ها و راهکار‌های نوین در توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه که در سالن شهریار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار شد، گفت: حوزه مطالبات این مسئله، سیاسی نیست؛ بلکه زیست محیطی است و باید همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و به ویژه نهاد‌های مردمی و تشکل‌های غیردولتی با تمام توان برای احیای آن کوشش کنند.

وی نقش دانشگاه‌ها و مجامع علمی برای احیای دریاچه ارومیه را بسیار مهم، اثرگذار و قابل دسترس خواند و با تأکید بر اینکه تصمیم گیران باید از توان علمی مراکز تحقیقاتی استفاده کنند، افزود: نظام حل مسائل در جهان کنونی باید از مسیر دانشگاه‌ها عبور کند و چون ایران دارای نیروی انسانی توانمند و علمی در حوزه‌های گوناگون است، باید از این ظرفیت بسیار بزرگ برای اجرای طرح‌های زیست محیطی مثل دریاچه ارومیه بهره‌برداری کرد.

متفکرآزاد بحران‌های آبی را مهم‌ترین و بزرگ‌ترین محل نزاع دولت و ملت‌ها در آینده بیان و اظهار کرد: بر همین اساس باید با هم افزایی داخلی و منطقه‌ای از چنین بحران‌هایی به سلامت عبور کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی یکی از مأموریت‌های بسیار مهم وزارت امور خارجه را پرداخت واقعی و به‌هنگام به مساله دیپلماسی آب بیان کرد و یادآور شد: در نشست‌های اخیر وزیر مربوطه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این مسئله مهم تأکید شده است.

متفکرآزاد تبعات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه را بسیار وسیع برشمرد و با اشاره به اینکه مسائل اجتماعی، معیشتی، اقتصاد، کشاورزی و حتی فرهنگ منطقه دچار لطمات جدی از این ناحیه می‌شود، ادامه داد: دربرگیری این موضوع بسیار فراتر از استان‌های همجوار است.

به گفته وی با از بین رفتن دریاچه ارومیه مساحتی معادل هفت برابر تهران نه به بیابان که تبدیل به شوره زار خواهد شد که آثار منفی و هزینه هنگفت آن در حوزه‌های سلامت و اقتصاد و فرهنگ غیرقابل تصور است، به طوری که عمق ۶۰۰ کیلومتری بستر دریاچه به طور مستقیم تحت تأثیر باد‌های نمکی قرار می‌گیرد.

متفکرآزاد نابودی اشتغال، کشاورزی و زیست بوم منطقه را از آثار آنی خشک شدن دریاچه ارومیه بیان و اضافه کرد: اینکه تخصیص اعتبار برای حفظ و احیای این نگین آذربایجان هزینه تصور شود، اشتباهی محض است، چون هرگونه هزینه در این بخش که محیط زیست بخش اعظمی از جغرافیای کشور و حجم جمعیتی چندین میلیونی را شامل می‌شود، در حقیقت سرمایه گذاری فراملی است.

به گفته وی هر میزان سرمایه گذاری و هزینه برای احیای دریاچه ارومیه به معنی جلوگیری از هزینه‌های هنگفت در حوزه کشاورزی، سلامت و بیکاری است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: با احیای دریاچه ارومیه زندگی سالم را به نسل‌های آینده هدیه می‌دهیم که امیدواریم دولت چهاردهم با همت و جدیت بیشتری وارد عرصه شده و مانع از نابودی این دریاچه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر