صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۰ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
در قزوین؛

بهره‌برداری از سامانه نوین نانو کلر در تصفیه‌خانه فاضلاب تاکستان

سامانه نوین نانو کلر؛ ساخته دیتومحققان یک شرکت دانش بنیات در تصفیه‌خانه فاضلاب تاکستان به بهره برداری رسید.
کد خبر : 928894

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، یک شرکت دانش‌بنیان با همکاری ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو، موفق به راه‌اندازی سامانه نوین نانو کلر در تصفیه‌خانه فاضلاب شهر تاکستان شد. این سامانه با سرمایه‌ای بالغ بر ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اجرا شده و ظرفیت تصفیه ۱۰ هزار متر مکعب پساب در شبانه‌روز را دارد.

این برنامه با حضور دکتر عماد احمدوند دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو، دکتر قاسمی معاون نظارت و راهبردی آبفا، فناوری مدیر مرکز تصفیه آبفا، دکتر نوربخش دبیر ستاد اقتصاد دانش بنیان آب معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در ایستگاه پمپاژ فاضلاب تاکستان قزوین رونمایی و افتتاح شد.

مزایای این فناوری نوین

کاهش چشمگیر مصرف کلر: با بهره‌گیری از فناوری نانو، مصرف کلر تا ۳۰ درصد کاهش یافته و در نتیجه هزینه‌های عملیاتی کاهش می‌یابد.

افزایش راندمان گندزدایی: توزیع یکنواخت کلر در ابعاد نانو، کارایی گندزدایی را به طور قابل توجهی افزایش داده و کیفیت پساب خروجی را بهبود می‌بخشد.

کاهش محصولات جانبی مضر: کاهش مصرف کلر منجر به کاهش تولید محصولات جانبی گندزدایی مضر (DBPs) می‌شود که برای محیط زیست زیان‌آور هستند.

کاهش زمان گندزدایی: فرایند گندزدایی با استفاده از نانو کلر به طور قابل توجهی سریع‌تر انجام می‌شود.

اثرات زیست‌محیطی کمتر: این فناوری با کاهش مصرف مواد شیمیایی، اثرات زیست‌محیطی را به حداقل می‌رساند.

نحوه عملکرد

سامانه نانو کلر با اختلاط دقیق کلر در ابعاد نانو با پساب، توزیع یکنواخت و موثر کلر را در سراسر حجم پساب تضمین می‌کند. این امر باعث افزایش سطح تماس کلر با میکروارگانیسم‌ها شده و در نتیجه کارایی گندزدایی به طور چشمگیری بهبود می‌یابد.

اهمیت این دستاورد

بهره‌برداری از این سامانه گامی مهم در جهت پایداری محیط زیست و مدیریت بهینه منابع آبی محسوب می‌شود. کاهش مصرف انرژی و مواد شیمیایی، بهبود کیفیت پساب و کاهش هزینه‌های عملیاتی از جمله مزایای این فناوری نوین هستند.

آینده فناوری نانو کلر

شرکت نانو حباب انرژی با توجه به موفقیت این پروژه، آمادگی خود را برای گسترش این فناوری در سایر تصفیه‌خانه‌های کشور اعلام کرده است. این فناوری نوآورانه می‌تواند به عنوان یک راهکار موثر در جهت بهبود کیفیت آب و کاهش آلودگی‌های محیط زیستی مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه عارف دادگستر مدیرعامل شرکت دانش بنیان و تولید کننده سامانه نانو کلر با اشاره به تجربه این شرکت در حوزه نانو کلر و نانو حباب گفت: تاکنون با حمایت های ستاد نانو و معاونت علمی با بهره گیری از این سامانه در استان های مرکزی و قزوین اتفاقات خوبی رقم خورده است. 

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به طراحی، ساخت، نصب و احداث و بهره برداری از سامانه نانو کلر به بیان مزایای این سامانه پرداخت و یادآور شد: یکی از شیوه‌های مرسوم ضدعفونی کردن آب، استفاده از کلر است که این روش به صورت کلرزنی نقطه‌ای است که این شیوه علاوه بر استفاده از حجم زیاد کلر می‌شود، توزیع یکنواخت کلر از مسایل مهم در کلرزنی آب به شمار می‌رود.

دادگستر با بیان اینکه در روش‌های معمول کلرزنی آب به صورت یکنواخت صورت نمی گیرد، اضافه کرد: روش نانو کلر امکان توزیع یکنواخت کلر در فرایند تصفیه پساب را فراهم می کند. کاهش هزینه ها، افزایش راندمان گندزدایی و تولید محصولات جانبی ناشی از گندزدایی از دیگر مزایای این روش به شمار می رود.

انتهای پیام/

ارسال نظر