صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۲ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
در یک نشست خبری مطرح شد؛

نظام پرداخت ناکافی عامل توزیع نادلانه پزشکان

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران با بیان اینکه نظام پرداخت پاسخگوی نیاز پزشکان نیست، گفت: این نظام پرداخت نمی‌تواند توزیع پزشک را در کشور عادلانه انجام دهد.
کد خبر : 928886

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، احمد ولی‌پور رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران در همایش تازه‌های بالینی و مراقبت‌های اولیه در طب عمومی  هدف از این همایش را ارتقا دانش علمی پزشکان عمومی در مواجه با بیماران دانست و گفت: اساتید رشته‌های تخصصی مختلف دانشگاهی در این همایش حضور داشته و جدید‌ترین درمان و دانش را در حوزه طب عمومی ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه محورهای همایش بیماری‌های شایع مانند فشار خون، دیابت، اورژانس‌های زنان و بیماری های کودکان است، ادامه داد: دیابت و فشار خون شایع ترین دلیل مراجعه به مراکز درمانی هستند، به طوریکه از ۸۵میلیون جمعیت حدود ۷ تا ۱۰میلیون نفر درگیر فشار خون و دیابت بالا هستند.

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران گفت: دیابت و فشار خون از ابتدای سنین جوانی می‌تواند آغاز شود؛ دیابت تیپ یک در جوانان شایع‌تر و تیپ دو دیابت در سنین بالای ۴۰سال بیشتر بوده و ژنتیک اصلی‌ترین دلیل برای ابتلا به دیابت است.

وی تصریح کرد: طب عمومی از دیرباز در کشورمان وجود داشته و خوشبختانه دیگر نیازی به پزشکان خارجی در کشور نداریم و پزشکان عمومی آنقدر توانمند هستند که اورژانس‌ها را با مراجعات و بیماری های فراوان اداره می‌کنند. پزشکان عمومی حتی کارهای تخصصی را هم در اورژانس بیمارستان انجام می‌دهند و توانایی دارند.

ولی پور با بیان این موضوع که پیشگیری بهتر از درمان است، به پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: پزشکی خانواده حدود بیست سال است که اجرایی شده اما متاسفانه فرهنگ پزشک خانواده به دلایل مختلف جا نیفتاده است. با روی کار آمدن دکتر مسعود پزشکیان امیدی در میان پزشکان ایجاد شده است که شاید طرح پزشک خانواده به طور جدی پیگیری و اجرا شود.

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران تاکید کرد: متاسفانه به دلیل برخی عوامل اقبالی برای برخی رشته‌ها وجود ندارد و نباید گفت همه پزشکان عمومی بیمار ویزیت نمی‌کنند و پزشک خانواده نمی‌شوند. این صحبت منطقی نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه با ورود سخت گیرانه دولت در تعرفه‌های پزشکی، برخی رشته‌ها درآمدی ندارند و اقبال نیز برایشان کمتر شده است. سختی کشیک‌ها، درآمد کم، طرح و مشکلات معیشتی موجب شده است که برخی رشته‌ها خواهان نداشته باشند. نظام پرداخت پاسخگوی نیاز پزشکان نیست و نمی‌تواند توزیع پزشک را در کشور عادلانه انجام دهد. اگر برخی دخالت‌ها از سوی نهادها و سازمان های مختلف وجود نداشته باشد، پزشکان می‌توانند به درستی کار انجام دهند و احتمالا این مشکلاتی که اکنون وجود دارد نیز رخ ندهد.

ولی پور  با بیان اینکه بیش از ۶۰درصد پزشکان عمومی خانم هستند، گفت: تقاضای خانم‌ها برای پزشک عمومی بیشتر از آقایان است. در پیاده روی اربعین هم همکاران پزشک عمومی همه مراکز را در مسیر پیاده روی اربعین و مرزها پر کرده و درحال ارائه خدمت هستند.

محمد دوزنده نرگسی، نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران نیز در ادامه گفت: حوزه زیبایی یک حوزه بین رشته‌ای است و ما عنوان زیبایی برای هیچ رشته‌ای نداریم و هیچ کس نمی‌تواند بگوید زیبایی حوزه من است. پزشکان عمومی هم می‌توانند وارد حوزه زیبایی شده و ارائه خدمت کنند.

وی با اشاره به این که حوزه زیبایی باید ساماندهی شود، گفت: کمیسیون تعیین حقوق و صلاحیت پزشکی چند مصوبه داشت که تزریقاتی مانند کاشت مو، تزریقات فیلرها و استفاده از لیزر موهای زائد توسط پزشکان عمومی در این کمیسیون مصوب شد اما متاسفانه وسط راه رها شد و به انتها نرسید.

یحیی هاشمی نسب، دبیر هیئت علمی انجمن پزشکان عمومی هم اظهار کرد: پزشک عمومی سوگند خورده است درمان کند اما نه رایگان. پزشکان عمومی دریافتی‌های بسیار اندکی دارند بنابراین منطقی است به سمت کارهایی بروند که میزان دریافتی بیشتری داشته باشند.

وی افزود: پزشکان عمومی برای دریافت پروانه و راه اندازی مطب با مشکلات فراوانی مواجه هستند و در حال حاضر جامعه جوان ما با دریافتی‌های اندک در اورژانس‌ها ارائه خدمات می‌کنند.

وی گفت: نوع نگاه به پزشکان عمومی غلط است.  آنها فرا انسان نیستند و معمولا توقعات زیادی از آنها می‌رود. به طور عرف یک بیمار باید در طول روز ۲۰مریض ویزیت کند تا بتواند برای همه آنها وقت بگذارد اما در برخی موارد پزشکان عمومی در طول روز صد مریض ویزیت می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: پزشک عمومی
ارسال نظر