صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۰ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۳

انعقاد ۳۲ قرارداد همکاری با صنعت/ انتشار ۱۵۵ مقاله ISI در ۲سال

دانشکده مهندسی عمران دانشگاه امیرکبیر در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تعداد ۳۲ قرارداد ارتباط صنعت و دانشگاه را منعقد کرده که رتبه سوم را در میان دانشکده‌های دانشگاه به خود اختصاص داده است.
کد خبر : 929874

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جمشید موسوی رئیس دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست نشست شورای دانشگاه گفت: این دانشکده، ۶۷ سال پیش در سال ۱۳۳۶ با پذیرش اولین دوره دانشجویان کارشناسی فعالیت‌های آموزشی خود را شروع کرد و در سال ۱۳۳۷ با تصویب راه اندازی آن، رسمیت یافت و در حال حاضر این دانشکده دارای ۱۳ استاد، ۱۲ دانشیار، ۱۳ استادیار، ۱۹ عضو هیات علمی بازنشسته (که ۵ نفر کماکان همکاری در ارایه دروس دارند) و ۹ استاد حق التدریس و مدعو می باشد.

وی افزود: دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر دارای ۴ گروه آموزشی "سازه و زلزله"،"مهندسی آب و محیط زیست"، "ژئوتکنیک و حمل و نقل" و "مهندسی و مدیریت ساخت" است.

فعالیت‌های آموزشی و بین‌المللی

رئیس دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست خاطر نشان کرد: بر اساس آمارها، این دانشکده در سال ۹۸ تعداد ۱۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی پذیرش کرد که این تعداد در سال ۹۹ برابر با ۱۰۶ نفر، در سال ۱۴۰۰ برابر با ۹۲ نفر، در سال ۱۴۰۱ برابر با ۸۷ نفر و در سال ۱۴۰۲ برابر با ۹۴ دانشجو بوده است.

موسوی یادآورشد: تعداد دانشجویان فعال مقطع کارشناسی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر ورودی سال ۱۳۹۸ به بعد، ۳۹۵ نفر و تعداد اعضای هیأت علمی مشغول به فعالیت با احتساب اعضای هیأت علمی بازنشسته و مشغول به فعالیت ۴۳ نفر را شامل می‌شود.

به گفته وی، سرانه تعداد دانشجو به ازای هر عضو هیأت علمی با احتساب اعضای هیأت علمی بازنشسته ۹.۲ و سرانه تعداد دانشجو به ازای هر عضو هیأت علمی بدون احتساب اعضای هیأت علمی بازنشسته ۱۰.۴ نفر است. قابل ذکر است، تعداد اعضای هیأت علمی مشغول به فعالیت بدون احتساب اعضای هیأت علمی بازنشسته ۳۸ نفر اعلام شده است.

رئیس دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست بیان داشت: فعالیت‌های بین‌المللی نیز از دیگر برنامه‌های این دانشکده است که تعداد کل دانشجویان بین‌المللی فعال در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۱۴۶ نفر اعلام شده که سهم دانشکده مهندسی عمران این دانشگاه ۲۱ نفر معادل با ۱۴.۴ درصد کل دانشجویان بین‌الملل را شامل می‌شود. این دانشجویان عمدتا از کشورهای عراق، سوریه، لبنان و پاکستان بوده و تاکنون ۶ نفر از این دانشجویان از دانشکده مهندسی عمران فارغ التحصیل شده‌اند. در مجموع ۷ نفر از این دانشجویان با هزینه شخصی و ۱۴ نفر به صورت بورسیه در این دانشکده پذیرش شده‌اند.

توانمند سازی دانشجویان

دکتر موسوی اضافه کرد: برگزاری دوره‌های کارآموزی و ارتباط با شرکت‌های مختلف با هدف توانمند سازی دانشجویان و ارتباط صنعت و دانشگاه از دیگر اولویت‌های این دانشکده است. بر این اساس، سالانه حدود ۸۰ نفر از دانشجویان درس کارآموزی را اخذ نموه و ۳۳۷ شرکت تاکنون با دانشکده عمران در این زمینه همکاری داشته‌اند. علاوه بر آن، این دانشکده از سال ۱۴۰۰ اقدام به راه‌اندازی دوره "کارشناسی کار ورزانه کوآپ" نموده است. در این راستا، انعقاد چهار تفاهم‌نامه دوره کارشناسی کارورزانه کوآپ با شرکت‌های مهندسین مشاور ری آب، شرکت مهندسی مهاب قدس، شرکت مهندسی بن دژ کاو و مهندسین مشاور همکاران عمران زرگون از اقدامات این حوزه بوده است.

برنامه‌های فرهنگی و دانشجویی

وی انتشار نشریه دانشجویی تخصصی دو زبانه فارسی و انگلیسی با عنوان "داربست" توسط انجمن علمی دانشکده مهندسی عمران و برگزاری ۱۲ بازدید درسی و هدفمند توسط این انجمن از سال ۱۴۰۱ تا کنون را از برنامه‌های اولویت‌دار این دانشکده در حوزه فرهنگی و دانشجویی عنوان کرد.

رئیس دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست ادامه داد: برگزاری جلسات گفت و گو با اساتید برای دانشجویان، حمایت و ترغیب دانشجویان دوره کارشناسی به شرکت در مسابقات علمی مختلف نظیر مسابقات انجمن بتن و مسابقات ACI از دیگر برنامه‌های این دانشکده است.

توسعه تحصیلات تکمیلی

وی با بیان اینکه این دانشکده در گرایش‌های ۱۱ گانه "سازه"، "زلزله"، "سازه هیدرولیکی"، "سازه دریایی"، "مدیریت ساخت"، "ژئوتکنیک"،‌"راه و ترابری"، "حمل و نقل"، "HSE"، "مدیریت منابع آب" و "محیط زیست" اقدام به پذیرش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی کرده است افزود: در حال حاضر تعداد دانشجویان فعال این دانشکده در مقطع کارشناسی ارشد ۲۹۳ و در مقطع دکتری تخصصی ۱۵۶ نفر است. سرانه تعداد دانشجو

به ازای هر عضو هیات علمی بدون احتساب اعضای هیات علمی بازنشسته در مقطع کارشناسی ارشد ۷.۸ و در مقطع دکتری تخصصی ۴.۲ نفر است.

وی در ادامه گفت: این دانشکده در مقطع کارشناسی ارشد ۲۳ دانشجوی بین‌الملل و در مقطع دکتری ۳ نفر دانشجو بین‌الملل نیز پذیرش نموده است.

فعالیت‌های علمی- پژوهشی

 موسوی خاطر نشان کرد: بررسی وضعیت فعالیت‌های پژوهشی و علمی این دانشکده نشان می‌دهد که مقالات منتشر شده توسط محققان این دانشکده در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تعداد ۱۵۵ مقاله ISI بوده که از این منظر دانشکده عمران توانسته رتبه ششم را در سطح دانشگاه کسب کند.

فعالیت‌های تحقیقاتی

وی انعقاد قراردادهای ارتباط با صنعت از دیگر موفقیت‌های این دانشکده نام برد و گفت: این دانشکده در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تعداد ۳۲ قرار داد ارتباط صنعت و دانشگاه را منعقد کرده که رتبه سوم را در میان دانشکده‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر به خود اختصاص داده است.

خدمات آزمایشگاهی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست

رئیس دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست راه اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی "مکانیک خاک"، "مکانیک سیالات"، "هیدرولیک و سیالات"، "سازه"، "دینامیک خاک"، "روسازی"، "آلودگی خاک و پسماندها"، "مقاومت مصالح"، "محیط متخلخل"، "محیط زیست" و "بتن و مصالح" اقدام به ارائه خدمات آزمایشگاهی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ذکر کرد و افزود: بر این اساس ۲۹۶ خدمت آزمایشگاهی در مقاطع مختلف تحصیلی به دانشجویان و همچنین به صاحبان صنایع خارج از دانشگاه ارائه می‌شود.

به گفته وی، توسعه زیر ساخت‌های آزمایشگاه های دانشکده (پس از سال ۱۴۰۰)، خرید دستگاه تعیین مقاومت فشاری و کششی ۲۰۰ تن همراه با ضمائم، خرید دستگاه یونیورسال با ظرفیت ۱۰۰ تن همراه با ضمائم، خرید بالابر جهت آزمایشگاه‌های سازه و روسازی.

خرید دستگاه اندازه گیری خواص خاک (سه محوره) آزمایشگاه دینامیک خاک، خرید دستگاه نرمه پاش، تجهیز آزمایشگاه‌های محاسبات عددی به میز کار و تأسیسات مربوط، خرید دستگاه UPS آزمایشگاه سنگ.

خرید دیتالاگر برای آزمایشگاه‌های مکانیک خاک و مقاومت مصالح ساختمانی، خرید دستگاه مخلوط کن بتن، خرید ترازوی دیجیتالی دقیق برای آزمایشگاه محیط زیست، خرید دستگاه تعیین مقاومت فشاری و کششی ۲۰۰ تن آزمایشگاه سازه و خرید دستگاه کلیپ گیج برای آزمایشگاه سنگ، از دیگر اقدامات دانشکده است.

خدمات پشتیبانی دانشکده

وی گفت: این دانشکده به منظور توسعه فعالیت‌های اداری و آموزشی خود تاکنون اقدام به خرید ۲۰ دستگاه کامپیوتر با همه وسایل، خرید ۱۵ دستگاه Access Point، خرید دستگاه تکثیر، خرید ۲۰ دستگاه ویدئوپروژکتور، خرید ۴ دستگاه تلویزیون، خرید ۱۰۰ عدد صندلی کلاسی، ۴۵ صندلی برای فضاهای انتظار، و ارائه خدمات محاسباتی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مرکز کامپیوتر دانشکده کرده است.

عملکرد کمیته ارتقا دانشکده

وی در پایان یادآورشد: بررسی آمارهای مربوط به عملکرد کمیته ارتقاء و جذب دانشکده طی ۳ سال گذشته نشان می‌دهد تاکنون پرونده ۱۵ نفر از اعضای هیأت علمی برای ارتقاء و پرونده ۶ نفر از اعضای هیأت علمی نیز جهت تبدیل وضعیت مورد بررسی قرار گرفته که با تبدیل وضعیت ۴ پرونده موافقت شده و ۲ پرونده نیز در دست اقدام است.

انتهای پیام/

ارسال نظر