صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۱:۵۷ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳

کدام شرکت‌های فناوری در جنگ اوکراین بیشترین سود را داشتند

بالاترین سود در جنگ اوکراین از آن شرکت آمریکایی هانیول، که به صورت تخصصی در صنایع الکترونیک و ارتباطات فعالیت می‌کند، با میانگین ۲۴.۲ درصد بوده است.
کد خبر : 929804

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارزش بازار تولیدکنندگان اصلی تجهیزات نظامی در ایالات متحده آمریکا و اروپا در دو سال و نیم گذشته و در پی جنگ اوکراین افزایش نجومی داشته است.

بر اساس مطالعه‌ای که توسط موسسه مشاوره مالی و استراتژیک Accuracy انجام شده عملکرد هفت شرکت اصلی در حوزه فناوری‌های اطلاعات آمریکا در این صنعت و همتایان اروپایی آنها از زمان آغاز جنگ اوکراین یعنی فوریه ۲۰۲۲ نزدیک به ۶۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شرکت‌های آمریکایی هانیول اینترنشنال، ال ۳ هریس، جنرال داینامیکس، نورثروپ گرامن، لاکهید مارتین، آر تی اکس کورپوریشن و هانتینگتون اینگالس در این مجموعه پیشتاز هستند. 

از نکات قابل توجه دیگر این است که سودآوری صنعت تسلیحات و فناوری‌های پیشرفته در حوزه الکترونیک همگام با ارزش بازار سهام آن رشد نکرده است، زیرا دومی ناشی از انتظار سودهای آتی است و تحقق قراردادها به زمان نیاز دارد تا این امر حاصل شود.

زمانی که جنگ در اوکراین آغاز شد، شکاف بین ارزش گذاری نسبی شرکت‌ها و نتایج آنها افزایش یافت: یعنی ارزش سهام افزایش یافت در حالی که گردش مالی ثابت ماند. موسسه Accuracy که این تحقیق را انجام داده توضیح می‌دهد که سرمایه‌گذاران تنها به دنبال سود فوری نیستند و به سودهای میان‌مدت نیز می‌اندیشند. 

بالاترین بازده از آن شرکت آمریکایی هانیول، که به صورت تخصصی در صنایع الکترونیک و ارتباطات تسلیحات فعالیت می‌کند، با میانگین ۲۴.۲ درصد بوده است. از سوی دیگر، شرکت آلمانی راین متال، تولید کننده سلاح و مهمات، بیشترین افزایش ارزش هر واحد را داشته است: ارزش سهام آن از ۹۷.۶ یورو در فوریه ۲۰۲۲ میلادی به ۳۳۴ یورو در ژانویه ۲۰۲۴ افزایش یافت. یعنی ارزش آنها ۲۴۵ درصد بیشتر شده است.

بنابراین شکی نیست همه این شرکت‌ها از فضای جنگ اوکراین سود می‌برند، اگرچه برخی، به دلیل نوع محصولشان به صورت مستقیم‌تری این سود را بدست می‌آورند.

شرکت های آمریکایی بین سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، حدود ۱۴.۱ میلیارد یورو فروش داشته‌اند. 

 

انتهای پیام/

برچسب ها: جنگ اوکراین
ارسال نظر