صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط هنگ کنگ؛

دستورالعمل استفاده از هوش مصنوعی در بانک‌ها ابلاغ شد

دستورالعمل جدید اداره پول هنگ کنگ می‌گوید هیئت مدیره موسسات مالی باید در قبال تصمیمات مبتنی بر هوش مصنوعی پاسخگو باشند.
کد خبر : 928555

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ساوت چاینا مورنینگ پست، بانک مرکزی هنگ کنگ از موسسات مالی این شهر می‌خواهد تا با افزایش پذیرش هوش مصنوعی در بخش بانکداری، مجموعه جدیدی از دستورالعمل‌ها را در زمان استفاده از هوش مصنوعی مولد (GenAI) در اپلیکیشن‌هایی که با مصرف کننده در ارتباط هستند دنبال کنند.

اداره پول هنگ کنگ (HKMA) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد بانک‌هایی که به دنبال استفاده از هوش مصنوعی مولد در محصولات خود هستند، باید از مجموعه‌ای از اصول مانند اطمینان از اینکه مشتریان می‌توانند استفاده از این فناوری را انتخاب کنند، پیروی کنند و مدل‌های هوش مصنوعی منجر به سوگیری ناعادلانه یا ضرر به گروه‌های مصرف کننده خاص نمی‌شود. براساس این سند، هیئت مدیره شرکت و مدیریت ارشد نیز باید در قبال تمام تصمیمات و فرایند‌های مبتنی بر هوش مصنوعی پاسخگو باشند.

به گفته این رگولاتوری، در حالی که پیشنهاد‌های مطرح شده در سال ۲۰۱۹ در مجموعه‌ای از اصول برای بانک‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، هنوز هم تا حد زیادی اعمال می‌شوند، اداره پول هنگ کنگ خواستار اقدامات بیشتری برای در نظر گرفتن خطرات بالقوه خاص هوش مصنوعی مولد است که می‌تواند تاثیری مهم‌تر بر مشتریان داشته باشد.

به گفته اداره پول، این دستورالعمل‌ها در حالی صادر می‌شوند که قانون گذاران شاهد افزایش علاقه به هوش مصنوعی مولد در بخش بانکی هستند. در هنگ کنگ، ۳۹ درصد از موسسات مجاز که بانک مورد بررسی در حال حاضر آن‌ها را پذیرفته یا در حال برنامه ریزی برای پذیرش هوش مصنوعی مولد هستند.

اما به گفته اداره پول هنگ کنگ، استفاده بخش بانکداری از این فناوری که توسط چت بات اوپن‌ای آی به نام چت جی پی تی رواج یافته، هنوز در مراحل اولیه قرار دارد. طبق اعلام رگولاتوری، اکثر شرکت‌ها از راه حل‌های شخص ثالث خارج از دسترس برای عملکرد‌های تجاری مانند خلاصه سازی، ترجمه، کدنویسی و چت بات‌های داخلی استفاده می‌کنند. موارد استفاده می‌تواند به طور بالقوه به چت بات‌ها و مشاوران رباتیک در مدیریت ثروت و بیمه گسترش یابد.

برخی از شرکت‌های مالی خارج از حوزه اداره پول هنگ کنگ در حال حاضر دارای کاربرد‌های هوش مصنوعی مشتری محور هستند. تایگر بروکرز که یک چت بات دارد که مشاوره سهام ارائه می‌دهد، گفته است هوش مصنوعی آنها  وقت سرمایه گذاران را ساعت‌ها ذخیره می‌کند.

در حالی که هنگ کنگ در حال حاضر فاقد قوانین و مقررات مربوط به هوش مصنوعی مولد است، قانون گذاران این شهر در تلاش هستند تا با صدور دستورالعمل‌های غیر الزام آور، روند رو به رشد پذیرش این فناوری را ادامه دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر