صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۹ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳
ابداع کاربرد جدیدی برای ماهواره‌ها؛

پیشگیری از وقوع حوادث با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای

پژوهشگران با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای، شیوه فناورانه‌ای برای نظارت بر زیرساخت جاده‌ای پیش از وقوع حوادث، ارائه کرده اند.
کد خبر : 929775

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سای تک دیلی ، با افزایش عمر زیرساخت ها، خطر خرابی آنها افزایش می‌یابد که منجر به نگرانی‌های ایمنی و تردد برای رانندگان و عابران پیاده و همچنین چالش‌های اقتصادی برای مالیات دهندگان می‌شود.

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که داده‌های ماهواره‌ای «رادار روزنه مصنوعی» (سار) (SAR) با وضوح بالا می‌توانند مشکلات زیرساختی را زودتر شناسایی کنند؛ این تشخیص زود هنگام می‌تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر به جاده‌ها منجر شود.

پژوهشگران دانشگاه A&M تگزاس در آمریکا، در حال کار بر روی روش جدیدی به منظور نظارت بر زیرساخت‌های جاده‌ای با استفاده از سیستم‌های سنجش از راه دور رادار روزنه مصنوعی (سار) (SAR) هستند.

سار به محققان امکان می‌دهد تا روسازی ها، دیوار‌های حائل و خاکریز‌های جاده‌ای را از فضا بازرسی کرده و مشخص می‌کند آیا نقص‌هایی که به بازرسی بیشتر برای تعمیر نیاز دارند، وجود دارد یا خیر؛ دستاوردی که می‌تواند به صرفه جویی در زمان کمک کند.

مجریان این طرح می‌گویند بررسی داده‌ها و تعیین مناطق بزرگ و کوچک خرابی در یک منطقه معین، معمولا پنج روز طول می‌کشد، اما اگر همین کار با ماهواره‌ها انجام شود، زمان صرف شده به دو روز کاهش می‌یابد.

سازمان‌ها می‌توانند علاوه بر صرفه جویی در وقت، از ماهواره‌ها برای تعمیرات و اقدامات پیشگیرانه، نظارت بر شرایط زیرساخت و روسازی و همچنین کاهش هزینه‌های مرتبط با مدیریت دارایی‌های زیرساخت راهداری استفاده کنند.

این محققان اظهار داشتند: قصد داریم از این داده‌های ماهواره‌ای به عنوان منبع داده برای مدیریت دارایی‌های ژئوتکنیکی استفاده کرده و در صدد یافتن راهی برای چگونگی ادغام این داده‌های سنجش از راه دور در مدیریت دارایی‌های ژئوتکنیکی هستیم. این می‌تواند یک روش عالی برای سازمان‌هایی باشد که به دنبال روشی مقرون به صرفه برای مدیریت این دارایی‌ها هستند.

فناوری سنجش از دور سار برای مطالعه تغییرات ژئومورفولوژیکی و حرکات ناگهانی مانند زلزله و رانش زمین استفاده می شود.

این دانشمندان می‌گویند زمانی که در اثر وقوع بلایای طبیعی خسارتی وارد می‌شود، مقامات از سیستم‌های ماهواره‌ای برای تعیین علت آن استفاده می‌کنند. آنها اخیرا شروع به استفاده از این روش برای بررسی زیرساخت‌های حمل و نقل، از جمله خاکریز‌های بزرگراه ها، جاده ها، و حتی باند فرودگاه کرده اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر