صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۷ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
در دفاع از برنامه‌های خود؛

وزیر فرهنگ: بیش از ۲۰ درصد جامعه تحصیلات دانشگاهی دارند/ تلاش می‌کنم با اتکا به ظرفیت نخبگان در حوزه وفاق ملی مؤثر باشم

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینجانب در پرتو هدایت و نگرش‌های جامع و راهبردی مقام معظم رهبری و با استفاده از راهنمایی‌ها و دلسوز‌های مراجع اعظام تقلید و با اتکا به ظرفیت نخبگان و ظرفیت اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه تلاش خواهم کرد که در دولت چهاردهم در حوزه وفاق ملی دولت و ملت موثر و سهیم باشم.
کد خبر : 928664

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید عباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: تغییرات اجتماعی در جامعه ما اندک نیست این تغییرات اجتماعی ایجاب می‌کند که راهبرد‌های متناسب با این تغییرات پیدا کنیم. جامعه ایران جامعه ۱۵۰ سال قبل نیست جامعه ۵۰ سال قبل نیست و حتی جامعه ۱۰ سال قبل هم نیست.

وی با تأکید بر اینکه یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای تحکیم وفاق دولت و ملت، وزارت فرهنگ است، افزود: نرخ بیکاریِ زنان تحصیل‌کرده ۲ برابر مردان تحصیل‌کرده است؛ نمی‌توانیم تحولاتی که در حوزهٔ زنان اتفاق افتاده را نبینیم و راجع‌به آن فکر نکنیم.

صالحی ادامه داد: جامعهٔ ایرانی در ۲ دههٔ گذشته تغییرات قابل‌توجهی یافته که یعنی باید به راهکار‌های جدیدی در رویکرد دولت-ملت داشته باشیم. فرهنگ و رسانه می‌تواند در این تغییرات گسترده مفصل ارتباطیِ دولت و ملت باشد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال ۵۵ از مجموعه افراد بالای ۲۰ سال ۲ درصد تحصیلات دانشگاهی داشتند، اما در سال ۹۵ به ۱۸ درصد یعنی ۹ برابر و اکنون بالاتر یعنی حدود ۲۰ درصد جامعه ایرانی تحصیلات دانشگاهی دارند.

وی افزود: معنای این شکل گیری طبقه متوسط علمی فرهنگی است طبقه‌ای که روح نقاد دارد طبقه‌ای که روح کنجکاو دارد طبقه‌ای که سبک زندگی او با افراد بی‌سواد و کم سواد متفاوت است طبقه‌ای که تعامل جغرافیایی و فرهنگی و جهان بیرون دارد.

صالحی ادامه داد: ایده مرکزی دولت چهاردم وفاق ملی است، این کانون معنایی مهم‌ترین نکته‌ای است که می‌تواند دولت مسعود پزشکیان را متفاوت از دولت‌های قبل کند. نظریه وفاق ملی در فضای نظری و عملی باید در دوسطح نظام حکمرانی کشور و رابطه ملت و دولت امتداد پیدا کند، در بخش رابطه دولت و ملت دغدغه‌های جدی وجود دارد.  

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: کاهش فزاینده ومخاطره‌آمیز سرمایه اجتماعی نسبت به نظام حکمرانی و دولت، گسست‌های نسلی و جنسیتی، فاصله گروه‌های مرجع با دولت و ارکان حکمرانی نمونه‌هایی از آن است.  

وی افزود: یکی از وزراتخانه‌های پیشران برای اینکه بتواند وفاق دولت و ملت را تجدید و تحکیم و تکمیل کند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

صالحی گفت: اینجاب در پرتو هدایت و نگرش‌های جامع و راهبردی مقام معظم رهبری و با استفاده از راهنمایی‌ها و دلسوز‌های مراجع اعظام تقلید و با اتکا به ظرفیت نخبگان و ظرفیت اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه تلاش خواهم کرد که در دولت چهاردهم در حوزه وفاق ملی دولت و ملت موثر و سهیم باشم. تجدید و تحکیم و تکمیل مناسبات دولت و ملت فرع بر شناخت تغییرات اجتماعی است که می‌بینیم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: مصرف فرهنگی تحولات قابل توجه پیدا کرده است. تحول سوم در حوزه مصرف فرهنگی است؛ نوع و میزان مصرف فرهنگی تحولات قابل توجه پیدا کرده است. در سال ۱۴۰۰، پیمایش مصرف فرهنگی که وزارت فرهنگ انجام داد نشان داد که ۶۰ درصد مردم ایران از اینترنت استفاده می‌کنند.  

وی گفت: جوانان ۸۲ و سه دهم. میزان استفاده میانگین از اینترنت حدود ۲۴ درصد، دو تا چهار ساعت و حدود ۱۵ درصد بالای چهار ساعت است. یعنی مصرف و مسیر فرهنگی تغییرات قابل توجه پیدا کرده است.

صالحی تأکید کرد: هزاران هنرآموز و هنرمند با اتکاف به معارف غنی فرهنگی ایرانی اسلامی و آفرینش‌های هنری می‌پردازند. سینمای غنی به ویژه سینمای پس از انقلاب درخشش‌های شایان توجهی داشته و حتماً بالندگی بیشتری باید پیدا کند. هنرمندان و فناوران در تولید پویانمایی و بازی های رایانه‌ای و پیشانی این ملت به این مرز و بوم ظرفیت‌های قابل توجهی دارند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مورد موسیقی نیز گفت: موسیقی ایرانی سفیر بی‌کلام مخاطبان زیادی را مجذوب خود می‌کند. این ظرفیت‌های افتخارآمیز بن مایه بازآفرینی فرهنگ و هنر ایران اسلامی در حال و آینده خواهد بود. با عنایات الهی چشم به راه گلبانگ ایران زرین فرهنگی خواهیم بود. 

انتهای پیام/

ارسال نظر