صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۵ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳

تصمیمات آموزشی دانش پایه و مطالعه محور اتخاذ شود

نشست مشترک مدیران معاونت آموزشی وزارت علوم و موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با هدف افزایش تعاملات دوسویه در محل موسسه برگزار شد.
کد خبر : 928769

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست مشترک مدیران معاونت آموزشی وزارت علوم و موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با هدف افزایش تعاملات دوسویه در محل موسسه برگزار شد.

روح اله رازینی معاون آموزشی وزارت علوم، مدیران آن حوزه و رئیس، هیئت رئیسه و مدیران گروه‌های پژوهشی موسسه برگزار شد، علی باقر طاهری نیا معاون وزیر علوم و رئیس موسسه ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی با اشاره به برگزاری جلسه قبلی با معاون سابق آموزشی وزارت علوم ادامه داد: به تعبیر وزیر محترم علوم، موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در ابتدا عقل منفصل معاونت آموزشی بوده ولی امروز عقل متصل مجموعه علوم تحقیقات و فناوری است. تعاملات دوسویه بین موسسه و حوزه معاونت آموزشی یک ماموریت طولانی مدت ذاتی است و تابع رفت و آمد مدیران نیست لذا خروجی جلسه هم مصوب شده و پیگیری خواهد شد؛ بنابراین بنا را بر این داشتیم تا با حضور مدیران دو حوزه اعم از مدیران کل، معاونین مدیران کل، معاونین موسسه و مدیران گروه‌های پژوهشی موسسه که ماندگاری بیشتری در مسئولیت دارند ذیل ماموریت‌ها تکالیف و برنامه‌های معاونت آموزشی و ظرفیت ها، تجارب و برنامه‌های موسسه پیوندی برقرار کنیم.

وی سپس ضمن اشاره به سابقه بیش از نیم قرن موسسه ادامه داد: طبق تجربه موجود هرگاه وزیر علوم، به توانایی‌ها و ظرفیت موجود در موسسه باور داشته و بین موسسه و وزیر وقت ارتباط تنگاتنگی برقرار بوده موسسه به شکوفایی بیشتری رسیده است. وی افزود با توجه به پیشینه موسسه انتظار ما این است که هیچ موضوعی سیاستی‌ای در دستور کار شورای گسترش و شورای عالی برنامه ریزی قرار نگیرد، مگر اینکه درباره آن مطالعه شده باشد که آن مطالعه نیز با توجه به سابقه موسسه باید در موسسه انجام شود.

طاهری نیا ضمن اشاره به ۲۲ مسئله ارجاعی از سوی مقام عالی وزارت به موسسه، به فراز و فرود‌های موسسه در نیم قرن گذشته پرداخت و در جمع‌بندی سخنان خود گفت: انجام امور در معاونت آموزشی بدون پشتیبانی فکری و تحقیقاتی اعضای موسسه یعنی غرق شدن در روزمرگی، لذا اگر معاونت آموزشی نیازمند این است که از روزمرگی خارج شود یکی از راهکار‌های آن، تعامل با کارشناسان خبره و باسابقه است و این ظرفیت با حضور اعضای هیات علمی در موسسه وجود دارد. همچنین پیشنهاد می‌شود دستور کار نشست معاونین آموزشی دانشگاه‌ها به لحاظ محتوایی با هماهنگی با موسسه تنظیم شود.

گفتنی است در این نشست آقایان دکتر: عمادی، نقی زاده، سرگلزایی، روحانی، نوروزی و حجازی از مدیران حوزه معاونت آموزشی و عسگری و دهمرده معاونین موسسه و انتظاری، ذاکرصالحی، مرجائی، موسوی، منیعی، عزیزی، روشن، سعیدی و حسینی مدیران گروه‌های پژوهشی موسسه، پیشنهادات و مطالب خود را ارائه نمودند که مهمترین محور‌های آن به شرح زیر است:

تعامل در زمینه ارائه آمار آموزش عالی به حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم
مشارکت موسسه به عنوان بازوی مشورتی در موضوعات کلان و راهبردی معاونت آموزشی
کمک موسسه به اجرایی سازی ماده ۹۵ قانون برنامه هفتم توسعه
ایجاد ارتباط بین سامانه‌های موجود در موسسه و معاونت آموزشی
همکاری مشترک در زمینه حوزه مهارتی کردن آموزش
وجود ظرفیت مناسب برای استفاده از فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی موسسه در محل معاونت آموزشی
ایجاد سیستم رقابتی بین دانشگاه‌ها با اعطای اختیار به دانشگاه‌ها
عدم نگاه شرکتی و تجاری به مقوله تعلیم و تربیت و آموزش عالی
نیاز به اصلاح ساختار کلان آموزش عالی در کشور
حضور و مشارکت اعضای هیات علمی موسسه در شورا‌های تابعه معاونت آموزشی
نیاز به گسترش فضای بینابینی
لزوم شبکه سازی در حوزه آموزشی
نیاز به تغییر نگرش در مدیران برای مشارکت مردمی

انتهای پیام/

ارسال نظر