صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۹ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۳
مطالعات نشان می‌دهد؛

اهمیت كنترل انگل توكسوپلاسما گوندی در پرندگان برای جلوگیری از مخاطرات انسانی

انگل توكسوپلاسما گوندی می‌تواند به صورت طبیعی در بدن پرندگان وجود داشته باشد، ولی مشکلات جدی را زمانی ایجاد می‌کند که به انسان‌ها منتقل شود.
کد خبر : 929213

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ بر اساس یافته‌های پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین، کنترل توکسوپلاسما گوندی در پرندگان بسیار اهمیت دارد، زیرا این انگل می‌تواند علاوه بر پیامدهایی بر سلامت پرندگان، به عنوان یک منبع اصلی عفونت برای دیگرحیوانات و انسان‌ها عمل کند.

توکسوپلاسما گوندی، یکی از انگل‌هایی است که در پرندگان یافت می‌شود و می‌تواند عوارض جدی برای انسان‌ها به همراه داشته باشد. این انگل می‌تواند به صورت طبیعی در بدن پرندگان وجود داشته باشد ولی مشکلات جدی را زمانی ایجاد می‌کند که به انسان‌ها منتقل شود. راه‌های انتقال این انگل به انسان‌ها شامل مصرف گوشت نیمه پخت یا نهایتاً نپخته حیوانات آلوده، تماس مستقیم با مدفوع حیوانات آلوده، مصرف مواد غذایی و آب آلوده است. این انگل می‌تواند منجر به مشکلات جدی مانند عفونت‌های عصبی و چشمی در انسان‌ها، به‌ویژه در افراد با سیستم ایمنی ضعیف مانند زنان باردار شود. از میان مخزن‌های حیوانی بالقوه برای انتقال این عفونت، پرندگان اهلی و وحشی به نسبت کمتری در مقایسه با سایرحیوانات مورد بررسی قرار گرفته است.

بدین سبب پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین بررسی نظام‌مند و فراتحلیل با هدف ارزیابی وضعیت جهانی و ارائه دیدگاهی اجمالی از اپیدمیولوژی عفونت توکسوپلاسما گوندی در پرندگان انجام دادند.

توکسوپلاسما گوندی یک منبع اصلی عفونت برای حیوانات و انسان‌ها است.

به گفته میلاد بدری دکترای تخصصی انگل‌شناسی پزشکی و مجری اصلی این طرح، بر اساس یافته‌های این مطالعه، کنترل توکسوپلاسما گوندی در پرندگان بسیار اهمیت دارد، زیرا این انگل می‌تواند علاوه بر پیامدهایی بر سلامت پرندگان، به عنوان یک منبع اصلی عفونت برای حیوانات و انسان‌ها عمل کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: با توجه به اینکه برخی از پرندگان می‌توانند میزبانان اصلی یا میزبانان فرعی برای توکسوپلاسما گوندی باشند، کنترل و پیشگیری از این عفونت در آنها، می‌تواند در کاهش شانس خطر انتقال عفونت به حیوانات دیگر و حتی به انسان‌ها تأثیرگذار باشد. بنابراین، تحقیقات و برنامه‌های کنترلی برای مدیریت و کاهش شیوع توکسوپلاسما گوندی در جمعیت پرندگان بسیار حیاتی هستند.

وی افزود: به منظور جلوگیری از انتقال این بیماری به انسان‌ها، آگاهی از شانس خطر مرتبط و انجام دادن موارد بهداشتی مناسب بسیار دارای اهمیت است همچنین مهم است که مواد غذایی به طور کامل پخته و بهداشت دست‌ها به‌طور کامل رعایت شود. و تماس مستقیم با حیوانات و محیط زیست آن‌ها باید با احتیاط و بهداشت مناسب انجام شود. این اقدامات، می‌توانند به کنترل و پیشگیری از انتقال توکسوپلاسما گوندی به انسان‌ها کمک و سلامتی جامعه را تقویت کنند.

بدری در پایان گفت: پیشنهاد می‌شود دستاورد نتایج این پژوهش در اختیار پژوهشگران حوزه بهداشت سلامت قرار گیرد تا با دید بهتری نسبت به اجرای برنامه های پیشگیری از شیوع این عفونت تک یاخته ای مهم داشته باشند.

گفتنی است، در انجام این پژوهش آیدا وفای اصلاحی، لیلا زکی و امیر کریمی‌پور دکترای انگل شناسی پزشکی مشارکت داشتند.

انتهای پیام/

برچسب ها: انگل مطالعه جدید
ارسال نظر