صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۹ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳

عوارض فقر آهن؛ از بی‌حالی تا کاهش ضریب هوشی

فوق تخصص گوارش کودکان با اشاره به اینکه کم خونی برای کودکان و برگسالان عوارض زیادی دارد، گفت: بی‌حالی، اختلال در شیرخوردن و در دراز مدت کاهش ضریب هوشی و اختلال در رشد مغز از اثرات فقر آهن است.
کد خبر : 929679

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیرحسین حسینی با اشاره به اینکه چهار تا شش ماهگی سن مناسب اسفاده قطره آهن در شیرخواران است، اظهار کرد: در برخی موارد، استثنائاتی برای مصرف زودتر قطره آهن خصوصا در نوزادان نارس وجود دارد.

وی افزود: معمولا شیرخوارانی که کم‌خونی ندارند، دو تا چهار میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به مصرف آهن المنتال نیاز دارند.

حسینی درباره نوزادنی که دچار کم خونی‌اند گفت: در این نوزادان به ازای هر کیلوگرم وزن، مصرف چهار تا شش میلی‌گرم قطره با نظر پزشک متخصص ضروری است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: اگر قطره آهن برای شیرخواران استفاده نشود، اولین اتفاق کم شدن ذخیره آهن و یا کم خونی است.

وی با اشاره به اینکه کم‌خونی برای کودکان عوارض زیادی دارد اضافه کرد: بی‌قراری، عصبی بودن شیرخوار، بی‌حالی، اختلال در شیرخوردن از جمله این عوارض است.

وی با بیان اینکه فقر آهن در دراز مدت بر ضریب هوشی افراد و رشد مغزی اثرات مخرب دارد، افزود:مصرف آهن برای کودکان، خصوصا کودکان کمتر از دو سال ضرورت دارد.

متخصص کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: جگر، انواع گوشت قرمز، سبزیجاتی که برگ سبز دارند، حبوبات و انواع عدس دارای مقادیر بالای آهن هستند.

حسینی با اشاره به اینکه آهن موجود در گیاهان با هم تفاوت دارد اضافه کرد: جذب آهن گوشت قرمز بسیار زیاد است، ضمن اینکه آهن بیشتری نسبت به منابع گیاهی دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آهن نوزاد کم خونی
ارسال نظر