صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۶:۱۶ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۳

۱۰ فناوری نوظهور برتر ۲۰۲۴ از دیدگاه مجمع جهانی اقتصاد

مجمع جهانی اقتصاد در جدیدترین گزارش سال ۲۰۲۴ خود «۱۰ فناوری نوظهور برتر» را معرفی کرده است.
کد خبر : 929170

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از مجمع جهانی اقتصاد، گزارش «۱۰ فناوری نوظهور برتر» که منبع حیاتی اطلاعات راهبردی قلمداد می‌شود، نخستین بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و از بینش دانشمندان، محققان و آینده پژوهان استفاده می‌کند تا ۱۰ فناوری را شناسایی کند که به طور قابل توجهی بر جوامع و اقتصاد‌ها تأثیر می‌گذارد.

این فناوری‌های نوظهور تحول آفرین، برای سرمایه گذاران و محققان جذاب هستند و پیش بینی می‌شود در عرض پنج سال به مقیاس قابل توجهی دست یابند. 

مجمع جهانی اقتصاد تجزیه و تحلیل‌های خود را با مشارکت بیش از ۳۰۰ کارشناس از شورا‌های آینده جهانیِ انجمن و یک شبکه جهانی متشکل از بیش از ۲۰۰۰ سردبیر ارشد در سراسر جهان از موسسات برتر از طریق «Frontiers» (ناشر پیشرو در تحقیقات دانشگاهی) گسترش می‌دهد.

۱۰ فناوری نوظهور سال ۲۰۲۴ از قرار زیر است؛

هوش مصنوعی برای اکتشافات علمی 

در حالی که هوش مصنوعی (AI) سال هاست برای تحقیقات مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما پیشرفت‌های صورت گرفته در یادگیری عمیق، هوش مصنوعی مولد و مدل‌های پایه، انقلابی در فرآیند اکتشاف علمی ایجاد کرده اند. هوش مصنوعی به دانشمندان کمک می‌کند ارتباطات و پیشرفت‌های بی سابقه‌ای در درک بیماری ها، عرضه مواد جدید و افزایش دانش از بدن و ذهن انسان خلق کنند.

فناوری‌های ارتقای حریم خصوصی 

محافظت از حریم خصوصی در حالی که فرصت‌های جدیدی برای اشتراک گذاری و همکاری جهانی داده‌ها فراهم می‌کند، «داده‌های مصنوعی» به گونه‌ای تنظیم می‌شوند تا نحوه استفاده از اطلاعات را با برنامه‌های کاربردی قدرتمند در تحقیقات مرتبط با سلامت تغییر دهند.

سطوح هوشمند قابل تنظیم مجدد

این سطوح نوآورانه، دیوار‌ها و سطوح معمولی را به اجزای هوشمند برای ارتباطات بی سیم تبدیل می‌کنند و در عین حال بهره وری انرژی را در شبکه‌های بی سیم افزایش می‌دهند. آنها برای کاربرد‌های متعدد، از کارخانه‌های هوشمند گرفته تا شبکه‌های وسایل نقلیه، نوید بخش هستند.

ایستگاه‌های پلتفورمی ارتفاع بالا

این سیستم‌ها با استفاده از هواپیما، بالون و هواناوها، می‌توانند دسترسی شبکه تلفن همراه را به مناطق دورافتاده گسترش دهند و به پر کردن شکاف دیجیتال برای بیش از ۲.۶ میلیارد نفر در سراسر جهان کمک کنند.

سنجش و ارتباطات یکپارچه

ظهور شبکه‌های ۶G (نسل ششم)، جمع آوری و انتقال همزمان داده‌ها را تسهیل می‌کند. این فناوری، سیستم‌های نظارت بر محیط زیست را قادر می‌سازد به کشاورزی هوشمند، حفاظت از محیط زیست و برنامه ریزی شهری کمک کنند. دستگاه‌های حسگر و ارتباطات یکپارچه نیز وعده کاهش مصرف انرژی و سیلیکون را می‌دهند.

فناوری همه جانبه برای دنیای ساخته شده

این فناوری‌ها با ترکیب قدرت محاسباتی با واقعیت مجازی و افزوده، نوید بهبود سریع زیرساخت‌ها و سیستم‌های روزانه را می‌دهند. این فناوری به طراحان و متخصصان ساخت و ساز اجازه می‌دهد تا با بررسی هماهنگی بین مدل‌های فیزیکی و دیجیتالی، از دقت، ایمنی و پایداری بیشتر اطمینان حاصل کنند.

الاستوکالری‌ها 

با افزایش دمای جهانی، نیاز به محلول‌های خنک کننده افزایش می‌یابد. با ارائه بازدهی بالاتر و مصرف انرژی کمتر، الاستوکالری‌ها گرما را تحت فشار مکانیکی آزاد و جذب می‌کنند و جایگزین پایداری برای فناوری‌های کنونی ارائه می‌دهند.

میکروب‌های جذب کننده کربن 

ارگانیسم‌های مهندسی شده، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را به محصولات با ارزشی مانند سوخت‌های زیستی تبدیل می‌کنند و رویکردی امیدوارکننده برای کاهش تغییرات اقلیمی ارائه می‌دهند.

خوراک دام جایگزین

خوراک‌های پروتئینی برای دام که از پروتئین‌های تک سلولی، جلبک‌ها و ضایعات غذایی تامین می‌شود، می‌تواند راه حلی پایدار برای صنعت کشاورزی ارائه دهد.

ژنومیک برای پیوند‌ها 

کاشت موفقیت آمیز اندام‌های دستکاری شده ژنتیکی در انسان نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در مراقبت‌های بهداشتی است و میلیون‌ها بیمار منتظر پیوند را امیدوار می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر