صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۳ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

ذخایر معدنی؛ میدان عمل و اشتغال داوطلبان رشته مهندسی معدن

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: ایران با دارابودن هفت درصد از کل معادن جهان و ۶۸ نوع ماده معدنی(غیرنفتی)، یکی از کشور‌های بسیار غنی از حیث ذخایر معدنی بوده و از این بابت میدان اشتغال برای علاقه‌مندان به تحصیل رشته مهندسی معدن فراهم است.
کد خبر : 929855

رامین ارفع‌نیا مدیر گروه مهندسی معدن دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره رشته تحصیلی مهندسی معدن اظهار کرد: برای اینکه یک ذخیره در دل زمین بتواند به یک معدن قابل استخراج تبدیل شود، مسیر زیادی را باید بپیماید و برداشتن نخستین گام در این مسیر بر عهده مهندسان معدن گرایش اکتشاف است.

وی با بیان اینکه مهندسان معدن با بهره‌گیری از دانش تخصصی خود مناطق مستعدی که دارای ظرفیت بالقوه برای استخراج هستند را شناسایی می‌کنند، افزود: این بخش از مهندسی معدن، نیاز به عملیات میدانی دارد. مطالعات امکان‌سنجی و اقتصادی در صورتی که منطقه شناسایی شده ظرفیت لازم را داشته باشد، امکان استخراج آن فراهم می‌شود و برای استخراج ماده معدنی، مهندسان معدن با گرایش استخراج به طراحی معدن اقدام می‌کنند.

{$sepehr_key_1574}

مدیر گروه مهندسی معدن دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با بیان اینکه مهندسان معدن همواره باید بتوانند بین طراحی ایمن و پایدار از یک طرف و بحث اقتصادی از طرف دیگر یک تعادل بهینه ایجاد کنند، ادامه داد: مهندسان معدن در همه مراحل عمر یک معدن همواره با چالش‌های فنی و مهندسی از یک طرف و چالش مباحث مالی و صرفه اقتصادی از طرف دیگر روبه‌رو هستند.

ارفع‌نیا طراحی کارخانه فرآوری و سیستم‌های خردایش را نیز بر عهده مهندسان معدن دانست و عنوان کرد: یکی از حساس‌ترین وظایف مهندسان طراح، همین موضوع است. ماده معدنی پس از استخراج وارد کارخانه فرآوری می‌شود تا عیار و خلوص آن افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه رشته تحصیلی مهندسی معدن به دلیل شرایط کاری سخت و چالش‌های متعدد دیگر برای کسانی مناسب‌تر است که دارای روحیه مقاوم و تسلیم‌ناپذیری و حوصله و پشتکار در مقابل مشکلات محیط طبیعی و مسائل مهندسی هستند، مطرح کرد: کشور ایران با دارابودن هفت درصد از کل معادن جهان و ۶۸ نوع ماده معدنی (غیرنفتی)، یکی از کشور‌های بسیار غنی از حیث ذخایر معدنی بوده و از این بابت میدان عمل و بازار کار بسیار مناسبی برای علاقه‌مندان به تحصیل و اشتغال در این رشته فراهم کرده است.

مدیر گروه مهندسی معدن دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با تأکید بر این موضوع که برخی از معادن ایران در کلاس جهانی قرار دارند، گفت: ازجمله معادن مهم و قابل توجه در ایران می‌توان از معدن مس سرچشمه، معدن سنگ‌آهن گل‌گهر سیرجان، معادن سنگ‌آهن سنگان نام برد. عمده‌ترین ذخایر معدنی ایران شامل مس، سرب، روی، قلع، طلا، زغال‌سنگ، اورانیوم و سنگ‌های ساختمانی و قیمتی می‌شوند. صنایع معدنی پس از صنعت نفت و گاز، یک چهارم اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهد.

ارفع‌نیا بیان کرد: با توجه به سیاست‌های توسعه‌ای دولت‌ها در این زمینه و برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات غیرنفتی، صنعت معدنکاری به یکی از محور‌های اصلی توسعه اقتصادی کشور تبدیل شده و در نتیجه می‌توان چنین استنباط کرد که برای فارغ‌التحصیلان این رشته، امکان اشتغال هم در بخش‌های خصوصی و هم بخش‌های دولتی این صنعت وجود دارد و در آینده نیز با افزایش بهره‌برداری از ظرفیت معادن و استخراج معادن جدید، بستر شغلی برای دانش‌آموختگان به شکل مطلوبی وجود خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه همه بخش‌های صنعت، معدن و صنایع معدنی که در آن نیاز به مهندس معدن وجود داشته باشد، همگی می‌توانند زمینه کاری مناسب با توجه به گرایش‌های تخصصی آن به حساب آیند، تشریح کرد: دانش‌آموختگان رشته مهندسی معدن با توجه به اینکه در این زمینه تخصص لازم را دارا هستند در صورت داشتن توانایی مالی و با بهره‌گیری از سیاست‌های حمایتی دولت از قبیل تسهیلات بلندمدت کم‌بهره، می‌توانند خود به راه‌اندازی و بهره‌برداری از معادنی مانند سنگ‌های ساختمانی، زغال‌سنگ، مس، پوکه معدنی شن و ماسه و ... اقدام کنند.

مدیر گروه مهندسی معدن دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با اشاره به اصلی‌ترین مشاغل و صنایعی که یک فارغ‌التحصیل رشته مهندسی معدن می‌تواند در آنها مشغول به کار شود، اضافه کرد: مدیریت معدن، وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسئولان فنی معادن، مهندسان مشاور در امور صنایع معدنی و معدنکاری، طراحی معادن روباز و زیرزمینی و طراحی باطله برداری، طراحی روش‌های اکتشافی و پهنه‌بندی‌های اکتشافی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، مهندسان مشاور در زمینه تونل و فضا‌های زیرزمینی و طراحی سیستم‌های حفاری و موارد دیگر می‌تواند ازجمله مشاغل مهیا برای فارغ‌التحصیل رشته مهندسی معدن باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر