صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۴ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳
متخصص غدد در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

رژیم‌های غلط اینستاگرامی/ مرکز اصلی کاهش وزن فعالیت بدنی است

متخصص غدد گفت: در تمام گروه‌های چاقی که تقسیم‌بندی بر اساس BMI است، کاهش وزن از طریق فعالیت بدنی در مرکز اصلی درمان قرار دارد.
کد خبر : 929594

رضوان خواه متخصص غدد و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با درمان چاقی اظهار کرد: لازم است بگویم که باید از کلمات درست استفاده کنیم. ما فرد چاق نداریم ما فرد مبتلا به چاقی یا اضافه داریم.

وی ادامه داد: چاقی بر اساس BMI تعریف می‌‎شود. بی ام آی بین ۱۸ تا ۲۵ را وزن نرمال، بیشتر از ۲۵ تا ۳۰ اضافه وزن و بیشتر از ۳۰ را چاق می‌گوییم. از سوی دیگر BMI بیشتر از ۳۰ به سه دسته کلاس یک، کلاس دو و کلاس سه تقسیم می‌شود. ۳۰ تا ۳۵ را کلاس یک، ۳۵ تا ۴۰ را کلاس دو و بیشتر از ۴۰ را در کلاس ۳ جایگذاری کرده‌اند. معمولاً عوارض چاقی در کلاس ۳ بیشتر است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: اکنون اضافه‌وزن در کشورمان در میان بانوان و آقایان یکسان شده است درحالی‌که درگذشته به این شکل نبود. در حال حاضر از هر ۳ نفر یک نفر مبتلا به چاقی است. سازمان بهداشت جهانی به دلیل این‌که چاقی یک خطر تهدیدکننده برای همه کشور‌ها حتی برای افراد کم سن و سال است، چند توصیه کرده است. به‌عنوان‌مثال انجام چند حرکت کششی و داشتن فعالیت بدنی بعد از نشستن طولانی است. توصیه دیگر این است که اگر افراد با اتوبوس به محل کار می‌روند قبل از رسیدن به ایستگاه موردنظر خود پیاده شده و مسافتی را پیاده‌روی کنند.

کاهش وزن از طریق فعالیت بدنی

رضوان خواه مطرح کرد: در تمام گروه‌های چاقی که تقسیم‌بندی بر اساس BMI است، کاهش وزن از طریق فعالیت بدنی در مرکز اصلی درمان قرار دارد. معمولاً پزشکان از بیماران این درخواست را دارند که حدود ۷ تا ۱۰ درصد وزنشان را با انجام ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در هفته، انجام ورزش‌های هوازی ۵ بار در روز به مدت ۳۰ دقیقه و تقویت عضله‌ها ۲ تا ۳ بار در هفته کم کنند.

وی به دارودرمانی برای کاهش وزن اشاره کرد و گفت: دارودرمانی زمانی انجام می‌شود که BMI بیشتر از ۳۰ و همراه با عوارض چاقی باشد. منظور از عوارض چاقی دیابت، نقرس، سنگ کیسه صفرا، اختلالات خواب و ... است. اگر بیمار، رژیم را حداقل ۳ ماه رعایت کرده، فعالیت بدنی داشته، اما به حول درمان نرسیده باشد پزشک می‌تواند دارودرمانی را آغاز کند.

متخصص غدد ادامه داد: برای استفاده از دارو‌های لاغری باید یک ارزیابی خطر انجام شود تا متوجه شویم چه کسانی می‌توانند این دارو‌ها را استفاده کنند یا چه کسانی نباید استفاده کنند. به‌عنوان‌مثال بیماری که مصرف زیاد الکل دارد یا کسانی که حرکت روده در آنها کم شده یا سابقه سنگ کیسه صفرا دارند نباید از این دارو‌ها استفاده کنند مگر تحت نظر پزشک استفاده شود.

{$sepehr_key_1519}

رضوان خواه گفت: نکته مهمی که وجود دارد، مدت‌زمان استفاده از دارو است. دارو‌های لاغری باید ۳ تا ۶ ماه استفاده شوند و بعدازآن پزشکی که در کلینیک درمان چاقی حضور دارد حداقل دو بار در ماه با بیمار صحبت کرده و در مورد برنامه‌ای که برای درمان چاقی او دارد، صحبت کند. از سوی دیگر جراحی متابولیک چاقی زمانی انجام می‌شود که مریض BMI بالای ۳۰ یا ۳۵ داشته باشد در این صورت لازم است که درمان‌های متابولیک برای او انجام شود.

نیاز رژیم سالم به ژروتئین و چربی

وی به رژیم‌های اینستاگرامی اشاره و تصریح کرد: همه ما میدانیم هر رژیم سالمی نیاز به پروتئین و چربی دارد بنابراین حذف هیچ‌کدام از مواد غذایی حتی در افراد با داشتن زمینه انواع بیماری مانند دیابت هم درست نیست. در رژیم‌های غذایی فقط باید قند، شکلات و شکر به‌طور کامل حذف شود. ممکن است نسبت مصرف مواد غذایی تغییر کند، اما نباید به‌طور کامل حذف شوند. مثلاً ممکن است برای رژیم کاهش وزن، پروتئین اضافه و از میزان چربی کم شود؛ اما نباید یک گروه غذایی به‌صورت کامل از رژیم خود حذف کنیم. از سوی دیگر حدود ۵۵ درصد کالری موردنیاز بدن از کربوهیدرات تأمین می‌شود؛ بنابراین قطع کردن کامل آن مضر است.

افرادی که زمینه بیماری دارند خودسرانه رژیم نگیرند

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند باید تحت نظر پزشک وزن خود را کم کنند و حتماً لازم است برنامه اول را پزشک به آنها بدهد. دلیل آن هم این است که بیشتر بیماران نارسایی کلیه، محدودیت غذایی داشته و هر غذایی را نمی‌توانند مصرف کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: لاغری رژیم لاغری
ارسال نظر