صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۰ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
در نشست خبری رئیس فدراسیون بسکتبال مطرح شد؛

داوری: در حال حاضر جنگ پرچم جنگ ورزش است/ سعی کردیم در حد توان فدراسیون مربی خوبی جذب کنیم+ فیلم

رئیس فدراسیون بسکتبال گفت: در رشته بسکتبال قیمت مربی تراز اول 1 میلیون دلار است و ما سعی کردیم در حد توان فدراسیون مربی خوبی جذب کنیم.
کد خبر : 928442

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری جواد اوری رئیس فدراسیون بسکتبال صبح امروز با حضور اهالی رسانه برگزار شد.وی در ابتدای نشست خبری گفت: در سال گذشته موفق شدیم دو زمین خوب را بگیریم و جایگزین زمین‌های قبلی کنیم. قرار بر این شد که یکی از زمین‌ها کمپ تمرینی تیم‌های ملی شود. نقشه‌های معماری تقریبا رو به اتمام است. سعی می‌کنیم امسال برای آغاز این پروژه جلسه ایی داشته باشیم. با توجه به ظرفیت بسکتبال دو سالن مجزا درنظر گرفته شده است تا بانوان و اقایان با شرایط یکسانی تمرین داشته باشند. علاوه بر سالن مجموعه ورزشگاه آزادی، سالن شهر قدس را در اختیار داریم.

داوری در خصوص انتخاب سرمربی تیم ملی اظهار کرد: در جلسات کمیته فنی تلاش‌های بسیاری کردبیم برای انتخاب سرمربی شاید اگر مسابقات نبود سرمربی زودتر انتخاب می‌شد. به دلیل مسابقات داخلی صبر کردیم. گزینه‌هایی داشتیم و باتوجه به بررسی‌ها و صحبت‌ها شرایط برای حضور سرمربی در تیم‌های ملی ما متفاوت است. در رشته‌های دیگر شاید به راحتی یک مربی تراز یک به تیم ملی بپیوندد، اما در رشته بسکتبال اینگونه نیست. مربی‌های تاپ دنیا مشخص هستند و قرارداد‌های آنها نیز معلوم است. وقتی از یک مربی درجه یک صحبت می‌کنیم قطعا رقم آن بالای ۱ میلیون دلار است. بر اساس توان فدراسیون به دنبال مربی صاحب نام بودیم تا بتواند تغییراتی ایجاد کند. وقتی یک تیم را با میانگین سنی ۳۳ سال تحویل می‌گیری و به ۲۵ سال می‌رسانی یعنی کار سختی را کردی و من بابت این موضوع از سرمربی پیشین تیم ملی سپاسگزار هستم.

رئیس فدراسیون بسکتبال تأکید کرد: مانولوپولوس سرمربی یونان در پنجره‌ها بوده است و مربی بسیار با سبک و فلسفه‌ای است و این موارد روی کاغذ نوشته شده است و باید دید با تیم ملی ایران چه می‌کند بعد قضاوت کرد. دستیاران نیز به دلیل عملکرد خوبشان تغییر ندادیم. یک ماه برای عقد قرارداد سپری شد. ۴ روز بعد از معرفی رسمی سرمربی، او به ایران آمد.

وی در خصوص صحبت‌های مجمع سالیانه فدراسیون بسکتبال عنوان کرد: مشکلی که ما در تمامی رشته‌ها داریم این است که نه استعداد‌ها را کشف می‌کنیم و نه پرورش می‌دهیم. ما استعداد‌های بسیاری داریم. در المپیک دیدیم که خیلی از بچه‌های ما از شهرستان‌ها آمدند و قهرمان المپیک نیز شدند. بسکتبال نیز باید از شهرستان‌ها باشد. خداراشاکریم در سال گذشته حدود ۲۲۰۰ بازی برگزار کردیم که اگر بیشتر از فوتبال نباشد کمتر نیست. ۲۷۰ تیم پایه اعلام آمادگی کردند. استعدادیابی را یک تیم خیلی بزرگی انجام می‌دهد تا اساس این رشته محکم باشد. شاید در دو سال اول نتیجه ندهد، اما قطعا در سال‌های آینده از آنها استفاده می‌شود. باید برای حدادی‌ها جایگزین داشته باشیم.

داوری درباره دانش مربیان تصریح کرد: با افتخار بالای ۱۰۰ کلاس آموزشی در سال گذشته برگزار کردیم. امسال نیز سعی کردیم با کیفیت بالاتر و در نقاط مختلف کشور این کار را تکرار کردیم. این کلاس برای درآمد زایی فدراسیون نیست چراکه مشکلات فدراسین خیلی بالاتر از ۳۰۰ میلیون حاصل از آموزش است. باید تلاش کنیم اطلاعات را به مربیان بدهیم تا استعداد‌ها را تربیت کنند. امسال یک مربی خارجی مونته‌نگروایی و در سال آینده دو مربی خارجی در خصوص پایه‌ها به ما می‌پیوندد تا به به مناطق مختلف بروند و نظارت کنند و بر اساس نیاز سنین مختلف آموزش‌های لازم را ارائه دهند.

رئیس فدراسیون بسکتبال گفت: امیدوارم در بحث پایه‌ها به روند درستی برسیم. در بخش بانوان هم خانم النی با مشقت آمد و سرمربی شد. او اعتباری برای بسکتبال ماست و در یورولیگ مربیگری کرده است. او زمان نیاز دارد تا تغییرات ایجاد کند. خدا رحمتی برای آقای مشحون که برای بحث حجاب بانوان بسکتبالیست تلاش کرد و به نتیجه رساند.  اعزام‌ها انجام شده با اینکه بحث کرونا بود. باید به تیم افتخار کرد و دیروز هم در جلسه گفتم تیم‌های لیگ برتر بسکتبال کاربردی‌تر شوند. در ادامه هم بتوانیم باشگاه محور کنیم، چون بازیکنان ۷ تا ۸ ماه در باشگاه حضور دارند. نیاز دارند تا باشگاه‌ها بیشتر کمک کنند نه اینکه خانم النی بگوید ۷ ماه نبوده و دوباره به یک سری عادت‌ها برگشته‌ام. حتماً به مسابقات ورود می‌کنیم و بچه‌ها را رصد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: واقعاً کار سختی است که به دیویژن A ورود کنیم. اگر بچه‌ها با همین پشتکار کار کنند تا چند سال آینده حرف برای گفتن زیاد خواهیم داشت. امیدوارم شرایط به جایی برسد که بچه‌ها به ان جایی برسند که استحقاق آن را دارند.

رئیس فدراسیون بسکتبال افزود: در بسکتبال سه نفره هم من وسواس‌های خاصی دارم و باید تأثیرگذار باشیم. لوکا را از برزیل برای سرمربیگری آوردم. یکی از مربیان اخلاق مدار، مطرح، کاربلد و منظم  که بتواند اثرگذار ظاهر شود. تفاوت زیادی بین بسکتبال پنج و سه نفره داریم. عملکرد لوکا را که در تیم سه نفره دیدم خیلی لذت بردم. بسکتبال سه نفره در آینده دارای رنک و جایگاه می‌شود. می‌توانستیم به المپیک برویم و نتیجه بگیریم. شانس از دست رفت و دیگر مسابقات داخل تأثیری در رنک ندارد. نیاز است به مسابقات برون مرزی زیاد برویم که رنک خوبی داشته باشیم و ارتقای جایگاه یابیم. ر برنامه ما برای سال ۲۰۲۵ است که این اتفاق بیفتد.

وی افزود: سازمان لیگ سومین سال خود را دارد. میثم علی‌پور از بچه‌های خوب و دارای تجربه در بسکتبال است. سیستم را خوب جلو برده و امسال هم مسابقات سنگینی داریم. لیگ‌های مختلفی است و امیدوارم مثل سال گذشته موفق باشد.  

داوری یادآور شد: نکته مهمی که باید بگویم در مورد تیم بانوان است که امسال شانس خوبی برای مسابقات نداشتند. مسابقاتی در روسیه بود که نتوانستند بروند. اردوی خوبی هم داشتند، اما از سوی میزبان لغو شد. مسابقاتی برای لبنان بود که جنگ اتفاق افتاد. تورنمنت آذرباییییجان هم بود که خیلی حاشیه سازی می‌کنند در مورد نرفتن تیم، اما بحث این بود که از سوی فیبا باید وایلد کارت صادر می‌شد تا اجازه حضور داشته باشیم. مکاتبه با فدراسیون متقابل شید، اما نشد و با پیگیری متوجه شدیم قصور از کجا بوده است. متأسفانه شبی که فردای آن عاشورا بود گفتند این سیستم برای ایران نیست و خودتان اقدام کنید. خیلی راحت اذربایجان با وزارت خود مکاتبه می‌کرد و درخواست صدور ویزا برای ما می‌داد، اما کوتاهی صورت گرفت. مطمن باشید اگر کوتاهی از جانب ما بود با محرومیت و جریمه سنگین مواجه می‌شدیم.

رئیس فدراسیون بسکتبال در پاسخ به این سوال که خواسته وی از سرمربی جدید چیست گفت: حدادی در یک دهه گذشته تاثیرگذارترین بازیکن ما بوده ولی او آسیب دیدگی بدی از ناحیه آشیل داشت. قرار شد او در جام جهانی به تیم ملی اضافه شود ولی وقتی با او صحبت کردم دیدیم نمی‌شود. قرار بود ده دقیقه بازی کند، چون نمی‌دانستیم شرایط او چگونه است، دو بازیکن در پست ۵ را حفظ کردیم. در مسابقات هانگژو هم با باشگاه‌ها نامه نگاری کردیم ولی حدادی خودش گفت خسته شدم در حالی که می‌خواستیم برنامه بگذاریم که او در هانگژو خداحافظی کند.

وی ادامه داد: با مربی جدید که صحبت کردیم به او گفتم چشم انداز ما المپیک ۲۰۲۸ است. ما هر سال یک تورنمنت مهم داریم ولی بعد از کاپ آسیا و مسابقات ناگویا و جام جهانی را در پیش داریم. با مربی جدید یک تیم نوین تشکیل می‌دهیم. شاید در مقطع فعلی نتوانیم تیم ب تشکیل بدهیم ولی برنامه ما برای دو سال آینده خواهد بود.

داوری در خصوص حضور نفراتی مثل شاه علی در کادر فنی و همکاری فدراسیون با این نفرات گفت: یکی از نفراتی که در این مدت خیلی به او حمله شد بهادرزاده بود. او هنوز هم کار‌های ما را خوب انجام می‌دهد. در جلسه کمیته فنی که صحبت شد شاه علی هم حضور نداشت. خواهش من این است که تمام نفراتی که با بهادرزاده کار کرده بگویند او کاری که محول شده را انجام داده یا خیر. کمیته فنی نظر داشت که تیم از نظر سرپرستی مشکلی نداشته است. در مورد آقای شاه علی هم او محدودیت‌هایی برای حضور داشت ولی ما خواهش کردیم که کنار ما حضور داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال آیا مربی تمرین دهنده تنها برای آقایان است یا خیر؟ بازی‌های هانگژو  در شروع لیگ باشگاهی ما بود. شرایط تمدید وجود نداشت. اخلاق ورزشی حکم می‌کند که تعهدی را بر دوش رئیس بعدی نگذاریم.  این اتفاق برای ما افتاد. یک اسپانسر پول ما را نداد و در کل درگیر دادگاه بودیم. استعدادیابی بانوان نیز توسط او انجام می‌شود. درست نیست که یک بازیکن در سیستان و بلوچستان را با بازیکن تهران مقایسه کنیم.  باید شش ماه به بازیکن مهلت بدهیم.

داوری در خصوص اسپانسر تیم ملی ملی افزود: برای تیم ملی اسپانسر به عنوان طولانی مدت در حال صحبت هستیم، اما برای سازمان لیگ مزایده برگزار می‌کنیم و برای رقم آن باید کارشناسی شود.

او درباره ماجرای جنجالی سرقت خودرو فدراسیون گذشته گفت: سرقت خودرو اخلاقی نیست که در اتفاقات گذشته کنکاش کنیم. به هیچ عنوان به افراد گذشته بی احترامی نمی‌کنیم. یکسری تکالیف هست که ما مجبور به انجام آنها هستیم. به دلیل اینکه اموال وزارت بوده است اعتراض کرده ایم و خواستیم که یک نفر از وزارت بیاید و حل کند. در خصوص قرارداد‌ها باید شفاف سازی کنیم. باشرکت پوشاک ورزشی پیک تا پایان ۲۰۲۵ تمدید شده است. هر نفری از فدراسیون گذشته درخصوص مسائل حرف و صحبتی دارد در حضور رسانه‌ها و بازرس وزارت من جواب آن را می‌دهم. ارزش ندارد که یکدیگر تا تخریب کنیم.

رئیس فدراسیون بسکتبال در خصوص انتظارات فدراسیون بسکتبال از سیستم وزارت ورزش جدید تصریح کرد:اولین مورد موضوع توسعه زیرساختی است و نیاز به کمک وزارت داریم. اگر ما در آموزش و پرورش اتفاق جدیدی رقم بزنیم تا استعداد صحیح در همه رشته‌های ورزشی کشف شوند. باید دید کدام رشته‌ها بر اساس آمار و آمایش سرزمین مدال آور و با ظرفیت هستند و زیر ساخت‌های آن رشته‌ها توسط آموزش و پرورش برنامه ریزی شود. همه جا سلیقه ایی کار شده است. مورد دیگر ورزشگاهی است که قرار بود در نزدیکی عوارضی قم اجرا شود، اما نمی‌دانم در حال حاضر به کجا رسید. ما به آن نیاز داریم،   اما باید برای تمامی رشته‌های ورزشی یک سالن بسیار مجهز در مرکز شهر نیاز داریم. الآن جنگ بر روی ورزش است. جنگ پرچم جنگ ورزش است. متأسف هستم برای برخی رشته‌ها که قهرمانان آنها شرایط زندگی خوبی را ندارند. شما اینگونه نمی‌توانی قهرمان بسازید.

داوری در پاسخ به این سوال که اقدام فدراسیون برای اعزام بسکتبالیست‌ها به بازی‌های آسیایی چیست گفت: ما نباید بازی‌های آسیایی را به دید مدال ببینیم. باید آینده سازی کنیم برای تیم‌های ملی و جوانان را به این مسابقات اعزام کنیم. با داورزنی صحبن‌های زیادی شده است و در خواست کردیم به تیم‌های ما اجازه داده شود تا در این رقابت‌ها حضور پیدا کنیم.

او درباره اقامت سرمربی جدید و درباره نظارت او بر انتقال بسکتبالیست‌های جوان تیم ملی به بزرگسالان تأکید کرد: مانولوپولوس مقیم است. او سوپر وایزر تیم‌های پایه  هم است و مربیان را نیز نظارت می‌کند. این موارد یک زنجیره است که باید به یکدیگر متصل باشد. تأکید داشتیم لیگ دسته یک و دو را نیز ارزیابی کند. اعتقاد دارم برخی بازیکنان دیده نمی‌شوند.

رئیس فدراسیون بسکتبال درباره صحبت‌های روز گذشته اسبقیان مبنی بر برنامه تیم‌های ملی در المپیک بعدی گفت: کار بسیار مشکلی داریم. بسکتبال یکسری حق دارد که باید از آنها استفاده شود. این تیم فرصت سه ساله‌ای دارد تا برای جام جهانی آماده شود. بیشتر از نیمی از بسکتبالیست‌های تیم ما درحال حاضر با افتخار زیر ۲۳ سال هستند. تیم ملی ژاپن از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ فقط باخته است. تحمل و صبری که باید پذیرفته شود تا تیم موفق شود. ما در خصوص نتایج تیم ملی در سال‌های آینده در کمیته فنی صحبت کرده ایم.

وی در خصوص شناخت سرمربی جدید از بسکتبالیست‌ها افزود: ما ۷ ساعت جلسه داشته ایم. سه هفته پیش قرارداد با سرمربی جدید امضا شد. کلیه بازی‌های ملی ما در جام جهانی و پنجره‌ها دیده و شناخت دارد. کلی آمار عملکرد هارا دیده بود و به شماره می‌شناسد. این افراد بهترین‌های از نظر کمیته فنی است و به آن لیست باز افراد اضافه می‌شوند.  

داوری در پاسخ به این سوال که چرا برخی از بازیکنان خوب به اردو تیم ملی برای بازی‌های آسیایی دعوت نشدند گفت: در خصوص جمشیدی صحبت شد. سرمربی تیم ملی این نظر را داشت که جمشیدی به شرایط من نمی‌خورد. من به جمشیدی زنگ نیز زدم. بر اساس مسائل فنی نیز زنگنه دعوت نشد. سنگین‌ترین باخت من باخت مقابل ژاپن با اختلاف ۳۰ امتیاز بود.

رئیس فدراسیون بسکتبال درباره احتمال اضافه شدن دستیار خارجی به کادر فنی گفت: ما با یک پیشبینی و چشم اندازی این دستیاران را انتخاب کردیم. ما مسابقات خیلی مهمی نداریم و فعلا می‌خواهیم شناخت‌ها کامل شود. در صورت نیاز قبل از مسابقات کاپ آسیا دستیار خارجی اضافه می‌شود.

وی در خصوص بازیکن جوان ایرانی که در حال حاضر در تیم ملی ترکیه بازی می‌کند اظهار کرد: او از لیست ۶۰ نفره هم سن‌های خودش خط خورد، اما در رده سنی بزرگ‌تر فیکس بازی می‌کرد. ما استقبال می‌کنیم از او و تصمیم را برعهده تمایل خود او می‌گذاریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر