صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۶ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

حاکمیت تکنولوژی هوش مصنوعی در بازار‌ سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر تمام دنیا از الگوریتم‌ها و ماشین‌های هوشمند که ما به اختصار به آن هوش مصنوعی می‌گوییم، بهره می‌گیرند. در بازار‌های سرمایه جهانی هم اکنون الگوریتم‌ها حکومت می‌کنند و تمامی بازار در اختیار آنهاست.
کد خبر : 929891

فردین آقا بزرگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص روند صعودی این روز‌های بازار سرمایه گفت: به دلیل فروکش کردن تنش‌های منطقه‌ای و خطرات ژئوپلتیک فضای بازار سرمایه تا حدودی آرام گرفته و اثر مثبت این اتفاق را می‌توان در رشد شاخص بورس مشاهده کرد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اما دلیل اصلی صعود را می‌توان در عدم وجود کشش برای نزول بیشتر در بازار دید. این موضوع به این معناست که بازار سرمایه دیگر کششی برای افت بیشتر ندارد و در بدترین حالت تا ۱۰ درصد امکان وقوع افت در بورس موجود است، اما متقابلا بیش از ۵۰ درصد پتانسیل صعود در بازار سرمایه بر اساس معیار و شاخص‌های مقایسه‌ای با سایر بازار‌ها دیده می‌شود.

آقابزرگی تصریح کرد: بدون در نظر گرفتن مثال سیاسی و توجه به مسائل خارج از موضوع اقتصادی، بازار سرمایه ذاتا در شرایطی قرار دارد که امکان نزول بورس بسیار کم است. در همین راستا به نظر من برنامه‌هایی که در آینده از سوی نهاد‌های حمایتی ارائه می‌شود نیز شرایط صعودی بازار را تشدید خواهد نمود.

بازگشت سرمایه‌های سرگردان به بورس

وی اظهار داشت: شانس برنده شدن در قرعه کشی خودرو که اخیرا ثبت نام آن اعلام شده بود، حداکثر ۵ درصد بود، اما همین موضوع برای آن که افراد زیادی را ترغیب به نقد و خارج کردن سرمایه خود از بازار بورس کرد تا در این بخت آزمایی شرکت کنند. پس از آن روند بازگشت این سرمایه به بازار سرمایه آغاز شده است.

آقابزرگی ادامه داد: به هر جهت باید توجه داشت که بازار سرمایه نیاز به حمایت دارد. بسته ۱۰ همتی که جدیدا برای حمایت از بورس تصویب به صورت قطره چکانی تزریق می‌شود، اما به نظر می‌رسد که هم زمان‌ی آن با بازگشت سرمایه‌هایی که برای ثبت نام در طرح فروش خودرو از بورس خارج شده بود، شوک مثبتی به بازار وارد خواهد شد و روند صعودی بازار ادامه می‌یابد.

مدیریت هوش مصنوعی در بازار سرمایه

آقا بزرگی در تشریح بهره گیری بیشتر از هوش مصنوعی برای کسب سود در بازار سرمایه گفت: در حال حاضر تمام دنیا از الگوریتم‌ها و ماشین‌های هوشمند که ما به اختصار به آن هوش مصنوعی می‌گوییم، بهره می‌گیرند. شایان است که در بازار‌های سرمایه جهانی هم اکنون الگوریتم‌ها حکومت می‌کنند و تمامی بازار در اختیار آنهاست.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی که در بازار‌های مالی جهانی برای مدیریت سرمایه به کار گرفته می‌شود بدون دخالت اراده شخص و بر اساس مختصات تعیین شده فعالیت می‌کنند؛ از این رو استفاده از هوش مصنوعی هم اکنون جزء زیر ساخت‌های معاملاتی محسوب می‌شود. یعنی به نوعی این تکنولوژی زیر مجموعه متغییر‌های کلان اقتصادی است که بهره گیری از آن اولویت دارد.

آقا بزرگی تصریح کرد: باید توجه داشت که استفاده از سامانه‌های هوشمند و یا الگوریتم‌های معاملاتی تاثیر زیادی کیفیت معاملات دارند و در دنیا نیز تجربه خوب و موفقی در استفاده از این ابزار وجود دارد؛ اما برای استفاده از ان در بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران و یا هر بازار معاملاتی داخلی نیاز به بومی سازی صحیح این تکنولوژی است.

وی تاکید کرد: انتقال این تکنولوژی بدن بومی سازی و یا با ویرایش‌های نادرست باعث می‌شود که الگوریتم‌ها موثر نبوده و از عملا کاربرد این تکنولوژی از حیز انتفاع خارج شود. اعمال محدودیت‌های غیر ضروری و اعطای اختیار در فروش تبعی و دارایی پایه موجب از جمله این موارد ویرایش‌های ناصحیح است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: باید توجه داشت که استفاده از تکنولوژی در صورت بهره گیری درست همواره مفروض و پرسود است؛ به همین جهت استفاده از هوش مصنوعی در معاملات دیجیتال امروزه فعلی بدیهی و بسیار سود‌مند است و بایستی حتما در این زمینه تقویت شویم.

انتهای پیام/

برچسب ها: بورس هوش مصنوعی AI
ارسال نظر