صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۷ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۳

رسانه عبری: بلینکن حکم نابودی توافق مبادله اسرا را صادر کرد

روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت به نقل از منابع آگاه فاش کرد که وزیر خارجه آمریکا آسیب زیادی به مذاکرات مبادله اسیران وارد کرده است.
کد خبر : 929024

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت نوشت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با اعلام اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طرح پیشنهادی ایالات متحده برای دستیابی به توافق را پذیرفته، آسیب زیادی به مذاکرات وارد کرده است.

این منابع تاکید کردند که بلینکن در کنار نتانیاهو قرار گرفت و حکم نابودی توافق مبادله اسرا را صادر کرد.

به گفته این منابع، از اظهارات بلینکن اینگونه برداشت می‌شود که واشنگتن از ادامه اشغال محور فیلادلفیا توسط "اسرائیل" حمایت می‌کند و این چیزی است که مصر و حماس آن را نمی‌پذیرند.

این رسانه عبری به نقل از منابع آگاه تاکید کرد که تیم مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی از اظهارات بلینکن بسیار ناامید و مأیوس شده بود.

در همین راستا، روزنامه «تایمز اسرائیل» به نقل از یک مقام عرب در یکی از کشور‌های میانجی نوشت اظهارات بلینکن به شیوه‌ای نادرست حماس را به عنوان طرفی که مانع رسیدن به توافق می‌شود، معرفی کرده است.

این مقام عرب تصریح کرد که برگزاری نشست قاهره فایده‌ای ندارد مگر اینکه واشنگتن نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد.

مقامات رژیم صهیونیستی، مصری و آمریکایی روز‌های یکشنبه و دوشنبه در قاهره برای بحث درباره گذرگاه فیلادلفیا دیدار کردند. به دستور نتانیاهو، این رژیم نقشه‌ای ارائه کرد که نشان می‌داد تل‌آویو برخی از نیرو‌های خود در فیلادلفیا را کاهش می‌دهد، اما همچنان آنها را در طول گذرگاه مستقر نگه می‌دارد. برنامه‌ریزی در رابطه با محل استقرار نیرو‌های رژیم صهیونیستی در غزه بخشی از مذاکرات برای این توافق است.

مصری‌ها این طرح را رد کردند و آمریکا نیز به تل‌آویو اعلام کرد که این نقشه غیرقابل قبول است.

نتانیاهو گفته است که به آنتونی بلینکن در روز دوشنبه اعلام کرده که خواستار حفظ کنترل نیرو‌های این رژیم بر کل گذرگاه فیلادلفیا است. او همچنین به خانواده‌های اسرای حماس در غزه گفته که ممکن است بلینکن را برای موافقت با این درخواست متقاعد کرده باشد.

مقامات وزارت خارجه آمریکا این موضوع را رد کردند و گفتند که بلینکن قانع نشده و تاکید کردند که ایالات متحده با نتانیاهو در این مسأله موافق نیست.

یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و مذاکره‌کنندگان به نتانیاهو گفته‌اند که تأخیر در هر توافقی تا زمانی که درخواست جدید او در مورد گذرگاه فیلادلفیا پذیرفته شود، می‌تواند اسرای باقی‌مانده در غزه را به خطر بیاندازد و خطر جنگ منطقه‌ای را افزایش دهد.

مقامات حماس معتقدند آمریکا از مذاکرات آتش‌بس به عنوان ابزاری برای خرید زمان به نفع رژیم صهیونیستی استفاده می‌کند تا حملات خود را در نوار غزه ادامه دهد؛ هر چند توافق آتش‌بس باید به پایان دائمی جنگ رژیم صهیونیستی در غزه منجر شود، اما حماس معتقد است که پیشنهاد برگزاری مذاکرات توسط آمریکایی‌ها برای تثبیت اهداف نظامی خود است و به شکل واقعی به پایان خشونت‌ها منجر نمی‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر