صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۱ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳

امکان اجاره ابری زیست‌رایانه‌ها فراهم شد

یک شرکت فناوری سوئیسی، به تازگی برنامه‌ای راه‌اندازی کرده است که به دانشمندان اجازه می‌دهد، دسترسی ابری به «زیست‌رایانه‌ها» را اجاره کنند.
کد خبر : 929484

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از IE ، این زیست رایانه‌ها از سلول‌های مغز انسان ساخته شده اند و ماهیانه ۵۰۰ دلار قیمت دارند. 

شرکت «فاینال اسپارک» «FinalSpark» ادعا می‌کند رایانه‌های زیستی یا ارگانوئید‌های آن (فناوری که جایگزین‌های کم انرژی برای مدل‌های هوش مصنوعی ارائه می‌کند) می‌توانند تا صد روز دوام بیاورند که در واقع مدت زمان کوتاهی است. با این حال، سیستم‌های هوش مصنوعی باید روی ارگانوئید‌ها آموزش ببینند، که ممکن است لازم باشد به طور دوره‌ای به خوشه‌های جدید منتقل شده یا با تخریب مواجه شوند. 

آموزش ارگانوئید‌ها یک روش پیچیده است که شامل دو چیدمان است. اولین مورد پاداش مثبت دوپامین و دیگری، تحریک الکتریکی منفی است. با استفاده از این روش‌ها ارگانوئید‌ها مسیر‌های جدیدی را درست مانند مغز انسان زنده ایجاد کرده اند. در حال حاضر، این ارگانوئید‌ها با دقت مورد بررسی قرار می‌گیرند تا بتوانند بهتر عمل کنند. 

تا کنون، حدود ۳۴ دانشگاه درخواست استفاده از زیست رایانه‌های فاینال اسپارک را ارائه کرده اند. با این حال، این شرکت خواهان استفاده تنها ۹ موسسه از این فناوری را دارد که شامل دانشگاه میشیگان، دانشگاه آزاد برلین و دانشگاه لنکستر در آلمان می‌شود.

طبق آخرین گزارش ها، دانشگاه میشیگان احتمالا تحقیقات خود را در مورد دستورالعمل‌های الکتریکی و شیمیایی ادامه خواهد داد. آنها به احتمال زیاد تحقیقاتی را در مورد پیام‌های شیمیایی و الکتریکی انجام می‌دهند که به تغییر فعالیت ارگانوئید کمک می‌کند. در کنار آن، محققان همچنین مشتاق به تطبیق ارگانوئید‌ها در مدل‌های مختلف یادگیری هوش مصنوعی هستند. 

آنها همچنین قصد دارند به اجرای مقیاس بزرگ‌تر این پروژه کمک کرده و سیستم‌های هوش مصنوعی مبتنی بر سیلیکون را در اختیار داشته باشند. 

پیش از این، فاینال اسپارک خبر راه اندازی «نوروپلتفورم» «Neuroplatform» که اولین بن سازه پردازش زیستی در جهان است، منتشر کرده بود. در این بن سازه، به جای تراشه‌های سیلیکونی، ارگانوئید‌های مغز انسان در کار‌های محاسباتی تخصص دارند. 

براساس اعلام این شرکت، نوروپلتفورم می‌تواند حدود ۱۶ ارگانوئید مغز را پردازش کند. فاینال اسپارک بر این باور است که در مقایسه با سایر همتایان خود، فناوری او از انرژی بسیار کمتری استفاده می‌کند.

آموزش مدل‌های هوش مصنوعی کار دشواریست، مدل‌های سنتی هوش مصنوعی شامل چیزی به نام «یادگیری تقویتی» می‌شوند یعنی به یک مدل هوش مصنوعی برای تکمیل یک کار پاداش داده می‌شود. 

در بیشتر موارد، پاداش بیشتر یک مقدار عددی است که می‌تواند برای سنجش میزان نزدیک بودن رفتار مدل استفاده شود. این در مقایسه با نتیجه مورد نظر خواهد بود. حتی اگر این روش در بیشتر موارد کارایی داشته باشد و تاثیری هم داشته باشد چه مثبت چه منفی، دانشمندان روش‌هایی را که روی سلول‌های مغز کار کند، کشف می‌کنند.

یکی از راه‌های انجام این کار، تغذیه نورون‌ها با دوپامین است، یک مولکول با پاداش، یک تقویت کننده مثبت؛ و سیگنال الکتریکی که به عنوان یک تقویت کننده منفی واجد شرایط است. 

در حال حاضر، این شرکت سوئدی در حال تقویت امکانات بن سازه عصبی خود و تولید حدود دو هزار تا سه هزار زیست رایانه است. با این حال، با وجود تمام نوآوری ها، ممکن است رقابتی را برای خود جذب کند. 

برخی از محققان اسپانیایی در حال کار بر روی رایانه‌های سلولی جدیدی هستند که می‌توانند به محرک‌های محیطی پاسخ دهند. محققان دیگری نیز در انگلیس در حال کار بر روی تحقیقات پیشرفته بر روی شبکه‌های قارچی هستند تا برای محاسبه مخزن و الگو‌های مورد استفاده قرار گیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر