صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۹ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳

اقدامات لازم برای کاهش خطا‌های دارویی

رئیس گروه ثبت و بررسی ایمنی و عوارض ناخواسته فراورده‌های سلامت محور، در گزارشی جامع از اقدامات صورت گرفته برای کاهش خطا‌های دارویی در کشور خبر داد
کد خبر : 928821

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرجان کریمی قوانلو  گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر سامانه گزارش دهی آنلاین اشتباهات و عوارض دارویی توسعه یافته است.

وی از تدوین راهکار‌های پیشگیرانه از وقوع اشتباهات دارویی و انتشار آن به تمامی مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور از طریق معاونت‌های غذا و دارو و سامانه نسخه الکترونیک خبر داد و افزود: در سه سال اخیر بیش از ١٢٠ مکاتبه با عنوان راهکار‌های پیشگیرانه از وقوع اشتباهات دارویی اطلاع رسانی شده است.

کریمی تصریح کرد: این اقدام به منظور اطلاع رسانی علل وقوع اشتباهات دارویی و به کارگیری راهکار‌های پیشگیری از وقوع مجدد آنها و در نتیجه کاهش وقوع اشتباهات دارویی با هدف ارتقای ایمنی دارویی بیماران انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به آموزش موارد راهکار‌های پیشگیرانه از وقوع مجدد اشتباهات دارویی توسط معاونت‌های غذا و دارو به حرف پزشکی، ادامه داد: تعداد گزارش‌های آنلاین ثبت شده در سامانه با ارتقا سامانه گزارش دهی عوارض و اشتباهات دارویی به منظور تسریع و تسهیل در امر گزارش دهی عوارض و اشتباهات دارویی و ارسال ۱۰۰ درصدی گزارش‌های آنلاین از اول تیرماه ۱۴۰۲ عملیاتی شده است.

به گفته کریمی، تعداد گزارش‌های آنلاین ثبت شده در سامانه از حدود ۷ هزار در سال ١٣٩٩ به بیش از ۱۵ هزار گزارش در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
وی تاکید کرد: همکاران جامعه پزشکی می‌توانند اشتباهات دارویی را با ذکر علل وقوع اشتباه و راهکار‌های پیشگیرانه از وقوع آنها در سامانه گزارش عوارض و اشتباهات دارویی به نشانی adr.ttac.ir ثبت و ارسال نمایند.

انتهای پیام/

برچسب ها: دارو
ارسال نظر