صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۰ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۳

از آنری، دروگبا و آنلکا تا اوون، پوگبا و محمد صلاح؛ چرا گوندوغان مثل رونالدو و کلینزمان به فوتبال جزیره بازگشت؟

ایلکای گوندوغان بعد از یک سال به این نتیجه رسید که آینده‌ای در بارسلونا ندارد؛ او راهی که قبلا رونالدو، آنری، کلینزمان، دروگبا و محمد صلاح پیمودند، را در پیش گرفت تا با منچسترسیتی به موفقیت‌های جدیدی زیر نظر گواردیولا برسد.
کد خبر : 929850

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از وقایع مهم پنجره نقل و انتقالات تابستانی که همین چند روز قبل رخ داد، بازگشت «ایلکای گوندوغان»، ستاره آلمانی بارسلونا به منچسترسیتی بود.

هافبک با تجربه که ابتدای هفته قبل تصمیم گرفت به حضور در تیم کشورش خاتمه دهد و راه را برای جوان‌تر‌ها بازکند، بلافاصله وارد چالش دیگری به اسم تغییر تیم شد. او که تابستان سال قبل از منچسترسیتی خارج شد و به اسپانیا رفت که برای کالاتان‌ها بازی کند، پس از تنها یک فصل، نتوانست دوری از سیتیزن‌ها را تحمل کند و به خانه سابقش در فوتبال انگلیس و شاگردی پپ گواردیولا بازگشت.

بازیکن ۳۳ ساله ارزیابی کرد که آبی و اناری‌ها در پست بازی اش چند چهره جدید گرفته اند که شاید بازی به او نرسد؛ لذا به لیگ انگلیس که اوج شور و هیجان است، بازگشت تا همانند گذشته در موفقیت‌های پرشمار «آبی آسمانی ها» سهیم باشد.البته در این مورد باید گفت او، تنها بازیکن بزرگی در تاریخ نیست که به جزیره باز گشته است.

زیرا قبلا هم بازیکنان افسانه‌ای بوده اند که از انگلیس برای مدتی خارج شدند، اما به مانند بازیکن خوشفکر ژرمن ها، ترجیح دادند بازهم به لیگ پرهیاهو و پرفشار «پریمیر لیگ» بازگردند.

در این گزارش شما را با این بزرگان آشنا می‌کنیم:

*کریستیانو رونالدو

رونالدو که اکنون در خدمت تیم النصر عربستان است، تا سال ۲۰۰۹ برای منچستریونایتد توپ زد. در تیم الدترافوردی بود که به شهرت رسید. در آن موقع مهاجم تمام نشدنی پرتغالی تصمیم گرفت چالش هیجان انگیز «حضور در رئال مادرید» را تجربه کند. ابرستاره فوتبال جهان برای تیم اسپانیایی ۹ سال بازی کرد تا این که برای سه فصل نیز به ایتالیا رفت و عضو یوونتوس شد. اما در سال ۲۰۲۱ به مدت‌ها دوری از منچستریونایتد، عشق همیشگی اش پایان داد و به آن بازگشت. در آن موقع هواداران شیاطین سرخ این بازگشت را جشن گرفتند و آن را نشانه‌ای برای بازگشت به دوران اوج تعبیرکردند. اما در ادامه اوضاع انگونه که پیش بینی می‌شد، جلو نرفت. کریس نتوانست الهام بخش چالش قهرمانی باشد و با کادر فنی تیم دچار اختلاف شد. از این رو در آغاز سال ۲۰۲۳ راهی النصر شد.

*تیری آنری

آنری از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ در ۳۷۰ بازی برای آرسنال ۲۲۶ گل زد. او در آن ۸ سال خوش درخشید و همواره مایه نگرانی تیم‌های رقیب بود؛ لذا وقتی در تابستان ۲۰۰۷ انتقالش به بارسلونا صورت گرفت، خیلی از دوستدارانش یکه خوردند. چون جایگاهش نزد تیم لندنی فوق العاده بود. اما گلزن فرانسوی به مدت ۳ فصل برای بارسلونا بازی کرد. بعد هم یک دوره چهار ساله را درتیم نیویورک ردبولز آمریکا سپری کرد. تا این که سرانجام در سال ۲۰۱۲ به جزیره و تیم همیشه محبوبش یعنی آرسنال بازگشت و با پیراهن لندنی‌ها بود که کفش هایش را آویخت.

*یورگن کلینزمان

تا سال ۱۹۹۴ یورگن کلینزمان توانسته بود در تیم‌های اشتوتگارت کیکر، اشتوتگارت، اینترمیلان و موناکو بازی کند و خوش بدرخشد. گلزن بزرگ تاریخ فوتبال آلمان در آن زمان راهی تاتنهام هاتسپر شد. در آن موقع حس تنفر زیادی میان انگلیسی‌ها نسبت به آلمان‌ها وجودداشت. اما کلینزمان در ۴۱ بازی برای تیم لندنی ۳۰ گل زد تا نزد همه محبوب شود. در واقع مسیر حضور ستاره‌های ژرمنی را در پریمیر لیگ هموار کرد. بعد هم بازی در تیم‌های بایرن مونیخ کشورش و سمپدوریا را تجربه کرد، اما در سال ۱۹۹۷ که احساس کرد هاتسپر به کمکش باردیگر نیاز دارد، به جزیره بازگشت و بازدن ۹ گل دیگر یاری رسان شد.

*دیدیه دروگبا

دیدیه دروگبا، مهاجم اسطوره‌ای ساحل عاج در سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ در تیم چلسی با زدن ۱۰۴ گل در ۲۲۶ خوش درخشید. او بعد از این دوره راهی تیم‌های شنهوا چین و گالاتاسرای ترکیه شد در سال ۲۰۱۴ نتوانست دوری ۲ ساله را از آبی پوشان را تحمل کند و باردیگر به چلسی بازگشت.

*گرت بیل

وقتی گرت بیل در سال ۲۰۱۳ تاتنهام را به مقصد رئال مادرید ترک کرد، به عنوان گران‌ترین بازیکن تاریخ دست به انتقال زد. مهاجم ولزی برای کهکشانی‌های مادریدی ۹ فصل بازی کرد و ۸۱ گل زد تا این که در سال ۲۰۲۰ به تاتنهام که سکوی پرتابش بود، بازگشت تا در واپسین روز‌های دوران فوتبالش، تجربه مجددی داشته باشد.

*پل پوگبا

پل پوگبا که به خاطر دوپینگ اکنون در محرومیت ۴ ساله است و نمی‌تواند برای تیمی به میدان برود، در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ برای منچستریونایتد در انگلیس توپ زد و با این تیم به فوتبال حرفه‌ای معرفی شد.هافبک فرانسوی سپس به مدت ۴ سال به یوونتوس رفت، اما در سال ۲۰۱۶ باردیگر هوای حضور در الدترافورد به سرش زد و به جمع سرخپوشان بازگشت و آنها را باز همراهی کرد.

*نیکولا آنلکا

مهاجم همیشه پرحاشیه فرانسوی ها، نخستین مرتبه که بخت حضور در تیمی انگلیسی را پیداکرد، در سال ۱۹۹۷ و با تیم آرسنال بود. در آن موقع در پاری سن ژرمن مطرح و به جمع توپچی‌ها اضافه شده بود. بعد در ادامه بازی در رئال مادرید را تجربه کرد و همراهی مجددی هم با پاریسی‌ها داشت. اما در سال ۲۰۰۱ به لیگ برتر بازگشت، اما این بار تیم او، لیورپول نام داشت.

آنلکا در ادامه پس از حضوری ۳ ساله در منچسترسیتی، در فنرباغچه ترکیه نیز بازی کرد تا این که به جزیره بازگشت و این بار پیراهن بولتون را به تن کرد. وقتی هم که در مقاطعی برای شانگهای چین و یوونتوس ایتالیا توپ زد، برای باردیگر بازگشت به جزیره را دید و این دفعه عضو وست برومویچ آلبیون شد.

*محمد صلاح

صلاح، گلزن درخشان سال‌های اخیر لیورپولی‌ها سال‌ها قبل در مصر با تیم مقاولون مطرح شد و در سال ۲۰۱۲ به بازل سوئیس رفت تا با الفبای فوتبال حرفه‌ای آشناشود. او در سال ۲۰۱۴ برای مدت دو فصل توسط چلسی به خدمت گرفته شد، اما ژوزه مورینیو، سرمربی معروف پرتغالی به کارش اعتقاد نداشت؛ لذا در ادامه سر از تیم‌های فیورنتینا و آ اس رم ایتالیا سردر آورد تا این که در سال ۲۰۱۷ توسط لیورپول جذب شد و به پریمیر لیگ بازگشت. وینگر آفریقایی می‌گوید:

همیشه در ذهنم بود به لیگ برتر بازگردم تا به آنهایی که می‌گفتند موفق نبودم، نشان دهم حرف شان درست نیست.با این انگیزه بود که پیشنهاد همکاری با یورگن کلوپ مربی آلمانی آن هنگام لیورپول را پذیرفت و در این تیم قدرت و توانش را به طور کامل به همگان نشان داد.

*مایکل اوون

این چهره ۴۴ ساله انگلیسی که اکنون به عنوان کارشناس فوتبال فعالیت می‌کند، روزگاری با تیم لیورپول به دنیا معرفی شد. پس از آن برای یک فصل بازی در تیم رئال مادرید اسپانیا را تجربه کرد تا این که باردیگر به جزیره بازگشت و این بار پیراهن نیوکاسل یونایتد و بعد در ادامه منچستریونایتد و استوک سیتی را پوشید تا بازنشسته شد.

*جو کول

جو کول هافبک مطرحی بود که در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ برای تیم ملی انگلیس ۵۶ مرتبه به میدان رفت و ۱۰ گل نیز زد. او با وستهام، چلسی و لیورپول به موفقیت قابل توجهی رسید، اما در ادامه راهی تیم لیل فرانسه شد که بعد از یک فصل دوری به جزیره و کشورش بازگشت و پیراهن وستهام را باردیگر به تن کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر