صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۳ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنا؛

پیرغلام هفتادساله کردستانی از ارادتش به امام حسین (ع) می‌گوید

منصور عباسی پیرغلام هفتادساله کردستانی می‌گوید: از کودکی پای منبر و مجالس مذهبی بودم و این عشق با روح و جانم آمیخته شده است.
کد خبر : 928488

منصور عباسی، پیرغلام ۷۰ ساله کردستانی در گفت وگو با خبرنگار  گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره سابقه ارادتش به خاندان پیامبر اکرم (ص) گفت: به طور رسمی ۵۰ سال می‌شود که در امور خیریه و هیئت‌های مذهبی و روضه امام حسین (ع) هستم و ۲۴ سال است که ریاست شورای هیئات مذهبی شهرستان بیجار را بر عهده دارم.

وی در ادامه افزود: از بچگی افتخار مداحی، شعرخوانی، چای ریختن و خدمت به عزاداران را حد توان انجام داده‌ام و اگر خدا قبول کند خودم را خادم‌الحسین (ع) می‌دانم.

عباسی درباره کار شورای هیئات مذهبی گفت: با سرکشی به هیئت‌های مذهبی شهر و روستا‌ها از وضع هیئت‌ها، مداحان و ذاکران آگاه می‌شویم و اگر مشکلی داشته باشند آن را با همفکری و هم‌افزایی دوستان به نتیجه مطلوب می‌رسانیم.

این پیرغلام امام حسین (ع) در خصوص جایگاه پیرغلامان در استان کردستان تصریح کرد: پیرغلامان از جایگاه ویژه‌ای نزد مردم و به‌خصوص جوانان برخوردارند و بر این اساس مجالس امام حسین (ع) ابتدا با نوای پیش‌کسوتان هیئت شروع می‌شود و سپس جوان‌تر‌ها با اجازه بزرگ‌تر‌های مجلس در این دستگاه به عرض ارادت به امام حسین (ع) می‌پردازند.

 وی افزود: ما در دهه اول محرم چهار نوبت دسته داریم. یکی شب هفتم که منتسب به علمدار کربلاست که در هر ۱۶ مسجد و ۱۸ تکیه مذهبی بیجار با تشکیل دسته‌های عزاداری پشت سر هم شهر را نیم دور می‌زنند و عزاداری می‌کنند. در شب هشتم تجمع عاشوراییان را داریم و شب تاسوعا و شب عاشورا با تدارک مراسم خاصی هر یک از هیئات مذهبی به سبک و سیاق محله خود دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی را در سطح شهر به راه می‌اندازند. در روز عاشورا نیز از ابتدای روز تا شام غریبان در مساجد و خیابان‌های استان برنامه‌های مخصوص این روز را داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر