صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۲ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳

طرح واکنش استراتژیک سازمان جهانی بهداشت برای مهار آبله میمونی

سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز گذشته (دوشنبه) یک طرح آمادگی استراتژیک و واکنش جهانی را با هدف جلوگیری از شیوع انتقال فرد به فرد «ام پاکس» (آبله میمونی) از طریق تلاش‌های هماهنگ جهانی، منطقه‌ای و ملی راه‌اندازی کرد.
کد خبر : 929785

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم وفناوری آنا، این اقدام پس از اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین المللی توسط «تدروس آدهانوم قبریسوس»، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در ۱۴ اوت، اجرا شد.

این طرح ۱۳۵ میلیون دلاری، یک دوره ۶ ماهه تا فوریه ۲۰۲۵ را پوشش می‌دهد تا بودجه مورد نیاز برای پاسخ توسط سازمان جهانی بهداشت، کشور‌های عضو، شرکا از جمله مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آفریقا (CDC آفریقا)، جوامع و محققان و سایرین را تامین کند.

در این بیانیه آمده است: تلاش‌های واکسیناسیون استراتژیک روی افراد در معرض بالاترین خطر از جمله افرادی که تماس نزدیک با موارد اخیر ابتلا داشتند و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، متمرکز خواهد شد تا زنجیره‌های انتقال را قطع کنند.

این بیانیه خاطرنشان کرد که در سطح جهانی، تاکید بر رهبری استراتژیک، راهنمایی‌های مبتنی بر شواهد به موقع و دسترسی به اقدامات متقابل پزشکی برای گروه‌های در معرض خطر در کشور‌های آسیب دیده خواهد بود.

تدروس گفت: شیوع بیماری ام پاکس در جمهوری دموکراتیک کنگو و کشور‌های همسایه را می‌توان کنترل کرد و می‌توان آن را متوقف کرد.

در همین حال، دفاتر مرکزی سازمان جهانی بهداشت و دفاتر منطقه‌ای تیم‌های پشتیبانی مدیریت بیماری را برای هدایت فعالیت‌های آمادگی و واکنش ایجاد کرده‌اند و به طور قابل توجهی در حال افزایش کارکنان در کشور‌های آسیب‌دیده هستند.

به گزارش آناتولی، اعتقاد بر این است که سویه جدید ویروس ام پاکس که باعث اعلام وضعیت اضطراری بهداشتی شد، مسری‌تر و کشنده‌تر از انواع قبلی است، از جمله سویه clade ۲ که مسئول شیوع جهانی این بیماری بود که در سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز شد.

تدروس پیش از این گفته بود که از زمان آغاز شیوع جهانی در سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۰۰ هزار مورد ابتلا به این بیماری در سازمان جهانی بهداشت تایید شده است و به افزایش بی سابقه موارد ابتلا به آن در آفریقا اشاره کرد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، ام پاکس که قبلاً به عنوان آبله میمونی شناخته می‌شد، یک بیماری ویروسی است که می‌تواند از طریق تماس نزدیک و مواد آلوده مانند ملحفه، لباس و سوزن منتقل شود.

به گفته متخصصان بهداشتی، فردی که به ام پاکس آلوده شده است طی ۲ تا ۱۹ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، علائم را نشان می‌دهد.

به گفته متخصصان سازمان جهانی بهداشت، ام پاکس باعث ایجاد بثورات و علائم شبیه آنفلوآنزا می‌شود.

بر اساس آخرین آمار CDC آفریقا، تا کنون ۱۷ هزار و ۵۴۱ مورد ابتلا به ام پاکس و ۵۱۷ مورد مرگ ناشی از این بیماری از ۱۳ کشور آفریقایی گزارش شده است.

جمهوری دموکراتیک کنگو، مرکز شیوع کنونی این بیماری، ۹۶ درصد از کل موارد و ۹۷ درصد از کل مرگ و میر‌های گزارش شده در سال ۲۰۲۴ را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر