صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رییس دانشکدگان جامعه و رسانه دانشگاه آزاد:

ولایتمداری مهم‌ترین شباهت مراسم پیاده‌روی اربعین و جامعه مهدوی است

ریس دانشکدگان جامعه و رسانه دانشگاه آزاد ولایتمداری را مهم‌ترین شباهت مراسم پیاده‌روی اربعین و جامعه مهدوی دانست و پیاده‌روی اربعین را زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) توصیف کرد.
کد خبر : 929142

رییس دانشکدگان جامعه و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت : پیاده‌روی اربعین زمینه ساز ظهور امام زمان عج و  شاهراه و راهبرد اصلی آزادی و عدالت خواهان برای رسیدن به جامعه مهدوی است.

دکتر اکبر نصراللهی در «همایش اربعین و جامعه مهدوی » در شهر مقدس کربلا، مهمترین ویژگی‌های‌مشترک جامعه‌ مهدوی و اربعین را ، عشق و معنویت، خودسازی و دگرسازی ، حاکمیت مومنان و اراده‌های مردم دانست و گفت: بعد از سال‌ها ، ابراز انزجار و مبارزه با جنایات رژیم صهیونیستی در کنار تلاش‌ها و هماهنگی برای اقدام بزرگ در این زمینه ، دال مرکزی در گفتمان مردم کشورهای مختلف در راهپیمایی اربعین امسال شده‌است .

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با اشاره به نظر مقام معظم رهبری مبنی بر "حکومت متکی به ایمانها و اراده‌های مردم"  به عنوان ویژگی جامعه مهدوی گفت: دقیقا وجود چنین ویژگی یعنی ایمان و اراده مردم ، حضور آنها در  اربعین در گرمای هوا را به آرامش و حال خوب تبدیل گرده است .

رییس دانشکدگان جامعه و رسانه  دانشگاه آزاد اسلامی با فراملیتی ، فراجناحی  و فرادینی توصیف‌کردن اربعین افزود : اربعین رنگین‌کمان فرهنگ‌ها ، اقوام ، ملیت‌ها ، مذاهب و حتی ادیان مختلف است ؛ حق‌طلبی ، عدالت و آزادیخواهی و عشق به فرزند مولا علی‌ع  ، شکل‌دهنده این رنگین‌کمان و حس و معرفت مشترک همه عاشقان است.  

وی در بخش دیگری از سخنان خود ، گفت : پیاده‌روی اربعین حسینی زمینه‌ساز جامعه مهدوی  است  و  مشتاقان را در مسیر زندگی اصلی و آرمانی جامعه مهدوی قرار  می‌دهد .

نصراللهی گفت: انسجام امت اسلامی، خوش‌بینی ، صبر و مقاومت  احساس امنیت،  خدمتگزاری و ایثار و فداکاری ، احساس بی نیازی و کاهش دلبستگی به مادیات،شکرگزاری ، پاک شدن کینه‌ها از دل مردمان، فراگیری، رفاقت و دوستی و صمیمیت ،  اطعام و بخشش اموال برای برآوردن نیازهای همدیگر از ویژگی‌های جامعه مهدوی است که در اربعین هم رو به گسترش است.

وی افزود : راهپیمایی عظیم اربعین، نمایشی از زمان ظهور مهدی موعود/ است؛ چراکه بر اساس روایت‌های متعدد ویژگی های مذکور  موجود، در زمان ظهور، وجود دارد  و همه آنها بویژه همدلی و صمیمیت بین زائران اربعین و در میزبانی مردم عراق به خوبی دیده می‌شود.

پوی همچنین گفت : اربعین تمرین ورزیده شدن و آمادگی دل کندن از کسب و کار و زندگی برای رسیدن به اهدافی عالی و الهی است؛ اربعین، احیاگر فرهنگ ناب دینی در ایثار، نوع‌دوستی، سخاوت و احسان است. این فرهنگ، همان است که در عصر ظهور حضرت ولی عصر عج حاکم خواهد شد و مردم بدون هیچ چشمداشتی،دارایی‌های خود را با نیازمندان و محتاجان شریک خواهند شد و حکومت جهانی مهدوی نیز همه امکانات را برای رفع نیازهای مادی و معنوی بشر بسیج خواهد کرد.

رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه ولایتمداری را مهم‌ترین شباهت مراسم پیاده‌روی اربعین و جامعه مهدوی دانست و گفت : همه ویژگی‌های جامعه مشترک جامعه مهدوی  و اربعین، در پرتو این ویژگی محقق می‌شود.

نصراللهی با اشاره به شکل‌گیری  تمدن‌ها بر اساس آرمان‌های مشترک گفت: راهپمایی اربعین با گسترش دایره حق طلبان و توسعه تعاملات عدالت و آزادی خواهان ، زمینه حرکت و  تأسیس تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی است .

وی با اشاره به حدیثی از امام حسن عسگری (ع)  که "زیارت اربعین" از نشانه‌های اهل ایمان فرمودند گفت: در راهپیمایی اربعین ، مردم از  کشورهای مختلف يکديگر  را شناسایی  و شبکه بزرگ عاشقان جامعه مهدوی را شکل می دهند .

وی افزود : پیاده روی اربعین به دلیل رفتار عقلایی و منطبق  با فطرت ، ظرفیت گفت و گو با جهان و زمینه‌های مشترک با جامعه آرمانی عصر ظهور را دارد و تعمیق و تداوم آن‌ها، زمینه ساز ظهور  حضرت (عج) است .

رییس دانشکدگان جامعه و رسانه  در بخش دوم سخنان خود با استناد به مدل‌ها و شاخص‌های ارتباطی و ارزش‌های‌خبری،گفت: اربعین هم "رسانه " و هم "خبر"است.رسانه است چون هم تولید ، منتشر و توزیع کننده انبوه محتوا است و  هم پیام های ناب اربعین،  مخاطبان انبوه دارد .

علاوه بر این اربعین  برخلاف رسانه‌های  معمول  فقط واسطه  خبرهای دیگران نیست  بلکه خودش  خبر و منبع آن است بنابراین اربعین نه تنها یک رسانه بلکه ابررسانه و رساترین،مردمی‌ترین ،جامع‌ترین،بزرگترین ،صمیمانه‌ترین رسانه و رسانه مظلومان و عدالت طلبان  و آزادیخواهان است.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری افزود:اربعین به دلیل نوع،مکان،تعداد و ترکیب جمعیتی،تنوع غذایی ،میزان پیاده‌روی، نوع مشارکت شرکت کنندگان ، دوره برگزاری متمایز از همه مراسم مذهبی‌دنیا حتی حج و کومبه‌میلا دارای همه ارزش‌های‌خبری است با وجود این اولا از ظرفیت رسانه اربعین استفاده کافی نمی‌شود، ثانیا رسانه‌های‌اسلامی در پوشش آن، ناتوان ،تلاش‌شان ناکافی و محدود به قالب و دوره خاص و اغلب احساسی است و ثالثا رسانه‌های‌غربی در این خصوص راهبردهای سکوت، کوچک نمایی اما در پوشش برخی اشکالات جزیی و طبیعی ، استراتژی بزرگنمایی را اتخاذ کرده اند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی ارتباطات و رسانه همچنین گفت‌: اربعین فرصت استثنایی برای معرفی چهره واقعی اسلام و پیام دوستی است که با توجه به الهی،انسانی و فطری بودن می تواند مخاطبان زیادی را از سراسر جهان داشته باشد و تلاش‌های رسانه های غرب برای اسلام و ایران هراسی را خنثی کند.

رسانه ها باید  در پوشش احساسات مذهبی و شور اربعین و عقلانیت و معرفت و حکمت توازن برقرار کنند اما متاسفانه در پوشش رسانه ای اربعین احساسات برمعرفت و بصرت غلبه دارد.

رسانه ها باید به موازات توجه به  احساسات مذهبی ، به بصیرت و معرفت افزایی در اربعین توجه داشته باشند  اما متاسفانه رسانه ها به سوژه های کلیشه ای و معمولی اربعین می پردازند و در تولید و انتشار موضوعات عمیق و راهبردی اربعین ناتوان هستند .

وی بزرگنمایی مشکلات و کمبودها در مراسم پیاده روی اربعین و ایجاد دوگانه های غیر واقعی مثل تقابل اربعین و حج و شیعه و سنی را  از اهداف رسانه های غربی دانست و گفت: متاسفانه رسانه‌ای داخلی با تمام تلاشی که داشتند نتوانسته اند عظمت این مراسم معنوی را به نمایش بگذارند و شبهات موجود را رفع کنند.

رسانه ها می‌توانند  با آموزش مستمر و توانمندسازی زائران و خادمان و استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد محیط زیستی  در دوره قبل ،حین و بعد از مراسم اربعین ،  به برگزاری این مراسم اربعین به منظم ترین ، بهترین و سالم ترین شکل کمک کنند.

وی نقش دانشگاهیان را در توصیف ، تبیین و پیش بینی مراسم اربعین مهم دانست و گفت ضرروت دارد استادان و دانشجویان درتحقیقات هود بویژه در پایاننامه و رساله های تحصیلی ابتدا توصیف دقیقی از پدیده اربعین و ابعاد و ویژگی ها ،ظرفیت ها و چالش های آن داشته باشند. همچنین  دانشگاهها و رسانه ها باید به جنبه های اجتماعی اربعین در کنار جنبه های دینی توجه کنند.

نصراللهی افزود: اربعین نماد بخشش، مهمان‌نوازی، وحدت، عشق، برادری، محبت، انسانیت انتظار ، امید و نماد اقتدار و صدای مظلومان و نمایش آزادگی است. 
ریس دانشکدگان جامعه و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی افزود اقدامات درخور قدردانی در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای و غیررسانه‌ای شده‌است اما به موازات استقبال و عظمت این پدیده بی‌نظیر  این تلاش‌ها،ناکافی است.

نصراللهی با برشمردن ویژگی‌ها و فرصت‌های رسانه بی نطیر رسانه اربعین گفت در عین‌حال در صورتی که اقدامات متناسب و موازی  با گسترش روزافزون پدیده اربعین صورت نگیرد چالش‌هایی‌ آن را تهدید می‌کند.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های‌حرفه ای گفت: غلبه احساسات بر حکمت ، فقدان و ناکافی‌بودن آموزش بویژه در حوزه های‌بهداشتی، سونامی‌جمعیتی و اقدامات ناکافی و موازی زیرساختی و فرهنگی و  ساخت دوگانه‌های غیرواقعی از اربعین مثل اربعین_حج، شیعه_سنی ، ایران_عربستان‌از جمله‌چالش‌های‌اجرایی اربعین است. 
عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی همچنین گفت استفاده ناکافی از ظرفیت شبکه‌های‌اجتماعی از دیگر چالش‌های جهان اسلام در معرفی و فرهنگ‌سازی پدیده اربعین است.

رییس دانشکدگان جامعه و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در بخش‌پایانی از سخنان خود گفت: تشکیل ستاد رسانه‌های مردم نهاد، توانمندسازی رسانه ها و موکب‌ها با آموزش‌های مستمر  و تبادل تجربیات، استفاده از ظرفیت‌های همه قالب‌ها و ظرفیت رسانه‌ها بویژه رسانه‌های اجتماعی ، پرهیز از دوگانه‌سازی های نادرست، توجه بر عقلانیت و حکمت‌افزایی ،توجه به بعد اجتماعی  در کنار جنبه‌های دینی اربعین و پرهیز از حاکمیتی و دولتی‌کردن اربعین را از جمله راهکارهای مهم برای ترویج این رویداد مهم و جهانی عنوان کرد. 

انتهای پیام/

برچسب ها: اربعین
ارسال نظر