صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۲۴ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۳

تولید آب با کیفیت به کمک سیستم تصفیه دو مرحله‌ای

پژوهشگران یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی سهند تبریز به منظور تولید آب با کیفیت موفق به طراحی و ساخت سیستم تصفیه آب دو مرحله‌ای شده‌اند؛ فناوری که ۵۰ درصد ارزان‌تر از نمونه‌های مشابه خارجی است و با همان کیفیت در ایران ساخته می‌شود.
کد خبر : 929451

علی‌اکبر بابالو، عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز و رئیس هیهت‌مدیره و فناور این شرکت فناور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: در حال حاضر نه تنها در بحث خانگی بلکه در شبکه آبرسانی برای تهیه آب با کیفیت با چالش‌هایی مواجه هستیم؛ مناطق دورافتاده و روستا‌ها به ویژه با معضل آلودگی آب روبرو هستند. اهمیت این مساله باعث شد این مجموعه سیستم تصفیه آب پرتابل (قابل جا به جایی) تولید کند. 

وی افزود: برخی از مناطق کشورمان ممکن است از لحاظ شوری مشکلی نداشته باشند، اما کدورت و آلودگی میکروبی‌شان بالا باشد. این سیستم می‌تواند با استفاده از ممبران‌های نانویی به راحتی آلودگی‌های میکروبی آب را حذب کند و به صورت آنلاین (برخط) آب تصفیه شده را در اختیار مردم قرار دهد.

وی به وجه تفاوت این سیستم‌ها نسبت به سیستم‌های تصفیه خانگی معمولی اشاره کرد و گفت: در مناطقی که آب شیرین وجود دارد نیازی به دستگاه‌های تصفیه آب چند مرحله‌ای نیست، زیرا این دستگاه‌ها املاح طبیعی و مفید آب را حذف و املاح مصنوعی به آب اضافه می‌کنند. همچنین این سیستم‌ها نیاز به برق دارند و هدر رفت آب در این سیستم‌ها بسیار زیاد است؛ این سیستم‌ها قاتلان آب شیرین محسوب می‌شوند.

وی اظهارکرد: در شهر‌ها و مناطقی که آب شیرین وجود دارد تنها نیاز به رفع آلودگی میکروبی و تغییر طعم و بوی آب را داریم. سیستم‌های دو مرحله‌ای بار میکروبی و طعم و بوی بد آب را حذف می‌کنند. در مرحله اول، فیلتر کربنی به راحتی طعم و بوی آب را برطرف می‌کند. در مرحله دوم نیز غشای سرامیکی، آلودگی‌های میکروبی را از بین می‌برد.

وی تصریح کرد: گواهینامه‌هایی که شرکت ما از آبفای کل کشور و آزمایشگاه‌های میکروبیولوژیک مانند دانشگاه تهران کسب کرده است نشان می‌دهد که تمام این آلودگی‌ها توسط ممبران‌های سرامیکی حذف می‌شوند. ممبران‌ها نیز هیچ گونه هدر رفت آبی ندارند و همه آب را می‌توانند تصفیه کنند. پس از گذشت مدتی نیز قابل شست و شو و استفاده دوباره هستند. 

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: این دستگاه تمام املاح مفید آب مانند کلسیم، منیزیم و آهن را حفظ می‌کند در نتیجه افراد آب با کیفیت_نه آبی که املاح مفید آن حذف شده_می‌نوشند. بنابر گفته پزشکان متخصص حذف املاح مفید آب نه تنها سنگ کلیه را حذف نمی‌کند بلکه ایجاد سنگ کلیه را نیز تشدید می‌کند و باعث ناراحتی قلبی می‌شود.

بابالو گفت: این دستگاه نیازی نیز به مصرف برق ندارند و به راحتی زیر سینک قابل نصب است. همچنین نیازی به مخزن ندارد. این دستگاه دو شیر برداشت و آب ورودی دارد. آب ورودی وارد شیر برداشت شده و به صورت آنلاین یا برخط آب تصفیه شده مورد مصرف قرار می‌گیرد؛ در سیستم‌های تصفیه آب چند مرحله‌ای آب در مخزن راکد باقی می‌ماند از اینرو به آن کربن اضافه می‌کنند. کربن دارای ذرات نانومتری و سرطان زاست بنابراین چنین دستگاه‌های ساده‌ای از نظر علمی جوابگو هستند.

عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز در پایان افزود: سه کشور صاحب این فناوری هستند؛ یک شرکت آمریکایی- انگلیسی اکنون دستگاه مشابه این سیستم را وارد بازار جهانی کرده است. غشای آن دستگاه نیز از یک شرکت آلمانی تهیه می‌شود این در حالی است که این فناوری نصف قیمت نمونه مشابه خارجی و با همان کیفیت توسط محققان این شرکت تولید می‌شود. فناوری ساخت غشای آن نیز در اختیار این شرکت است.

انتهای پیام/

ارسال نظر