صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۴ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها (۱۳۸)؛

فن‌بازار چیست؟

یکی از لغات در دایره المعارف دانش بنیان ها «فن‌بازار» ها هستند که محلی برای مبادلات تکنولوژی به شمار می رود.
کد خبر : 929616

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، فن بازار به معنای بازار فناوری، یعنی محلی برای مبادلات تکنولوژی است. همان‌طور که بازار مسکن محل مبادله مسکن است و بنگاه‌های معاملات مسکن واسطه‌های اطلاعاتی و حقوقی معامله مسکن هستند، در بازار فناوری نیز فن‌بازار‌ها نقش واسطه‌ای برای رساندن اطلاعات تکنولوژی به «عرضه‌کنندگان»، «متقاضیان»، «کارآفرینان» و «سرمایه‌گذاران» را دارد.

درضمن به ارائه مشاوره در خصوص مراحل انتقال تکنولوژی می‌پردازد.

تولد فن‌بازار‌ها به یک دهه قبل (دهه ۱۹۹۰) و کشور‌های شرق آسیا برمی‌گردد. کشورهایی، چون «ژاپن»، «چین» و «هنگ‌کنگ» که خود تولیدکننده تکنولوژی نبودند و بیشتر از استراتژی انتقال تکنولوژی استفاده می‌کردند، برای سامان‌دهی به جریان انتقال تکنولوژی در کشورشان دست به ایجاد ساختار‌هایی زدند که بعداً به نام Technomarket یا technomart معروف شدند.

فن بازار در واقع مانند دیگر بازارها؛ بازاری برای عرضه و فروش تکنولوژی و فناوری است. فن بازار‌ها نقشه واسطه‌ای را برای رساندن فناوری‌ها را به متقاضیان به‌عهده دارند و ارتباط‌های خوبی را بین تامین‌کنندگان تکنولوژی و خریداران آن برقرار می‌کند و اتصال‌های موثری از زیر ساخت‌های حمایتی شامل سازمان‌ها و موسساتی که با مبادله‌های تکنولوژی مرتبط هستند، مانند شبکه نوآوری ملی برقرار می‌کنند، تا بتوانند فرایند مبادله‌های تکنولوژی را انجام‌پذیر کنند.

 

به‌طور کلی یک فن با‌زار دارای نقش‌های مهمی مانند بهره‌برداری از تکنولوژی‌های استفاده نشده، مبادله تکنولوژی و نقش واسطه‌گری بین عرضه‌کنندگان و متقاضیان، ارائه ارتباط‌های مرتبط با تکنولوژی همچون شیوه‌های تجارت و تجاری‌سازی فناوری‌ها و بازاریابی برای آن‌ها و خدمات پشتیبانی همچون جستجوی عرضه‌کننده و متقاضی تکنولوژی و خدمات مالی است.

ظرایف موجود در انتقال تکنولوژی لزوم ایجاد اطلاع‌رسانی صحیح، مشاوره و استانداردسازی مبادلات را بوجود آورد، که این نقش توسط فن‌بازار‌ها ایفا می‌شود. در اصل فن‌بازار در نقش یک واسطهٔ حرفه‌ای در سطوح مختلف در کنار عرضه‌کنندگان (دانشگاه‌ها، پژوهش‌گاه‌ها و واحد‌های تحقیق و توسعهٔ صنایع) و متقاضیان تکنولوژی (صنایع بزرگ، بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط، سرمایه‌گذاران و حتی دانشگاه‌ها) خواهد بود. با این تعریف می‌توان گفت فن‌بازار در اصل یک بنگاه تخصصی معاملات تکنولوژی است.

در این بازار، فروشندگان تکنولوژی فرصت می‌یابند تا ایده‌ها و تکنولوژی‌های خود را به معرض نمایش گذاشته و برای آنها اقدام به بازاریابی کنند. از طرفی این امکان نیز وجود دارد که متقاضیان تکنولوژی نیز تقاضا‌های خود را مطرح کرده و به این صورت قدرت انتخاب بالاتری در بین گزینه‌ها داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر