صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۱۹ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۳

هوش مصنوعی به زمین‌های کشاورزی ایران می‌رسد؟

در حالی تراکتور‌های خودران روسی بیش از ۲ میلیون هکتار زمین کشاورزی را با تکیه بر هدایت هوش مصنوعی شخم زدندکه کشاورزی در ایران با همت شرکت‌های دانش‌بنیان به سوی نوین شدن و بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا پیش می‌رود تا جایی که برای تجزیه و تحلیل داده های هواشناسی،کنترل شرایط محیطی در گلخانه ها از هوش مصنوعی استفاده می شود؛ اما از همه‌گیری فناوری در زمین‌های کشاورزی چقدر دور مانده‌ایم.
کد خبر : 929331

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، به کارگیری انبوه تراکتور‌های خودران که با تکیه بر هوش مصنوعی عملیات شخم زنی در مزارع روسیه را به طور گسترده آغاز کرده اند. این شرکت که سیستم رانندگی خودکار برای ماشین‌آلات کشاورزی مبتنی بر فناوری‌های هوش مصنوعی را تولید می‌کند، تصریح کرد که این سیستم تولیدی این شرکت نمونه مشابهی که از فناوری هوش مصنوعی استفاده نکند را در جهان ندارد. شایان ذکر است که خاک‌ورزی خودکار توسط یک تراکتور خودران می‌تواند بهره‌وری کشاورزی را تا ۲۵ درصد افزایش دهد و به اقزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی حفظ مواد مغذی خاک مانند کود و بذر کمک کند.

قابل ذکر است که در مجموع ۳۱۲ تراکتور مجهز به هوش مصنوعی از ماه مارس تا نوامبر در مزارع روسیه فعال بوده و توانستند ۲.۳ میلیون هکتار زمین کشاورزی را شخم بزنند. استفاده از این سیستم به کشاورزان کمک کرده است که به طور متوسط ۲.۶ میلیون روبل (۲۸۷۰۰ دلار) در هر مزرعه با مساحت ۱۰۰۰ هکتار یا در مجموع بیش از ۵ میلیارد روبل (۵۶ میلیون دلار) صرفه جویی کنند.

به گفته سازنده این سیستم، این اولین بار است که در مقیاس بزرگ از هوش مصنوعی در روسیه برای تراکتور‌های تجاری استفاده شده است. نتیجه این کار نیز بسیار قوی و مطلوب بوده است. در واقع، این ماشین‌های هوشمند کمی بیش از یک سوم فصل کار کرده‌اند و نتایجی که بدست آورده اند، بر چشم‌انداز خوب استفاده از تراکتور‌های روباتیک تاکید دارد.

استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی داخلی 

این در حالی است که کشاورزی در ایران نیز با همت شرکت های دانش‌بنیان به سوی نوین شدن و بهره گیری از فناوری‌های روز دنیا پیش می‌رود. شایان ذکر است که هم اکنون برای تجزیه و تحلیل داده های هواشناسی از هوش مصنوعی بهره گیری می شود. همچنین هوش مصنوعی برای کنترل شرایط محیطی در گلخانه ها نیز به کار گرفته شده است. 

اما از مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی می توان به کنترل عملیات داشت در کشاورزی اشاره کرد که این فناوری می تواند تا حد زیادی کار کشاورزان را کاهش داده و بر بازده محصولات بیفزاید. از همین رو توسعه این نوع از فناوری نیز در دستور کار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته است. 

انتهای پیام/

ارسال نظر