صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۸ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۳

چرا سویه جدید آبله میمونی خطرناک است؟

سویه جدید آبله میمونی که طی دو سال اخیر دوبار موجب اعلام وضعیت اضطراری در جهان شده است، شیوه‌های جدید انتقال خون موجب نگرانی‌های بسیار زیادی شده است.
کد خبر : 929045

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سازمان بهداشت جهانی (WHO) در تاریخ ۱۴ آگوست (۲۴ مردادماه) امسال ضمن ابراز نگرانی از شیوع گسترده آبله میمونی که اکنون با عنوان ام‌پاکس شناخته می‌شود برای دومین بار طی دو سال آن را یک وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد.
بر اساس آنچه که در مجله europeanscientist نوشته شده است در حالی که شیوع اولیه آبله میمونی در سال ۲۰۲۲ عمدتاً مردان همجنس‌گرا‌ها و دوجنس‌گرا را تحت تأثیر قرار داد، بحران کنونی این بیماری به شکل متفاوت و نگران‌کننده‌تری در حال گسترش است.

ام‌پاکس یک بیماری عفونی است که توسط ویروس آبله میمون ایجاد شده و می‌تواند موجب بروز راش‌‎های دردناک، بزرگ شدن غدد لنفاوی و تب شود. بیشتر افراد مبتلا به صورت کامل بهبود پیدا می‌کنند، اما شدت بیماری در برخی از افراد بیشتر بوده و می‌تواند جان آنها را بستاند.
سویه جدید و پرخطر این ویروس که از جمهوری دموکراتیک کنگو نشأت گرفته به سرعت مرز‌های این کشور را در نوردیده و با روش‌های جدیدی در حال انتقال به دیگران است. این ویروس برخلاف شیوع قبلی که عمدتاً از طریق تماس جنسی منتقل می‌شد، اکنون علاوه بر تماس جنسی از طریق تماس‌های اجتماعی هم گسترش پیدا می‌کند.

europeanscientist نوشته است که تماس با افراد آلوده، حیوانات (از جمله شکار، پوست‌کنی یا پختن آنها)، مواد آلوده مانند ملحفه‌ها، لباس‌ها یا سوزن‌ها نیز می‌توانند موجب انتقال این ویروس به دیگران شود. ضمن اینکه مادران باردار هم که ممکن است ویروس را به نوزاد خود منتقل کنند. بنابراین، MPOX قادر است بخش‌های بزرگی از جمعیت را آلوده کرده و تهدید قابل توجهی برای بهداشت عمومی در سطح جهانی ایجاد کند.
بر اساس اطلاعات مرکز کنترل بیماری‌های آفریقا، تاکنون بیش از ۱۷،۵۰۰ مورد مشکوک و تأیید شده ام‌پاکس در ۱۳ کشور گزارش شده است که بیشتر موارد و مرگ‌ها در کنگو رخ داده است.

کودکان که به ویژه در برابر این بیماری آسیب‌پذیر هستند، و سهم بسیار زیادی از مرگ‌ها را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آبله میمونی
ارسال نظر