صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۹ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳
متخصص اقتصاد و مدیریت دارو؛

عدالت در تقسیم ارز مهم‌ترین هدف طرح دارویار است/برسی حکمرانی و نقش داروساز در حوزه سلامت

نایب رئیس انجمن علمی داروسازان ایران گفت: طرح دارویار که از تیرماه ۱۴۰۱ اجرا شده، هدف و پایه آن بسیار خوب بوده اما در اجرا دارای نواقصی است.
کد خبر : 929495

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا ، وحیده چالاکی داروساز متخصص اقتصاد و مدیریت دارو، در آستانه بیست و یکمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران، اظهار داشت: اجرای طرح دارویار توسط بیمه‌ها خیلی خوب اجرا نمی‌شود و این موضوع سبب تضعیف چرخه نقدینگی دارو شده است.

رئیس داروخانه ۲۹ فروردین افزود: عدالت در تقسیم ارز در حوزه دارو و رسیدن این ارز به بیمار از مهم‌ترین اهداف طرح دارویار بوده است.

وی با اشاره به اینکه خیلی از دلایل کمبود دارویی به خاطر کمبود نقدینگی است، ادامه داد: اکثریت داروها بعد از اجرای طرح دارویار تحت پوشش بیمه رفتند و بازپرداخت بیمه‌ها به داروخانه‌ها هم متأسفانه طولانی شده و این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.

چالاکی اظهار امیدواری کرد با تدابیر بیمه‌های تحت پوشش و سازمان‌های مرتبط مانند برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی، بتوان فاصله پرداخت برای داروخانه‌ها و مراکز درمانی را کم کنیم.

وی به مهم‌ترین محور همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران اشاره کرد و ادامه داد: نقش داروسازی در حکمرانی سلامت محور اصلی بیست و یکمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان است.

چالاکی افزود: تقویت این بعد برای داروسازان در حوزه‌های تصمیم گیری و سیاست گذاری سلامت در کشور بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه بعد حکمرانی و نقش داروساز در این حوزه در کشور مغفول مانده و خیلی مورد توجه قرار نمی‌گرفت، گفت: داروسازان باید در حکمرانی و سیاست گذاری سلامت نقش بیشتری داشته باشند تا نقش آنان در حوزه سیاست گذاری پررنگ شود.

چالاکی تاکید کرد: نقش داروساز نباید محدود به عرضه دارو در داروخانه و ارائه مشاور دارویی باشد، بلکه در حوزه‌های سیاست گذاری در وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو، معاونت غذا و دارو و حوزه‌های بازپرداخت در سازمان‌های مختلف اعم از سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت، بانک مرکزی و تمامی وزارتخانه‌ها که به نحوی در حوزه تصمیم گیری مؤثرند، داروسازان باید نظر فنی مرتبط بدهند و تعیین خط و مشی کنند.

وی افزود: حکمرانی خوب نشان دهنده یک هدف خوبی خواهد بود که در مجموع سبب ارتقا جایگاه داروساز در حوزه سلامت خواهد شد که نهایتاً به نفع بیمار و چرخه سلامت خواهد شد

چالاکی ادامه داد: بنده دو موضوع در این همایش ارائه می‌دهم، که اولی در مورد مبانی حکمرانی در نظام سلامت و دیگری هم در مورد مبانی حکمرانی در عرضه داروهای تک نسخه‌ای می‌باشد.

وی گفت: هرچند داروهای تک نسخه سالهاست که عرضه می‌شود اما در سال‌های اخیر یک مقدار بیشتر به آن پرداخته شده. به همین دلیل تولیدکنندگان به سمت تولید بیشتر آنها رفتند و تکنولوژی آن را هم به دست آورده اند.

چالاکی ادامه داد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه داروسازی داریم که با توجه به موضوع حکمرانی و نقش داروساز در حوزه سلامت این ظرفیت‌ها بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی افزود: ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه داروسازی داریم و به عبارتی شرکت‌ها و کارخانه‌های خیلی خوبی در حوزه تولید دارو داریم.

چالاکی تاکید کرد: ما در مقایسه با کشورهای منطقه، قاره آسیا و حتی قابل رقابت با کشورهای پیشرفته هستیم.

وی با اشاره به اینکه داروسازان قهاری در کشور داریم، تاکید کرد: علم داروسازی ما بسیار بالا است و نیروهای جوان و با انگیزه و با استعدادی در این حوزه داریم.

چالاکی تاکید کرد: همه مسئولان و دست اندکاران باید تلاش کنند تا از مهاجرت داروسازان جوان به کشورهای دیگر جلوگیری شود و آنان به چرخه داروسازی کشور برگردانند.

وی، مهم‌ترین چالش در حوزه داروسازی را نقدینگی اعلام کرد و گفت: نقدینگی در این حوزه باید به مقدار کافی تأمین شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر