صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۸ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
در نشست خبری مطرح شد؛

کاشت نسل جدید باطری‌های قلب برای نخستین بار در بیمارستان امام خمینی تهران

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به نسل جدید باطری‌های قلب گفت: امروز برای نخستین بار کاشت باطری‌های قلب بدون سیم بوده و از طریق رگ پا یا دست انجام می‌شود.
کد خبر : 928676

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسعود قاسمی، رئیس انجمن آتروسکلوروز ایران بابیان اینکه در درمان‌های قلب وضعیت خوب و روش‌های پیشرفته‌ای داریم، گفت: در تعویض دریچه قلب بدون باز کردن قفسه سینه که زمانی رویای ما بود اکنون با کمک فنّاوری از طریق شریان‌های پا و یا دست وارد قلب شده و دریچه‌ای را  مورد عمل قرار داده و در جای خود قرار می‌دهیم.

وی افزود: در سال ۱۳۷۷ این فنّاوری را آغاز کردیم، اکنون به دلیل نتایج خوب آن این روش بدون جراحی باز را مرتب انجام می‌دهیم.

قاسمی بیان کرد: این فنّاوری‌ها به دلیل پیشرفتی که وجود داشته و با تلاشی که همکاران ما داشته‌اند موجب اجرایی شدن و توسعه بسیار زیاد شده است.

رئیس بیست و چهارمین کنگره تازه‌های قلب و عروق در ادامه بابیان اینکه اکنون نقش اکوکاردیوگرافی بسیار چشم‌گیر است، گفت: با مسئله هوش مصنوعی که مرحله ماشین لیرنینگ را داریم و از آن در حوزه تشخیصی و درمان استفاده وسیعی می‌کنیم. به همین دلیل قسمت عمده کنگره بیست و چهارم را به هوش مصنوعی اختصاص می‌دهیم.

قاسمی ادامه داد: یکی از کار‌هایی که همچنان در حال انجام آن هستیم، درمان بیماری‌های مادرزادی قلبی مانند سوراخ بین دو حفره قلب از راه‌های غیر جراحی است. این درمان‌ها، روش‌ها و فنّاوری‌ها به‌صورت توأمان در حال پیشرفت هستند.

وی در ادامه به کنگره تازه‌های قلب و عروق پرداخت و گفت: این کنگره از ۲۷ تل ۳۰ شهریورماه با شعار اصلی تپش قلب سلامتی ما است انجام می‌شود.

قاسمی ادامه داد: تعداد شرکت‌کننده‌های ما به حدود پنج هزار نفر خواهد رسید، آمار سال گذشته در محدوده ۴۸۰۰ نفر است. تعداد سخنرانان ما۲۶۶نفر  استاد و محقق است. همچنین حدود ۷۲ میزگرد علمی نیز برگزار می‌شود. بیش از ۱۰۰ مقاله در این کنگره پذیرفته‌شده که ۱۰ مقاله آن برتر، ۵۲ مقاله پزشکی و ۳۸ مقاله پرستاری است.

وی در رابطه با حامیان این کنگره نیز گفت: بیش از ۱۰۰ شرکت تجهیزات پزشکی حامی در این کنگره حضور دارند.

قاسمی یادآور شد: امتیاز بازآموزی این کنگره برای گروه پزشکی ۲۰ امتیاز و برای گروه پرستاری نیز ۱۵ امتیاز در نظر گرفته‌شده است.

مسعود اسلامی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دبیر علمی  بیست و چهارمین کنگره قلب و عروق نیز گفت: این کنگره موجب میدان دادن به پزشکان استان‌ها و شهرستان‌های کشور می‌شود.

وی افزود: سخنرانانی از ترکیه، آلمان و آمریکا نیز در این کنگره حضور دارند.

او با اشاره به نسل جدید باطری‌های قلب گفت: امروز برای نخستین بار بدون سیم بوده و از طریق رگ پا یا دست کاشته می‌شود‌. عمر این باطری‌ها ۲۰ سال است درحالی‌که باطری‌های قبلی عمری ۷ ساله دارند.

او بیان کرد: این باطری‌ها دو سال است که وارد بازار شده‌اند. به دلیل تحریم‌ها در اختیار ما نمی‌گذاشتند، اما اکنون این باطری‌های جدید در اختیار ما هستند.

اسلامی همچنین در رابطه با تغییرات اقلیمی و تأثیر آن بر بیماری‌های قلبی نیز گفت: این موضوع می‌تواند برای بیماران قلبی خطرناک باشد. در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰۰ هزار نفر در جهان به دلیل تغییرات اقلیمی و گرمای هوا جان خود را ازدست‌داده‌اند.

وی تأکید کرد: هوای گرم و شرجی برای بیماران قلبی کشنده است و همچنین بیماران با آریتیمی قلبی نیز در گرمای هوا آریتمی آن‌ها تشدید می‌شود، ضمن اینکه موج گرما سکته‌های قلبی و مغزی را افزایش می‌دهند.

اسلامی یادآور شد: ما دنبال این هستیم که جی‌پی‌اس قلبی داشته باشیم، تغییرات قلب را رصد کرده و محل بروز ضایعه را شناسایی کند. ما  به دنبال این هستیم که از طریق هوش مصنوعی محل دقیق ضایعه را شناسایی و درمان کنیم.

وی افزود: این پیش‌بینی وجود دارد که طی ده سال آینده از طریق کمک هوش مصنوعی ۱۰ سال به طول عمر افراد افزوده شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: قلب
ارسال نظر