صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۲۸ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳

کدام فناوری سریع‌ترین رشد را در جهان دارد؟

داده‌های اداره ثبت اختراعات اروپا (EPO) نشان می‌دهد فناوری چاپ سه بعدی هشت برابر سریع‌تر از میانگین تمام فناوری‌ها در دهه گذشته رشد کرده است.
کد خبر : 929396

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل ازیورو نیوز ، پرینت سه بعدی که «تولید افزودنی» نیز نامیده می‌شود، کاربرد‌های گسترده‌ای دارد و به تازگی برای ساخت یک ساختمان کامل، چاپ ماهی‌های پرورش یافته در آزمایشگاه و حتی شیرینی‌ها و شکلات‌های سه بعدی در انواع شکل‌ها و اندازه‌ها استفاده شده است.

در فناوری چاپ سه بعدی، یک فایل طراحی دیجیتال، می‌تواند اشیاء سه بعدی را با قرار دادن لایه‌هایی از مواد روی هم بسازد.‌

ای پی او، مسئول بررسی درخواست‌های ثبت اختراع اروپایی است و بازرسان آن به تجزیه و تحلیل و اعطای اختراعات اروپایی به اختراعات جدید می‌پردازند.

آخرین گزارش این سازمان نشان می‌دهد چگونه چاپ سه بعدی در دهه گذشته افزایش یافته است، به طوری که ثبت اختراع هم خانواده (پتنت فامیلی) در چاپ سه بعدی سالانه با نرخ متوسط ۲۶.۳ درصد بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۲۰ رشد کرده اند.

پتنت فامیلی بین المللی (IPF) مجموعه‌ای از درخواست‌های ثبت اختراع است که محتوای فنی مشابهی را پوشش می‌دهد.

این نرخ رشد هشت برابر میانگین کل حوزه‌های فناوری در یک دوره مشابه است.

«آنتونیو کامپینوس» «António Campinos»، رییس‌ای پی او، می‌گوید: «طی این بررسی، با استفاده از داده‌های ثبت اختراع بین المللی برای گزارش در مورد دامنه و پیامد‌های این روند فناوری، به چشم انداز جهانی در مورد انقلاب چاپ سه بعدی دست می‌یابیم».

به گفته وی اروپا چهار جایگاه از ده رتبه برتر را برای مؤسسات تحقیقاتی در نوآوری در تولید افزودنی کسب کرده است. این نویدبخش آینده است چرا که پیشرفت فنی در این زمینه اغلب از تحقیقات پیشرفته در این موسسات ناشی می‌شود.

بر اساس گزارش EPO، اروپا و آمریکا در رقابت جهانی برای نوآوری چاپ سه بعدی پیشرو هستند. از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از ۵۰ هزار پتنت فامیلی بین المللی برای فناوری‌های چاپ سه بعدی در سراسر جهان ثبت شده است که ۳۹.۸ درصد آنها از آمریکا و ۳۲.۹ درصد از اروپا بوده است.

در اروپا، رتبه نخست به آلمان اختصاص دارد که با ۴۱ درصد سهم، پیشرو این قاره و پس از آن فرانسه ۱۲ درصد سهم قرار دارد.

پس از آمریکا و اروپا که تقریبا سه چهارم کل پتنت فامیلی‌های بین المللی چاپ سه بعدی را به خود اختصاص داده اند، ژاپن، چین و کره جنوبی به ترتیب با ۱۳.۹ درصد، ۳.۷ درصد و ۳.۱ درصد در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار دارند.

این گزارش همچنین حاکی از آن است چگونه بازار چاپ سه بعدی بسیار متنوع‌تر می‌شود. پیش از این بازیگران اصلی این فناوری شرکت‌های مهندسی بودند و اکنون شرکت‌های دانش بنیان بسیاری در این حوزه در حال ظهورند.

در حالی که چاپ سه بعدی تقریبا در هر صنعتی قابل استفاده است، حدود یک پنجم تمام IPF‌های منتشر شده بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰ در بخش بهداشت و پزشکی بوده و این فناوری به ویژه برای ایمپلنت‌های خاص بیمار و مدل‌های آناتومیک مفید واقع شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر