صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جویس از زمین و ماه عکاسی کرد

کاوشگر جویس سازمان فضایی اروپا با استفاده از گرانش زمین تصاویری با کیفیت از سیاره زمین و ماه در مسیر خود به سمت مشتری گرفت.
کد خبر : 929695

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، سازمان فضایی اروپا اعلام کرد، سرعت کاوشگر جویس در پرواز اخیر زمین-ماه به اندازه‌ای کاهش یافته که این کاوشگر را به سمت سیاره زهره منحرف کند؛ موقعیتی که قرار است در سال ۲۰۲۵ مورد کاوش قرار بگیرد.

به گفته متخصصان، دوربین علمی با وضوح بالا در کاوشگر جویس که در نهایت به سمت مشتری می‌رود، مشغول گرفتن تصاویری از دهانه‌های ماه و ابر‌ها در جو زمین بوده در حالی که فضاپیما از کنار سیاره زمین عبور کرده تا از گرانش زمین استفاده کند و مسیر خود را دوباره به سمت آن تغییر دهد.

دانشمندان می‌گویند، تصویر سیاه و سفید از ماه از نزدیک نواحی نور و سایه با کنتراست بالا در ماه درواقع آزمایش سختی برای اثبات قدرتمندی و توانایی جویس بوده است.

جویس، کاوشگر قمر‌های یخی مشتری، ماموریت آژانس فضایی اروپا به این سیاره گازی است که در آوریل سال ۲۰۲۳ پرتاب شد؛ مسیر فضاپیما به مشتری، مسیری مداری است، اما ابتدا از زمین و زهره بازدید می‌کند. این بازدید‌ها به منظور امکان کمک‌های گرانشی است که به این کاوشگر کمک می‌کند تا سرعت کافی برای بیرون راندن خود از منظومه شمسی داخلی با حداقل سوخت و به سوی رصد مشتری در جولای ۲۰۳۱ ایجاد کند.

نخستین مورد از این بازدید‌ها از زمین در ۲۰ آگوست انجام شد و جویس روز قبل از آن از نزدیک با ماه مواجه شد.

تصاویر گرفته شده توسط دوربین‌های عالی جویس از زمین و ماه در مقایسه با تصاویر قبلی که ناسا و سایر آژانس‌های فضایی گرفته‌اند، جزئیات بیشتری از این اجرام آسمانی را نشان می‌دهند. این تصاویر به دانشمندان کمک می‌کند تا درک بهتری از منشأ و تکامل زمین و ماه به دست آورند.

عکس‌هایی که جویس از زمین گرفته نشان می‌دهد که این سفینه در حال حاضر در فاصله حدود ۲ میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد. تصاویر ماه نیز جزئیات سطح ماه را به خوبی نشان می‌دهد و کمک می‌کند تا محققان بهتر بفهمند چگونه ماه در طول تاریخ تکامل یافته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر