صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۰ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
در دفاع از برنامه‌های خود؛

وزیر پیشنهادی علوم: برنامه هفتم راهکارهای مناسبی برای رشد دانشگاه‌ها فراهم کرده است/ کیفیت نظام آموزش عالی باید ارتقا یابد

حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم در دفاع از برنامه‌های خود با بیان اینکه قانون برنامه هفتم که منابع و راهکار‌های مناسبی برای رشد و بالندگی دانشگاه‌ها فراهم کرده است، تأکید کرد: قانون جهش تولید دانش بنیان به خصوص مواد ۱۱ و ۱۳ که منابع مالی خوبی در اختیار می‌گذارد.
کد خبر : 928645

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود اظهار کرد: نمایندگان چالش‌های حوزه آموزش عالی را شناسایی کرده‌اند و خوشبختانه بستر رهایی قانونی و حقوقی مناسبی برای برخی از این چالش‌ها طراحی کردند که نمونه‌های از آن را عنوان می‌کنم.

وی با بیان اینکه قانون برنامه هفتم که منابع و راهکار‌های مناسبی برای رشد و بالندگی دانشگاه‌ها فراهم کرده است، تأکید کرد: قانون جهش تولید دانش بنیان به خصوص مواد ۱۱ و ۱۳ که منابع مالی خوبی در اختیار می‌گذارد.

سیمایی صراف گفت: قانون جهش تولید مسکن که راهکار موثری برای تامین مسکن دانشگاهیان فراهم کرده است البته در اجرا ظاهراً به برخی ابهامات برخورد کرده که اگر ما نتوانیم با تفسیر حقوقی ابهام را برطرف کنیم حتماً از مجلس شورای اسلامی استفسار می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: مجلس شورای اسلامی برای بخش فرهنگی برای اولین بار بودجه خوبی در نظر گرفته و برای اولین بار این بودجه رو به ذینفعان اختصاص داده این یک گام مهمی است است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس اظهارکرد: نمایندگان ارجمند من مفتخرم که فرزند نهاد علم هستم. تحصیل مستمر در دو نهاد علمی اصیل، خوشه چینی از خرمن پربرکت اساتید علوم انسانی در دانشگاه‌های برتر کشور و حوزه‌های علمیه و در محضر بزرگان حقوق، حکمت، فلسفه، تفسیر، منطق و اصول که کماکان در تحقیق و تدریس بر سر سفره علم و دانش ایشان مستفیظ هستم.

سیمایی صراف ادامه داد: در تقریباً همه کمیسیون‌ها عرض کردم گفتمان این دوره آموزش عالی به نظر من گفتمان مسئولیت اجتماعی است. در چهار سال آینده پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها بیش از هر زمان دیگر مسئولیت اجتماعی خود را به عهده خواهند گرفت.

وی گفت: دانشگاه‌ها معطوف به مسائل خواهم بود نسبت به نیازها و مسائل کشور بی‌توجه و بی‌تعهد نخواهم بود نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی بی‌طرف نخواهم بود این وظیفه مسئولیت اجتماعی و مولفه‌های مسئولیت اجتماعی است.

وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: البته یک پیش نیاز مهم برای تحقق مسئولیت اجتماعی این است که کرامت انسانی، کرامت دانشوران و دانشجویان را به رسمیت بشناسیم.

سیمایی صراف تصریح کرد: سطح نشاط در دانشگاه‌ها رضایت‌بخش نیست البته که سرزنده بودن دانشگاه بدون آرامش، امید، بدون مشارکت استاد و دانشجو در تصمیم‌سازی‌ها ممکن نیست. سلامت اجتماعی و روانی به شدت نگران کننده است. حال استاد، دانشجو و کارمند ما خوب نیست.

وی تأکید کرد: بنابر یک پیمایش بر خوداظهاری دانشیان، نزدیک به ۳۰ درصد آنها نیازمند خدمات سلامت روان و اجتماعی هستند که البته امری پر هزینه است.

وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه گسست بین نسلی و فرهنگی رو به گسترش است، مهم است که حرف یکدیگر را بفهمیم، حرف نسل زد را بفهمیم و انکار نکنیم.

سیمایی صراف گفت: عزیزان، مبتکر کرسی‌های آزاداندیشی، مقام معظم رهبری هستند اما ما چقدر آزاداندیشی را جدی گرفته‌ایم؟ به تعبیر مقام معظم رهبری انفجار ارتباطات از انقلاب صنعتی مهمتر بود. معنای این حرف چیست؟ یعنی دانشگاه پساارتباطات را نمی‌توان با دست فرمان قبلی اداره کرد، باید قائل به زمان باشیم تا در گرداب اشتباهات فرو نغلطیم.

وی ادامه داد: توسعه کمیت بس است؛ به اندازه بسیاری از کشورهای بزرگ واحد آموزش عالی داریم. کیفیت نظام آموزش عالی باید ارتقا یابد. عزیزان توسعه کمیت بس است ما به اندازه بسیاری از کشورهای بزرگ واحد آموزش عالی داریم. به برکت انقلاب اسلامی آموزش عالی رفت تا سرحدات کشور و این مایه افتخار بزرگی است. دیگر کسی به دلیل دوری از مرکز به دلیل فقر معیشت به دلیل ناتوانی مالی و اقتصادی محروم از آموزش عالی نیست خدا را شکر اما سیطره کمیت بر کیفیت بس است. محوری مهم از اولویت‌های من ارتقاء کیفیت آموزشی است.

وزیر پیشنهادی علوم اظهارکرد: تحول نظام آموزش کشور مبتنی بر مهارت افزایی از اولویت من است. ما درصد هستیم مهارت افزایی را پیگیری کنیم. بازنگری در برنامه ‌های درسی باید جدی گرفته شود. همه موسسات آموزش عالی موظف می‌شوند که به صورت مشخص به اقتضای بازار کار و آینده پیش رو بخشی از واحدهای درسی خود را در قالب مهارت آموزی و کسب مهارت تعریف کنند.

سیمایی صراف تأکید کرد: مطابق قانون برنامه سهم آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای باید به ۴۰ درصد برسد امیدوارم محقق شود.

وی ادامه داد: بازنگری در استانداردها و ارزش گذاری‌های حاکم بر آموزش عالی از جمله آیین‌نامه ارتقای  اعضای هیئت علمی براساس ماموریت های زیر نظام های آموزش عالی بازنگری می شود. اولویت بعدی تحول و کیفیت پژوهش و اثر بخشی به آن در رفع معضلات کشور استیکی از راهکارهای این تحول ماموریت گرا کردن دانشگاه ها است هر دانشگاهی یک مزیت نسبی دارد.

وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه راهکار دیگر افزایش سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص ملی است، اظهارداشت: اگر دانشگاه با صنعت مرتبط شود هم صنعت پیشرفت می‌کند و هم پژوهشگر ما  با مسائل و معضلات عملی آشنا می کند و  برای دانشگاه ثروت فراهم می‌کند که یکی از راهکارها  جذب و نگهداشت  نو دانش آموختگان است.

سیمایی صراف بیان کرد: بنده را هیچ جناح سیاسی معرفی نکرده است آقای عارف گفتند وامدار کسی نیستی، مشی من همیشه اعتدال بوده است و افرادی که به کار گرفتم از همه گرایش‌های سیاسی بودند اما با شرط اعتدال و صلاحیت‌های علمی، فنی و کارآمدی؛ در قضیه بورسیه‌ها عضو شورای بورس نبودم؛ در موضوع امر معروف در روز عاشورا من گفتم حداقل رابطه جوانان با سید الشهدا را باید حفظ کنیم امام حسین (ع) برای همه است.

وی افزود: علل عوامل مهاجرت دانشجویان و نخبگان دو دلیل دارد که یکی مادی و دیگری غیرمادی است. عوامل غیر مادی  شامل ناامیدی از آینده،  احساس تبعیض و نقض کرامت است که باید این سوءتفاهم را برطرف کرد.

وزیر پیشنهادی علوم با تأکید بر اینکه یکی از راهکارهای جذب و نگهداشت نخبگان تسهیل فرایند جذب آنها در دستگاه های علمی و اجرایی است، بیان داشت: در کسب مرجعیت علمی باید حضور فعال‌تر داشته باشیم از ۱۶۰۰ نشریه ۱۷۶ مجله ما نمایه بین المللی می‌شود که امیدوارم در طول دولت چهاردهم  به ۲۷۰ مجله نمایه شده در سطح بین المللی برسانیم.

سیمایی صراف گفت: دپیلماسی علمی سالم‌ترین و سودمند ترین گونه دیپلماسی است زیرا خاستگاه نخبگانی دارد، ما برای رسیدن به دیپلماسی علمی باید طرح های مشترک فناورنه با کشورهای دوست تعریف کنیم.

وی تصریح کرد: توسعه کمی است، به اندازه بسیاری از کشورهای بزرگ واحد آموزش عالی داریم، دیگر کسی به دلیل فقر معیشت، ناتوانی مالی و اقتصادی از آموزش عالی محروم نیست اما سیطره کمیت بر کیفیت کافی است و اولویت مهم من ارتقای کیفیت آموزش عالی است.  

به گزارش آنا، وزیر پیشنهادی علوم همچنین با بیان اینکه محور مهم دیگر بنده تحول نظام آموزش کشور مبتنی بر مهارت افزایی است، ادامه داد: مهارت افزایی را از طریق بازنگری در برنامه‌های درسی پیگیری می‌کنیم و موسسات آموزش عالی موظف می‌شوند به اقتضای بازار کار بخشی از واحدهای درسی را در قالب کسب مهارت تعریف کنند.

سیمایی صراف گفت: سهم آموزش‌های مهارتی باید به ۴۰ درصد برسد برنامه تحقق را تهیه کردم. بخش‌های مختلف اقتصادی ترغیب می‌شوند در تربیت سرمایه های انسانی مورد نیاز خود مشارکت می‌کنند. بازنگری در استانداردها و ارزش‌گذاری حام در آموزش عالی از جمله آئین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی بازنگری می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر