صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۲ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳

ورود بیش از 2 میلیون کیت برای تشخیص تب دنگی و هپاتیت به کشور

معاون وزیر بهداشت با اشاره به پیگیری های ماه های اخیر وزارت بهداشت برای تسریع در ترخیص کالاهای سلامت محور اهدایی سازمان های بین المللی گفت: لیست توزیع تمام این کالاها با توجه به نیاز استانها تهیه شده و ظرف دو سه هفته آینده این کالاها در سراسر کشور توزیع می‌شود.
کد خبر : 928951

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین فرشیدی در حاشیه مراسم ترخیص و تحویل کالا‌های سلامت محور اهدایی سازمان‌های بین المللی به وزارت بهداشت، اظهار  کرد: در برخی موارد اقلام و کالا‌های اهدایی سازمان‌های بین المللی به کشورمان بر اساس تعداد اتباع خارجی است که متاسفانه به دلایل مختلف در گذشته، ماندگاری این کالا‌ها در گمرک مقداری طولانی بود، اما با دخالت رییس جمهور و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گمرک و وزارت صمت، فرایند‌های زائد در امر ترخیص برطرف شد.

وی ادامه داد: در بین این کالا‌ها و اقلام، دارو برای درمان سل به ویژه سل‌های مقاوم به درمان وجود دارد. همچنین تعداد قابل توجهی کیت تشخیصی در بین این اقلام به کشورمان اهدا شده چراکه جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته میلادی اعلام کرده که قصد ریشه کنی هپاتیت سی را دارد و خوشبختانه تعداد قابل توجهی که بیش از یک میلیون کیت تشخیص هپاتیت و نیز یک میلیون کیت تشخیص تب دنگی است به کشورمان وارد شد.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: خوشبختانه کیت‌های تشخیصی اهدا شده تاریخ انقضای مناسبی دارد که قطعا آنها ظرف سه چهارماه آینده در کشور مصرف می‌شود. برنامه‌های وزارت بهداشت در کنترل بیماری‌های واگیر در سال‌های اخیر، کاملا مشخص است و بر اساس نیازسنجی، محصولات مورد نیاز تامین و به مراکز بهداشتی و درمانی با اولویت‌های تعیین شده، منتقل می‌شود.

فرشیدی ادامه داد: از مدیران وزارت کشور، صمت، گمرک و آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران که در تسریع و ترخیص این کالا‌ها تلاش ویژه‌ای کردند، تشکر می‌کنیم و مشاهده میدانی این مدیران از انبار‌های وزارت بهداشت که کالا‌ها بر اساس نیازسنجی تامین می‌شود، می‌تواند کمک بزرگی در ارتقای تعاملات بین المللی داشته باشد.

وی با اشاره به اعلام وضیعت اضطراری آبله میمونی از سوی سازمان جهانی بهداشت، گفت: در حال حاضر و از سال ۲۰۲۲ که بحث این بیماری مطرح شد، برای آن برنامه داریم؛ بر اساس نیاز کشور و پیش بینی برای سال‌های آینده با سازمان‌های بین المللی هماهنگی می‌شود تا کالا‌های مورد نیاز تامین شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت ارتباطات نزدیک با سازمان‌های بین المللی برای کنار زدن تحریم و نقش مخرب آن در حوزه سلامت را مفید دانست و گفت: خوشبختانه ارتباطات و تعاملات بسیار نزدیکی بین وزارت بهداشت، سازمان جهانی بهداشت و آژانس پناهندگان سازمان ملل وجود دارد که منجر به تامین تجهیزات، دارو و واکسن در کشور شده است.

فرشیدی تصریح کرد: کالا‌ها و اقلام بهداشتی اهدا شده با اولویت مناطقی که بیماری‌های واگیر مانند سل، مالاریا و تب دنگی در آنها شیوع بیشتری دارند، توزیع می‌شود. بخشی از این اقلام اهدایی، اورژانسی هستند و در زمان بحران‌ها مانند سیل و زلزله کاربرد دارند. ارزش کالا‌های اهدایی سازمان‌های بین المللی به کشورمان که به تازگی ترخیص شده حدود ۲۷ میلیون دلار است.

انتهای پیام/

برچسب ها: حسین فرشیدی
ارسال نظر