صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۲۸ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳
مدیرعامل سازمان انتقال خون در نشست خبری؛

تا پایان سال تولید پلاسما به ۳۵۰ هزار لیتر می‌رسد

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به پیشتازی انتقال خون ایران در منطقه گفت: تولید پلاسمای بازیافتی از خون های اهدایی طی ۲ سال اخیر از ۱۸۰ هزار لیتر به ۲۶۲ هزار لیتر رسیده و تا پایان سال به ۳۵۰ هزار لیتر می‌رسد.
کد خبر : 929791

به گزارش خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مصطفی جمالی مديرعامل سازمان انتقال خون کشور در نشست خبری که ظهر امروز و همزمان با هفته دولت به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس این سازمان برگزار شد، گفت: یک اهدا کننده از سن ۱۸ سالگی تا پایان عمر می‌تواند جان هزاران نفر را نجات دهد و اگر اهداکننده خون نباشد، سازمان انتقال خون معنایی ندارد.

وی افزود: کارمندان انتقال خون کارمندان مظلومی‌ هستند، یک پزشک انتقال خون میانگین روزی ۳۰ نفر را معاینه می‌کند و متوسط دریافتی حدود ۲۰ میلیون تومان را دارد که نسبت به دریافتی پرستاران هم کمتر است.

جمالی ادامه داد: با وجود همه مشکلات هم اهداکنندگان و هم کارمندان انتقال خون با تمام توان در حال فعالیت هستند و این‌ها همه به خاطر اهمیت این سازمان مقدس است.

وی با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون مظهر وفاق ملی است، گفت: تمام اقشار کشور با هر مذهبی برای اهدای خون مراجعه می‌کنند و تمام مردم هم به نوعی به خون نیاز دارند و ما هیچ محدودیتی برای تزریق خون به مردم عزیز نداریم. 

تامین 100 درصدی نیاز بیمارستان‌ها

مدیر عامل سازمان انتقال خون افزود: ما در حال حاضر توانسته‌ایم با اهدای داوطلبانه در کشور ۱۰۰ درصد نیاز بیمارستانی را تامین کنیم، همچنین ذخایر خونی ما از ۴ روز به ۸ روز رسیده، ابن درحالی است که در سال‌های نه‌چندان دور ما با کمبود خون در کشور مواجه بودیم.

جمالی تاکید کرد: ساز مان انتقال خون اگر بتواند تا پایان امسال ۹ درصد افزایش خون را حفظ کنیم تا پایان سال به ۲۰ درصد افزایش می‌رسیم.

مدیرسازمان انتقال خون تشریح کرد: ما از سالیان گذشته توانستیم تایید کیفیت خون‌های اهدایی را از روش دستی به روش‌های نوین تغییر دهیم، همچنین تا آخر این ماه از روش آزمایش نت در همه کشور استفاده خواهیم کرد.

جمالی با اشاره به استفاده از کیسه‌های فیلتردار برای بهتر شدن کیفیت خون گفت: امسال میزان کیسه های فیلتردار خون در کشور به بالای ۷۰ درصد رسیده و تا سال ۱۴۰۴ تعداد این کیسه های فیلتر دار  به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.همچنین بهره‌گیری از روش غربالگری آنتی‌بادی برای بیشتر شدن سطح امنیت خون‌های اهدایی تا پایان سال جاری در سراسر کشور انجام می‌شود.

وی گفت: در سه سال گذشته سازمان انتقال خون توانسته است در حوزه فعالیت‌های اجتماعی اقدامات بزرگی را انجام دهد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تشکیل معاونت اجتماعی در سازمان انتقال خون اشاره کرد، که در بحث همکاری با خیرین و همچنین سازمان‌های مردمی فعالیت دارد.

افزایش تولید پلاسمای خون

وی با بیان اینکه تولید پلاسما طی ۲ سال اخیر از ۱۸۰ هزار لیتر به ۲۶۲ هزار لیتر رسیده و تا پایان سال به ۳۵۰ هزار لیتر پلاسما می‌رسد، گفت: معاونت اجتماعی در سازمان راه اندازی شده و بحث مشارکت خیران مطرح و همکاری بین دستگاهی ایجادشده است، ۱۲ تفاهم نامه انعقاد شده و با پویشی که ایجاد شده به دنبال افزایش مشارکت بانوان در اهدای خون هستیم.  

مدیرعامل سازمان انتقال خون ضمن بیان اینکه در بند (د) ماده ۷۰ برنامه هفتم توسعه به راه اندازی بانک اچ‌ای ال توصیه شده و سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص اعتبار لازم به این بانک مکلف شده است، توضیح داد: پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون با تحقق چشم انداز سال ۱۴۰۴ همزمان شده است.

جمالی ضمن اشاره به اینکه عدالت را در نقاط مختلف کشور برقرار کردیم، عنوان کرد: در استان سیستان و بلوچستان ذخایر خونی کمتری وجود دارد و همچنین در این منطقه ابتلا به تالاسمی بیشتر است، اما انجمن تالاسمی و هموفیلی نامه‌ای برای تشکر از سازمان انتقال خون به دلیل تامین ذخایر خونی مورد نیاز و عدم وجود دغدغه ذخیره خونی ارسال کردند که این لحظه بهترین لحظه زندگی شخصی من بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر