صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
چراغ‌ قرمزها حالا دیگر چشمک می‌زنند!

تولد نسل نو در چراغ‌های راهنمایی و رانندگی

در چراغ‌های جدید راهنمایی و رانندگی، زمان قرمز تخصیص‌یافته به هر مسیر به‌صورت حلقۀ قرمز LED قرمز نشان داده می‌شود. با کم شدن زمان قرمز، این حلقه به تدریج کوچک شده و در ثانیه‌های پایانی به‌صورت چشمک‌زن درمی‌آید تا رانندگان را برای شروع حرکت آماده کند.
کد خبر : 929846

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، یکی از وسایل پرکاربرد ترافیکی است، چراغ‌هایی که بسیاری از مردم زمان زیادی از عمرشان را پشت آن‌ها گذرانده‌اند. 

اما اولین چراغ راهنمایی نسل جدید که به چراغ‌های راهنمایی امروزی شبیه تر است، بعد از اختراع اتومبیل و در شهر دیترویت و به همت یک مأمور پلیس راهنمایی و رانندگی ساخته شد.

در ایران هم نخستین چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در سال‌های دهه ۳۰ در تقاطع‌های سپه ولی عصر، پل امیر بهادر، باغ ملی، دروازه شمیران، گمرک و امیریه نصب شد ولی قبل از نصب این چراغ‌ها، چراغ‌های راهنمایی به صورت کوله پشتی بودند که دارای دو چراغ قرمز، سبز و کلیدی در جهت خاموش و روشن کردن آن‌ها بود، کوله پشتی در پشت مأمور قرار می‌گرفت و کلید آن روی سینه سمت چپ قرار داشت.

چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در طول دوران مختلف با تکنولوژی‌های جدیدی به روزرسانی شده‌اند. از اضافه شدن نمایشگر زمان گرفته، تا استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل ترافیک در چهارراه‌های پرتردد. 

پلیس پیش از این اعلام کرده بود که دلیل طولانی شدن چراغ قرمز در برخی از چهارراه‌ها یا ثابت ماندن زمان باقی مانده در چراغ‌ها کاملا برنامه‌ریزی شده و در راستای کنترل ترافیک چهارراه‌ها است و هوش مصنوعی که مسئولیت کنترل این چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را برعهده دارد، باتوجه به بار ترافیکی محله یا منطقه، میزان زمان سبز یا قرمز بودن چراغ‌ها را کم و زیاد می‌کند. 

اما به نظر می‌رسد این سیستم هم تاحدودی در دنیا منسوخ شده و باید منتظر تکنولوژی‌های جدیدی باشیم، تکنولوژی‌هایی که دیگر حتی صفحه نمایش زمان هم ندارد و از طریق دیگری با راننده‌ها ارتباط برقرار می‌کند. 

طبق اعلام شرکت کنترل ترافیک تهران در هفته جاری، اولین نمونه فانوس چراغ راهنمایی مجهز به زمان‌سنج قرمز در تقاطع خیابان‌های ایرانشهر- طالقانی  در مرکز پایتختنصب شده است. این اقدام در راستای بهبود ایمنی و آرامش روانی رانندگان و شهروندان تهرانی انجام شده است.

حمید برادران مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران در این باره توضیح داد: در این فانوس جدید، زمان قرمز تخصیص‌یافته به هر مسیر به‌صورت حلقۀ قرمز LED در محیط تابشگر قرمز نشان داده می‌شود. با کم شدن زمان قرمز، این حلقه به تدریج کوچک شده و در ثانیه‌های پایانی به‌صورت چشمک‌زن درمی‌آید تا رانندگان را برای شروع حرکت آماده کند. این اقدام علاوه بر کاهش زمان تأخیر پشت چراغ قرمز، مشکلات ناشی از نمایش زمان اشتباه را نیز برطرف می‌کند.

وی افزود: این نمونه اولین گام در جایگزینی شمارشگرهای عددی با روش‌های نوین و قابل‌اطمینان است و شرکت کنترل ترافیک تهران همچنان به تحقیق و توسعه در این زمینه ادامه خواهد داد.

برادان در پایان سخنانش اظهار کرد: این پروژه در راستای اجرای مصوبۀ شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، مبنی بر ممنوعیت استفاده از شمارشگرهای معکوس در فاز سبز چراغ‌ها، به اجرا درآمده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر