صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۳ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۳

پاییز؛ فصل شیوع ویروس‌های پاراآنفلوآنزای انسانی

ویروس‌های پاراآنفلوآنزای انسانی دسته‌ای از ویروس‌ها هستند که منجر به بروز عفونت در ناحیه تنفسی فوقانی یا تحتانی بدن فرد می‌شود و فصل پاییز شایع‌ترین فصل شیوع آنهاست.
کد خبر : 929896

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، پاراآنفلوآنزای انسانی اغلب منجر به بروز بیماری‌های تنفسی فوقانی و تحتانی در نوزادان، کودکان، سالمندان و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف می‌شود، البته هر کسی ممکن است به این بیماری مبتلا شود.

علایم این بیماری دو تا شش روز پس از عفونت ظاهر می‌شود و علایمی مشابه سرماخوردگی دارد؛ تب، آبریزش بینی، سرفه، عطسه و گلو درد، گوش درد، بی‌حوصلگی و کاهش اشتها از جمله سایر علایم پاراآنفلوآنزای انسانی HPIV است.

همچنین این بیماری می‎تواند باعث مشکلات جدی‌تری در کودکان نظیر کروپ (خروسک)، برونشیت (عفونت مجرای اصلی هوا که نای را به ریه‌ها متصل می‌کند)، برونشیولیت (عفونت در کوچکترین مجرای هوا در ریه ها) و پنومونی (عفونت ریه) شود.

در بزرگسالان، عفونت‌های تنفسی فوقانی و برونشیت شایع‌ترین بیماری‌های ناشی از HPIV هستند. علایم و نشانه‌ها ممکن است شامل تب، آبریزش بینی، سرفه و گلودرد باشد. ذات الریه نیز ممکن است در افراد مسن و افراد با سیستم ایمنی ضعیف رخ دهد.

پیشگیری
در حال حاضر هیچ واکسنی برای محافظت از شما در برابر عفونت ناشی از HPIV وجود ندارد. با این حال، محققان در تلاش برای تولید واکسن هستند.

شما می‌توانید خطر ابتلا به HPIV و سایر عفونت‌های ویروسی تنفسی را با انجام اقدامات روزمره مثل شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه یا استفاده از الکل برای صدعفونی کردن دست‌ها، پرهیز از دست زدن به چشم، بینی و دهان و اجتناب از تماس نزدیک با فرد بیمار تا حد زیادی کاهش دهید.

نکته جالب این است که تغذیه با شیر مادر از نوزادان در برابر HPIV در چند ماه اول زندگی محافظت می‌کند؛ به این دلیل که بدن مادر شیرده ممکن است آنتی بادی مبارزه با عفونت را داشته باشد.

اگر به بیماری سرماخوردگی یا مشکل تنفسی مبتلا هستید که ممکن است ناشی از HPIV باشد، می‌توانید با موارد زیر به محافظت از دیگران کمک کنید:

اگر بیمار هستید در خانه بمانید.

*تماس نزدیک با دیگران نداشته باشید.

*هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانید.

*اشیا و سطوح را تمیز نگه‌دارید و ضد عفونی کنید.

*کودکان ۲ سال و بالاتر می‌توانند برای محافظت از خود و دیگران در برابر HPIV از ماسک تنفسی استفاده کنند.
 

هیچ درمان ضد ویروسی خاصی برای بیماری HPIV وجود ندارد. اکثر افراد مبتلا به بیماری HPIV خود به خود بهبود می‌یابند. با این حال برای تسکین علایم می‌توانید از استامینوفن و سایر دارو‌های بدون نسخه برای درد و تب استفاده کنید (احتیاط: آسپرین نباید به کودکان داده شود)، مایعات فراوان بنوشید و در خانه بمانید.

برای کمک به بهبود گلودرد و سرفه از دستگاه بخور اتاق استفاده کنید یا به صورت مرتب دوش آب گرم بگیرید.

آنتی بیوتیک‌ها در برابر HPIV موثر نیستند. آنتی بیوتیک‌ها فقط در برابر باکتری‌ها موثر هستند؛ و در نهایت به منظور رفع نگرانی از وضعیت سلامت خود یا فرزندتان، با مراکز بهداشتی در ارتباط باشید.

انتهای پیام/

ارسال نظر