صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۳ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
حوزه فناوری صبر و حمایت می‌خواهد؛

محققان رباتیک در کنار صنعتگران؛ افزایش بهره‌وری با رباتیزه‌ و اتوماسیون صنایع + فیلم

رئیس سرای نوآوری توسعه رباتیک و هوشمندسازی صنعتی گفت: صنایع آذربایجان شرقی از رباتیزه‌کردن و اتوماسیون صنعت توسط این سرا استقبال کرده‌اند؛ چراکه افزایش بهره‌وری و رفع مشکلات نیروی کار را برای آنها درپی خواهد داشت.
کد خبر : 929688

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ ازآنجایی‌که استادان و دانشجویان توانمند دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی در حوزه رباتیک افتخارات متعددی کسب کرده‌اند و دارای مقام‌های ملی و بین‌المللی و پروژه‌های صنعتی و سازمانی انجام شده هستند و دانشگاه در زمره دانشگاه‌های پیشرو در علم و فناوری رباتیک محسوب می‌شود، سرای نوآوری توسعه رباتیک و هوشمندسازی صنعتی سال 1400 به درخواست این دانشگاه مجوز گرفت و راه‌اندازی شد.

سرای نوآوری توسعه رباتیک و هوشمندسازی صنعتی که تاکنون دستاوردها و فعالیت‌های مختلفی را در کارنامه خود ثبت کرده است، حالا میزبان چهار هسته فناور، ۹ واحد فناور و پنج شرکت دانش‌بنیان است و این رقم با استقبال‌ موجود افزایش خواهد یافت.

در راستای فعالیت سرای نوآوری توسعه رباتیک و هوشمندسازی صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی و انعکاس تازه‌ترین فعالیت‌ها، برنامه‌ها و ... این سرا برآن شدیم تا با اصغر رضایی رئیس سرا گفت‌‌وگو کنیم که ماحصل این گپ و گفت از نظر مخاطبان می‌گذرد.

آنا: دلایل انتخاب واحد دانشگاهی ایلخچی برای ایجاد سرای نوآوری توسعه رباتیک و هوشمندسازی صنعتی چه بود؟

رضایی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی در حوزه رباتیک افتخارات متعددی دارد، استادان و دانشجویان توانمند، مقام‌های ملی و بین‌المللی و پروژه‌های صنعتی و سازمانی انجام شده، این واحد دانشگاهی را در زمره دانشگاه‌های پیشرو در علم و فناوری رباتیک قرار داده است. بر این اساس واحد ایلخچی درخواست سرای رباتیک را به سازمان مرکزی دانشگاه اعلام و تیر ۱۴۰۰ با موافقت معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه، سرای نوآوری توسعه رباتیک و هوشمندسازی صنعتی فعالیت خود را آغاز کرد.

{$sepehr_key_1541}

آنا: تازه‌ترین فعالیت‌های سرای نوآوری توسعه رباتیک و هوشمندسازی صنعتی را تشریح کنید.

رضایی: سال گذشته با توجه به پیشنهاد استانداری آذربایجان شرقی و حمایت سازمان علم و فناوری ربع رشیدی تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی متولی برگزاری نخستین دوره فستیوال دانش‌آموزی ربع رشیدی با عنوان «رینوفست» شد که اجرا و برنامه‌ریزی این رویداد مهم با همکاری اعضای مرکز رشد و سرای رباتیک دانشگاه بود.

ثبت نام بیش از ۷۵۰۰ تیم و حضور نهایی ۱۲۰۰ تیم و بازدید روزانه ۳۰۰۰ دانش آموز و برگزاری مسابقات مختلف در ۹ لیگ حوزه‌های رباتیک و هوش مصنوعی ازجمله دستاورد‌های فستیوال بزرگ رینوفست بود. امسال نیز مجددا دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی جزء شورای سیاستگذاری دومین دوره این فستیوال است.

این باور که باید برای پیشرفت اساسی در حوزه نوآوری و فناوری فعالیت را از سطوح دانش‌آموزی آغاز کرد در سرای نوآوری توسعه رباتیک و هوشمندسازی صنعتی به عینیت تبدیل شد و اکنون این بذر در استان آذربایجان شرقی نهادینه شده است و امیدواریم با حمایت‌ مسئولان به این امر مهم توجه جدی شود؛ چراکه این پروژه بزرگ در کنار پروژه‌های صنعتی و دوره‌های آموزشی رباتیک و احصای مشکلات صنایع و سازمان‌ها از برنامه‌های اساسی سراست. 

آنا: نحوه تعامل و همکاری نهاد‌ها و سازمان‌های مربوط با سرای نوآوری توسعه رباتیک به چه صورت بوده و آیا تفاهم‌نامه و یا قراردادی در زمان فعالیت سرا تبادل شده است؟

رضایی:  در راستای فعالیت‌ها، بازدید از صنایع و گردآوری مشکلات آنها و برنامه ریزی برای حل مشکلات انجام شده و اولویت اساسی این سراست. از ابتدای تابستان با حضور در چهار صنعت شهرستانی ۱۱ مورد مشکل صنعتی احصا و گردآوری شده است که با تیم‌ها و شرکت‌های مستقر در سرا و مرکز رشد در حال بررسی و ارائه راه حل هستیم.

شرکت‌های صنعتی از این موضوع به‌شدت استقبال کردند و این استقبال می‌تواند به انجام پروژه‌های صنعتی مسئله‌محور ختم و باری از دوش صنایع برداشته شود. در این راستا تاکنون بیش از ۱۰ مورد تفاهم‌نامه همکاری با سازمان‌ها و صنایع در راستای اهداف سرا و صنعت و سازمان مدنظر منعقد شده است.

آنا: با توجه به فعالیت متمرکز سرا در زمینه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز TTO، مراکز شتاب‌دهی، مراکز کسب و کار، مراکز ثبت اختراع و مراکز خدمات فناوری چه فعالیتی در سرای متبوع شما صورت گرفته است.؟

رضایی: خوشبختانه سعی شده است در موارد ذکرشده فعالیت داشته باشیم. امسال مرکز رشد واحد ایلخچی موفق به ارتقا به سطح یک مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی شده است و با پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی ارتباط دوسویه و تفاهم‌نامه همکاری دارد و پارک استان از فعالیت‌های مرکز حمایت‌های مالی و معنوی دارد.

دوره‌های آموزشی نیز علاوه بر برگزاری خود سرا و مرکز رشد سعی بر مشارکت با مجموعه‌های دیگر دارد تا ضمن بهره وری بیشتر در راستای منابع مالی هم کنترل شود. برای امور دانش‌بنیانی و خدمات ثبت اختراع با شرکت‌های مورد تأیید پارک علم و فناوری استان و کارگزاران رسمی آن در ارتباط هستیم و اکنون دو پرونده دانش‌بنیانی در دست اقدام داریم. در کل سعی بر این بوده که شرکت‌ها، واحد‌ها و هسته‌های فناور تا حد امکان از مزایای مناسبی برای کار و فعالیت در سرای نوآوری بهره‌مند شوند.

آنا: برنامه‌های پیش روی سرای نوآوری متبوع‌تان را تشریح کنید و بفرمایید در تازه‌ترین تصمیم چه اهدافی را دنبال می‌کنید و چه تعداد هسته فناور، واحد فناور و شرکت در زیرمجموعه خود دارید؟

رضایی: حضور جدی در صنایع و احصای مشکلات و عقد قرارداد کاری برای رفع آن مشکل از اولویت‌ترین کار‌های سرای رباتیک است. با توجه به اینکه اکثر صنایع استان به‌صورت سنتی اداره می‌شود، موضوع رباتیزه کردن و اتوماسیون با توجه به مشکلات نیروی کار و لزوم توجه به افزایش بهره‌وری، بسیار حائز اهمیت است و خود صنایع هم به‌شدت از این حرکت استقبال می‌کنند.

اکنون چهار هسته فناور، ۹ واحد فناور و پنج شرکت دانش‌بنیان در سرای نوآوری توسعه رباتیک و هوشمندسازی صنعتی مشغول فعالیت هستند که قطعاً تا پایان سال با توجه به استقبال‌هایی که شده است این اعداد افزایش خواهد داشت.

{$sepehr_key_1542}

آنا: تأثیرگذاری سرای نوآوری رباتیک در دانشگاه (درآمد غیرشهریه و ..)، شرکت‌های دانش‌بنیان، کارآفرینی، رونق تولید و. چگونه بوده است؟

رضایی: سعی شده محیطی فراهم شود که جوانان علاقه‌مند و دانشجویان توانمند جمع بشوند و روی ایده‌ها و کسب و کار خود فعالیت کنند، چه در قالب هسته یا واحد‌های فناور و چه در مرحله پسارشد. تلاش می‌کنیم تا در حد توان در توانمندسازی این عزیزان در دوره‌های آموزشی، تأمین مالی، معرفی محصولات و فروش محصولات در کنارشان باشیم تا بتوانند کسب و کار خود را راه بیندازند.

سعی شده است تا با توجه به مشکلات مالی اکثر واحد‌های دانشگاهی، بار مالی خاصی به واحد دانشگاهی اضافه نکینیم. در این راستا از سال قبل تاکنون بیش از ۷ میلیارد تومان منابع مالی برای واحد‌های فناور مستقر در مرکز رشد از طریق منابع استانی و پارک علم و فناوری جذب کرده‌ایم و این حمایت‌ها تا حصول به ثمر رسیدن کسب و کار آنان ادامه خواهد یافت. 

آنا: استقبال دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان از ایجاد سرای نوآوری رباتیک چگونه بوده است؟

رضایی: استقبال دانشجویان بسیار خوب بوده است. برگزاری دوره‌های آموزشی و آگاه‌سازی‌ها و اطلاع رسانی فعالیت‌های سرا در ترغیب دانشجویان مؤثر واقع شده است. اعضای هیئت علمی نیز برای فعالیت راغب‌تر شده‌اند. دانشجویان سایر دانشگاه‌ها نیز با دیدن تلاش‌های صورت گرفته علاقه‌مند به حضور و فعالیت در سرا هستند. آنچه مهم است اینکه بستری فراهم شود تا دانشجویان، استادان و علاقه‌مندان حوزه نوآوری و فناوری بتوانند با آرامش و اطمینان در راستای ایده‌های خود فعالیت کنند.

آنا: و کلام آخر...

رضایی: حوزه نوآوری و فناوری نقطه قوت و اقتدار هر کشوری در جهان حاضر است. این همه پیشرفت در حوزه تکنولوزی از اهمیت ویژه آن در معادلات جهان حکایت دارد. چه در بحث مالی و چه در حوزه قدرت و اقتدار توجه ویژه به این حوزه ثمرات و برکات بی پایانی برای هر کشوری دارد. پایه و اساس آن هم باید از زمان دانش‌آموزی پی‌ریزی شود و در این قسمت باید آموزش و پرورش ورود هوشمندی با همکاری وزرات علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری و سایر بازیگران اکوسیستم فناوری کشور داشته باشند تا دانش‌آموزان از سنین پایان با ادبیات فناوری آشنا شوند، فعالیت کنند و سپس به دانشگاه یا صنعت که رسیدند درختان باروری شوند که می‌توانند سیر و حرکت کشور را به دست بگیرند و باعث عزت و پیشرفت کشورمان شوند.

حوزه فناوری صبر می‌خواهد و حمایت. حمایت مالی و معنوی تا اینکه عزیزانی که در این مسیر هستند با آرامش بتوانند در این مسیر پیش بروند. پس توجه ویژه و جدی همه ارگان‌های نظام روی این مسئله نه تنها ضروری است؛ بلکه بسیار حیاتی است؛ چراکه شتاب فزاینده تکنولوژی در جهان امروز این مهم را اثبات کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر