صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۱:۳۷ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳

آیا ناباروری مردان با ابتلا به HPV ارتباط دارد؟

پژوهشگران دریافتند که انواع پرخطر ویروس پاپیلوم انسانی تأثیر مخرب‌تری بر اسپرم دارند آن‌ها یک محیط سرکوب‌کننده سیستم ایمنی موضعی ایجاد می‌کنند که ممکن است حضور عفونت‌های همزمان را تسهیل کند.
کد خبر : 929649

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،  دانشمندان مدت‌هاست این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا عفونت‌های ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در مردان می‌تواند بر سلامت اسپرم و باروری آنها تأثیر بگذارد یا نه؟ اکنون یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این ویروس می‌تواند منجر به مرگ سلول‌های اسپرم در مردان شود.

پاپیلومای انسانی شامل گروهی متشکل از بیش از ۱۵۰ ویروس است که عمدتاً از طریق تماس جنسی منتشر می‌شوند.

در بیشتر موارد این ویروس خود به خود طی دو سال از بین می‌رود، اما اگر عفونت‌ها درمان نشوند ممکن است مشکلات سلامتی رخ دهد.

سویه‌های کم خطر این ویروس اغلب باعث ایجاد زگیل می‌شوند و سویه‌های پرخطر می‌توانند افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان دهانه رحم، مقعد، آلت تناسلی و اوروفارنکس را در پی داشته باشند.

دانشمندان برای این تحقیق نمونه‌های مایع منی مربوط به ۲۰۵ مرد بالغ را که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ در یک کلینیک اورولوژی در آرژانتین جمع‌آوری شده بود مورد بررسی قرار دادند. هیچ یک از این مردان علیه ویروس پاپیلوم انسانی با واکسن گارداسیل واکسینه نشده بودند.

محققان این ویروس را در ۱۹ درصد نمونه‌ها شامل پرخطر و کم‌خطر شناسایی کردند و عفونت‌های پرخطر که شایع‌تر بودند در ۱۶ نمونه یافت شدند.

محققان سپس کیفیت اسپرم هر گروه را به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. بررسی‌ها نشان داد نمونه‌های مردان مبتلا به عفونت‌های پرخطر ۲.۵ برابر بیشتر از مردان مبتلا به عفونت‌های کم خطر مرگ اسپرم داشتند.

محققان در آزمایش‌های خود مشاهده کردند که مردان مبتلا به نوع پرخطر ویروس اسپرم مرده بیشتری داشتند. اسپرم مرده به طور بالقوه نشان‌دهنده افزایش تکه تکه شدن دی‌ان‌ای است که این امر به نوبه خود عاملی مرتبط با ناباروری و سقط جنین در مطالعات دیگر محسوب می‌شود.

اسپرم‌هایی که در حال مرگ هستند نمی‌توانند به سرعت شنا ‌کنند و برای بارور کردن تخمک تحرک کافی را ندارند.

دانشمندان می‌گویند نرخ بالاتر مرگ اسپرم احتمالا تا حدی به دلیل فرایند «استرس اکسیداتیو»، افزایش اختلال در وضعیت سوخت و ساز درون سلولی، در اسپرم است که می‌تواند منجر به آسیب دی‌ان‌ای یا اختلال در عملکرد شود.

محققان همچنین دریافتند که نمونه‌های با عفونت‌های پرخطر ویروس در مقایسه با نمونه‌های کم خطر سطوح بالاتری از نشانگرهای استرس سلولی را نشان دادند. 

دکتر ریورو در این باره گفت: «انواع پرخطر ویروس پاپیلوم انسانی تأثیر مخرب‌تری بر اسپرم دارند. آن‌ها یک محیط سرکوب‌کننده سیستم ایمنی موضعی ایجاد می‌کنند که ممکن است حضور عفونت‌های همزمان را تسهیل کند.»

در حالی که اکثر زنان معمولاً به هنگام غربالگری سرطان دهانه رحم در طول معاینات معمولی برای ویروس پاپیلوم انسانی نیز آزمایش می‌شوند، اما غربالگری در این خصوص برای مردان به طور معمول توسط پزشکان توصیه و تجویز نمی‌شود.

اگرچه هیچ درمانی برای ویروس پاپیلومای انسانی وجود ندارد، اما واکسن گارداسیل می‌تواند به پیشگیری از عفونت کمک کند. استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی نیز می‌تواند مانع از انتقال ویروس شود.

پیش از این پاره‌ای از مطالعات نشان داده بودند که ویروس پاپیلوم انسانی می‌تواند بر اجزای سلولی منی تأثیر بگذارد و تعداد، تحرک، یکپارچگی، مورفولوژی و غلظت اسپرم‌ها را مختل کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ناباروری اسپرم
ارسال نظر