صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۲ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳

صفر تا صد معرفی سامانه تدارکات الکترونیک دولت

وزرای وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال ۱۳۹۰ آیین نامه نحوه فعالیت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت را تنظیم کردند.
کد خبر : 929533

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، وزرای وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال ۱۳۹۰ آیین نامه نحوه فعالیت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت را تنظیم کردند. سامانه تدارکات الکترونی دولت یک سیستم در بستر وب است که تمامی مراحل مناقصه از درخواست خرید تا پرداخت وجه و تمامی مراحل مزایده از ثبت فروش تا دریافت وجه مربوط به دستگاه‌های اجرایی را پوشش می‌دهد. سامانه تدارکات الکترونیک دولت که به اختصار ستاد می‌نامند، با هدف شفافیت در معاملات، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره وری فعالیت خود را آغاز و تا به امروز ادامه داده است.

بخش‌های مختلف سامانه تدارکات الکترونیک دولت

سامانه تدارکات الکترونیک دولت به سه بخش اصلی خرید جزئی و متوسط، مناقصه و مزایده تقسیم‌بندی شده است. بخش خرید جزئی و متوسط مربوط به معاملات با قیمت کمتر و بخش‌های مناقصه و مزایده برای معاملات با قیمت بالاتر در نظر گرفته شده است. با این تقسیم‌بندی خریداران و فروشندگان می‌توانند معاملات شفاف، قانونی و معتبری را زیر نظر ارگان‌های نظارتی انجام داده و به سود قابل توجهی دست پیدا کنند. اگر در یک معامله هویت هر دو طرف کاملا مشخص باشد، می‌توان گفت یک معامله شفاف صورت گرفته است. سامانه ستاد برای اینکه بتواند بستر امنی را برای معاملات بزرگ انجام دهد، برای شناسایی هویت طرفین اقدام به ارائه امضای الکترونیکی کرده است. بدین ترتیب تمام افرادی که در حوزه تجارت و معاملات بزرگ فعالیت می‌کنند، در یک بستر امن می‌توانند تبادل اطلاعات داشته باشند.

نحوه استفاده از سامانه تدارکات الکترونیک دولت

برای استفاده از خدمات سامانه ستاد ابتدا باید در این سامانه ثبت نام خود را تکمیل کنید. به هنگام ثبت نام در سامانه ابتدا باید مشخص کنید که فرد حقیقی یا حقوقی هستید. سپس با دریافت نام کاربری و رمز عبور می‌توانید ادامه مراحل را انجام دهید. در هر بخش مزایدات، مناقصات و بخش خرید جزئی و متوسط می‌توانید با مشاهده آگهی، از طریق نوار جستجوی پیشرفته آگهی را بر اساس استان، شهر، نام دستگاه مناقصه گزار، طبقه‌بندی موضوعی و موارد دیگر تفکیک کرده و به آگهی مرتبط دسترسی پیدا کنید. در هر یک از آگهی‌ها، اطلاعات کاملی در خصوص موضوع مورد معامله بیان می‌شود تا شرکت کننده بتواند با اطمینان کامل در معامله شرکت کند. برای شرکت در هر یک از معاملات شرایطی وجود دارد که شرکت کنندگان و برگزارکنندگان معاملات باید به آن متعهد شوند. در سایت مناقصات هزاره نیز می‌توانید آگهی‎های ستاد را به طور یکپارچه دریافت کنید.

اهداف راه اندازی سامانه تدارکات الکترونیک دولت

با راه اندازی سامانه تدارکات الکترونیک دولت، سازمان‎ها و سایر مشاغل توانسته اند معاملات بسیاری را در فضایی کاملا رقابتی و شفاف انجام دهند.

رونق کسب و کارها

یکی از مزیت‌های راه‌اندازی سامانه ستاد این است که شرکت‌های پیمانکاری، تولید کنندگان و تامین کنندگان کالا می‌توانند با دستگاه‌های دولتی بسیاری در سراسر کشور همکاری کنند. بدین ترتیب بسیاری از تولید کنندگان داخلی می‌توانند با مشاهده آگهی ستاد در سایت مناقصات هزاره از این بستر استفاده کرده و کالای خود را بهتر معرفی کنند. هیچ محدودیتی برای شرکت در معاملات سامانه ستاد وجود ندارد و همه افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند شانس خود را برای برنده شدن در این معاملات امتحان کنند. در واقع راه‌اندازی این سامانه باعث رونق بسیاری از کسب و کارها شده است.

انجام معاملات شفاف

قطعاً ایجاد این سامانه باعث شده است تا فساد در معاملات به طور قابل توجهی کاهش و در مقابل سطح ارائه خدمات بسیار افزایش پیدا کند. از طریق این سامانه دستگاه‌های نظارتی می‌دانند که کدام سازمان چه معامله‌ای را با چه کسانی انجام داده است و در چه شرایطی برنده اعلام شده است. با راه اندزی سامانه بسیاری از تخلفات کاهش پیدا کرده است و در صورت تخلف رد پای آن کاملاً قابل مشاهده است. آنچه باعث شده است که تخلفات کاهش پیدا کند، اطلاع‌رسانی گسترده است. از طریق اطلاع‌رسانی گسترده برای انجام معاملات، دیگر معاملات به صورت پنهانی انجام نمی‌شوند.

کاهش هزینه‎ها

از آنجا که تمامی فرایند معامله در بستر الکترونیک انجام می‌شود، در هزینه‌ها به طور قابل توجهی صرفه‌جویی خواهد شد. بدون‌ عدم حضور فیزیکی در ساختمان‌های مختلف و بدون نیاز به اسناد و مدارک فیزیکی، در هزینه‌ها صرفه‌جویی بسیاری می‌شود.

انجام معامله قانونی

تمامی مراحل معاملات قابل مشاهده هستند و هیچ گونه اختلال و مشکلی در روند معاملات صورت نمی‌گیرد. با توجه به اینکه تمام سازمان‌ها و مراکز دولتی موظف هستند خرید و فروش خود را در سامانه ستاد انجام دهند، هیچ فردی نمی‌تواند از طریق غیر قانونی برنده هرگونه معامله معرفی شود.

دسترسی به اسناد و مدارک معامله گران

اسناد و اطلاعات سازمان‌ها، ارگان‌ها و مراکزی که معاملات مناقصه و مزایده را برگزار می‌کنند، به طور طولانی مدت در این سامانه ذخیره می‌شوند. بدین ترتیب دولت می‌تواند در فواصل زمانی دورتر نیز با دسترسی به اطلاعات، نسبت به شفافیت معاملات اطمینان کامل حاصل کند.

سخن پایانی

با توجه به مزیت‌های راه‌اندازی سامانه ستاد، تولید کنندگان و تامین کنندگان بسیاری ترغیب شده‌اند تا از این طریق کالاها و محصولات خود را با قیمت‌های بسیار مناسب‌تر اما به صورت عمده به فروش برسانند. از سوی دیگر نیز شرکت‌ها و سازمان‌ها توانسته‌اند اموال مازاد خود را با قیمت مناسب‌تر به فروش برسانند. با توجه به اینکه تمامی روند معاملات در این سامانه تحت نظارت است، می‌توانید بدون هیچگونه نگرانی معاملات کلان را انجام دهید. تنها کافیست آگهی‌های مناقصات و مزایدات را بررسی و در معامله مرتبط شرکت کنید.

انتهای پیام/

ارسال نظر