صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۲۵ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۳
در تازه‌ترین یافته‌های محققان صورت گرفت؛

ابزار مخصوص تنظیم لقی جعبه فرمان خودرو BMW طراحی شد

محققان و مخترعان ایرانی برای نخستین بار در ایران موفق به طراحی ابزاری مخصوص برای تنظیم لقی جعبه فرمان خودرو BMW شدند.
کد خبر : 929871

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ این ابزار توسط محمدمعین رشیدپور و سید محمدرضا حسینی علی آباد اختراع شده است و ابزار مخصوص تنظیم لقی جعبه فرمان است که جهت سهولت و کاهش زمان در تعمیرات جعبه فرمان به دلیل تسلط کامل بر روی پیچ تنظیم لقی، انجام دقیق و سریع طراحی گردیده است.

بنا بر این گزارش؛ این ابزار وظیفه سفت کردن پیچ تنظیم لقی به میزان کافی را عهده دار است و هدف از به کار بردن این ابزار نیز جلوگیری از خراب شدن پیچ تنظیم لقی و تنظیم درست آن است که در نتیجه اصولی بودن تعمیرات و بهبود روند آن را به دنبال خواهد داشت.

بنا بر اعلام مخترعان این طرح با توجه به سیاست‌های اقتصادی شرکت‌های خودرو سازی به خصوص BMW عمر قطعات به کار رفته در خودرو کاهش یافته است و این موضوع سبب می‌شود مالکان خودرو هزینه‌های زیادی را جهت تعویض قطعات متحمل شوند.

در خودروی BMW مدل X۳ و X۴ دنده شانه‌ای جعبه فرمان از جنس فولاد آلیاژی می‌باشد که به دلیل نرمی سطوح دندانه‌ها ساییدگی ایجاد شده و در نهایت سبب لقی در جعبه فرمان می‌شود. این لقی باعث ایجاد سر و صدای ناهنجار شده و راننده را آزرده خاطر می‌کند همچنین به مرور زمان هر چه ساییدگی بیشتر شود لقی نیز زیاد شده و دیگر جعبه فرمان کارایی لازم را ندارد. 

بر روی جعبه فرمان در خودروی BMW یک پیچ مخصوص وجود دارد که با سفت کردن آن تا حد لازم می‌توان لقی را تنظیم کرد اگر لقی بیش از حد باشد صدای ناهنجار ایجاد می‌کند و جعبه فرمان کارایی لازمه را ندارد و چنانچه لقی کمتر از مقدار استاندارد در نظر گرفته شود جعبه فرمان قفل می‌شود. پس باید به صورت دقیق تنظیمات لقی صورت گیرد که این امر مستلزم وجود یک ابزار دقیق به نام ابزار مخصوص تنظیم لقی جعبه فرمان است.

بر طبق این گزارش؛ امروزه تعمیرکاران از ابزار‌های نامناسب جهت تنظیم لقی استفاده می‌کنند که باعث خرابی پیچ تنظیم شده و جعبه فرمان دیگر قابل تعمیر نیست و مالک خودرو می‌بایست هزینه گزافی بابت خرید جعبه فرمان پرداخت نماید. با توجه به طراحی مناسب در انتهای این ابزار مخصوص که دارای قسمت آچار خور می‌باشد، می‌توان از ابزار ترک متر جهت اعمال گشتاور دقیق برای تنظیم لقی استفاده کرد. 

به گفته محققان این طرح همچنین نوع پیچی که در جعبه فرمان خودروی BMW به کار رفته است مخصوص بوده و دارای سه سوراخ با عمق ۵۰ میلی متر می‌باشد. با ایجاد گشتاور به منظور باز و بسته کردن پیچ، میزانی خوردگی برروی کل پیچ به وجود می‌آید که باعث لهیدگی و در نهایت از کار افتادگی گل پیچ می‌شود. برای کاهش میزان لهیدگی می‌بایست از ابزار مناسب (ابزاری که طراحی گردیده است) که تماس کاملا دقیق و مسلطی برروی پیچ داشته باشد استفاده نمود.

محققان این طرح در تشریح این ابزار اعلام کردند که ابزار مخصوص دارای یک قسمت دایره‌ای به قطر ۲۵ میلی متر است که بر روی این صفحه سه میله به قطر ۶ میلی متر و طول ۲۰ میلی متر وجود دارد که به صورت ۳۶۰ درجه به سه قسمت تقسیم شده و بر روی صفحه قرار گرفته است. یک استوانه در قسمت زیرین صفحه دایره‌ای قرار دارد که داخل آن به صورت چهار گوش تا عمق ۲۰ میلی متر خالی شده است، این محل دقیق قراری گیری آچار (ترک متر، دسته بوکس و...) برای تنظیم لقی است.

شایان ذکر است این مخترعان و نخبگان ایرانی، پیش از این اختراع، چند اختراع کاربردی دیگر نیز در سازمان ثبت اختراعات کشور به ثبت رسانده اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر