صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۴۲ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳

پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت/ موافقت کمیسیون‌های تخصصی با وزرای کشاورزی، دادگستری و دفاع

پنجمین جلسه بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه‌های وزرای پیشنهادی کشاورزی، دادگستری و دفاع در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در در نوبت صبح به پایان رسید.
کد خبر : 928434

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، روز دوشنبه (۲۹ مرداد ۱۴۰۳) در صحن مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و حضور ۲۰۶ نماینده آغاز شد.

امروز در دو نوبت صبح و عصر صحن علنی مجلس قرار است برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری، عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی از نیرو‌های مسلح، فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت و در صورت وقت کافی، حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بحث و بررسی شود.

تاکنون علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی، سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چهار جلسه گذشته برنامه‌ها و اهداف خود را در صحن علنی مجلس تشریح کرده و موافقان و مخالفان آنان نیز به ایراد سخن پرداختند.

موافقت کمیسیون کشاورزی مجلس با صلاحیت غلامرضا نوری

کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی را برای این وزراتخانه با حداکثر آرا قابل اعتماد عنوان و تایید کرد.

سمیه رفیعی در قرائت گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، برنامه‌های نوری قزلجه را متکی به دانش بنیان کردن بخش کشاورزی، عمل به برنامه هفتم توسعه در حوزه کشاورزی، زمان بندی برنامه‌های اجرایی، تمرکز برنامه‌های وزیر پیشنهادی به امنیت غذایی، توجه به توسعه روستایی و عشایری، اصلاح ساختار تشکیلاتی وزارت جهادکشاورزی و انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی عنوان کرد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی در ادامه قرائت این گزارش عنوان کرد: اعضای کمیسیون کشاورزی نظرات خود را در حوزه کشاورزی با وزیر پیشنهادی مطرح کرده واز آنجا که نوری قزلجه تجربه و تحصیلات مرتبط با این حوزه را دارد و روحیه فساد ستیز، دارای سلامت اقتصادی، معتقد به مبانی انقلاب و پایبند به شایسته سالاری است، این کمیسیون وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی را برای این جایگاه ارزنده و جهادی دانست.

 

کمیسیون اجتماعی مجلس احمد میدری را واجد شرایط تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست.

احمد میدری متولد ۱۳۴۲ در آبادان است.

میدری دکترای تخصصی اقتصاد و کارشناسی ارشد توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران دارد.

او در دوره ششم مجلس شورای اسلامی نماینده آبادان بود.

از دیگر پست‌های دولتی او می‌توان به معاونت رفاه وزارت رفاه و تامین اجتماعی در دولت های یازدهم و دوزادهم حسن روحانی اشاره کرد.

 

موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی چه گفتند؟

آغاز بررسی صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه، وزیر پیشنهادی کشاورزی

ذاکر: نوری قزلجه برنامه خود را برای کاهش مصرف آب ارائه نداده است

حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر در جلسه علنی عصر امروز (دوشنبه ۲۹ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با صلاحیت و برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار کرد: دولت وفاق ملی به معنای عبور از خطوط قرمز نظام و به معنای دخالت یک نماینده در ترکیب کابینه نیست بلکه به معنای تأثیر همه در خدمت به مردم است.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که ما با دولت تعامل سازنده داشته باشیم، اما به این معنا نیست که خیلی افراد به دنبال سهم‌خواهی باشند و بگویند چرا سهم ما را ندادید. ما برای اتحاد و برادری هزینه زیادی دادیم و نباید اجازه دهیم که دولت انقلابی و مساله وفاق ملی تخریب شود. امروز دشمنان میهمان ما را در کشور خودمان زدند و در این شرایط نباید خودمان را بزنیم.

نماینده مردم ارومیه در ادامه گفت: از رئیس جمهور تشکر می‌کنم که فرد مناسبی را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی به مجلس معرفی کرده است. نوری قزلجه فرزند مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی بوده و برنامه خوبی نوشته است.

ذاکر ادامه داد: بنده از استانی آمده‌ام که قریب به ده میلیون تن تولید محصولات کشاورزی دارد و اقتصاد ما نوعاً از کشاورزی است. در برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اصلاح نظام بازار و بهبود بهره‌برداری آمده اما توضیح نداده چگونه می‌خواهد صادرات کشاورزی را به بهره برداری برساند و از چه روشی در این زمینه استفاده کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در برنامه خود بر کاهش مصرف آب تاکید کرده اما سوال ما این است که آیا می‌خواهد با تعطیلی چاه‌های کشاورزی این کار را انجام دهد؟ همچنین حفاظت از اراضی کشاورزی با تجمیع و یکپارچه سازی اراضی در برنامه‌های وی آمده در حالی که ما قریب به ۴۰ میلیون هکتار زمینو حدود سه میلیون هکتار کاشت داریم و وزیر پیشنهادی باید پاسخ دهد برنامه وی برای حفاظت از اراضی کشاورزی به طور مشخص چیست و آیا این کار را می‌خواهد به قیمت تخریب آلونک، خانه باغ و انبار کشاورزان انجام دهد؟

بخشایش: برنامه نوری قزلجه چارچوب فکری ندارد

احمد بخشایش در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه ۲۹ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: کلیت کابینه پیشنهادی پزشکیان مطلوب نیست اما موجه است.

وی ادامه داد: اگر لیست این کابینه توسط پزشکیان وسط میدان انتخابات به سعید جلیلی، رقیب انتخاباتی پزشکیان ارائه می‌شد، فرایند پرچالش کوتاه می‌شد و همان موقع جلیلی به نفع پزشکیان کنار می‌کشید.
نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نوری قزلجه تمام مسائل حوزه کشاورزی مانند اصلاح ساختار، تجمیع زمین و روستا محور کردن را در برنامه خود آورده است و همه چیز را گفته است و گویا هیچ کاری را هم نمی‌خواهد بکند.

نماینده مردم اردستان در مجلس تصریح کرد: بنده علاقه مند بودم که گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی حداقل یک شاخص به ما دهد تا ما حداقل وی را با همان یک شاخص ارزیابی کنیم اما وی همه مسائل حوزه کشاورزی را در برنامه خود آورده است، گویا سنگ بزرگ علامت نزدن است.

بخشایش اظهار کرد: نوری قزلجه باید با لایه‌های پنهان فساد طوری برخورد کند تا به سرنوشت پرونده نهاده‌های دامی و چای دبش دچار نشوند.

نماینده مردم اردستان در مجلس گفت: برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چارچوب فکری ندارد و برای مثال وی گفته است که فساد را از بین می‌برد اما برنامه‌ریزی مشخصی برای آن نکرده و از سوی دیگر نگفته که چگونه می‌خواهد این کار را انجام دهد.

مصطفوی: برنامه نوری قزلجه در حوزه تأمین امنیت غذایی مطلوب است

سیدابوالحسن مصطفوی نماینده رزن و درگز نماینده موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی صبح دوشنبه ۲۹ مرداد در صحن علنی مجلس، بیان کرد: به دلیل تشکیل کابینه وفاق ملی و اعتماد به دو تن از نمایندگان از رئیس جمهور تشکر می‌کنم.

وی افزود: آقای نوری قزلجه به دلیل سوابق قابل توجهی که دارد و تحصیلات او از دبیرستان تا دانشگاه در حوزه کشاورزی بوده، مرتبط‌ترین وزیر کابینه است و روستازاده و کشاورزاده است و مشی جهادی دارد.

این نماینده مجلس در بخشی از سخنانش عنوان کرد: او مسئولیت‌های استانی و کشوری در حوزه جهاد کشاورزی داشته و همینطور در حوزه منابع طبیعی نیز فعالیت داشته است. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بوده است و آشنایی کامل در حوزه کشاورزی دارد.

مصطفوی با اشاره به اینکه برنامه وزیر پیشنهاد جهاد کشاورزی در حوزه تأمین امنیت غذایی مطلوب است، ادامه داد: تحول در حوزه کشاورزی و اصلاح نظام بهره‌وری و آب حوزه کشاورزی از جمله برنامه‌های او است و به اقتصاد جوامع روستایی توجه ویژه دارد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های وزیر پیشنهادی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی و رفع تعارض اراضی کشاورزی با اراضی ملی همچنین اصلاح نظام بازرگانی محصولات کشاورزی و توجه به توسعه پایدار و استفاده از ظرفیت تشکل‌های بخش کشاورزی از جمله اهم برنامه‌های او است.

سبزی: نوری قزلجه روستازاده است و درد کشاورز را می‌فهمد

محمد سبزی نماینده ساوه به عنوان موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس اظهار کرد: همه ما در قبال رأیی که می‌دهیم مسئول هستیم و باید برای خدا سخن بگوییم و حب و بغض شخصی و جناحی نداشته باشیم و متکی بر عقلانیت رأی خود را بدهیم. امنیت غذایی کشور بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و ۳۰ درصد اشتغال به صورت مستقیم و غیر مستقیم توسط وزارت جهاد کشاورزی اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی چهار و نیم میلیون بهره‌بردار دارد و این وزارتخانه چالش‌های فراوانی دارد و کشاورزان ما امروز مشکلات بسیاری دارند. از مشکل نهاده‌ها تا ادوات کشاورزی و همینطور موضوع تسهیلات و بیمه خودشان و محصولاتشان نیازمند این است که وزیر کارکشته‌ای بتواند این موضوعات را حل و فصل بکند.

سبزی با طرح این پرسش که آیا وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی صلاحیت تصدی این وزارتخانه را دارد یا نه، گفت: در شاخص‌هایی که رهبر انقلاب به نمایندگان اعلام کردند، به موضوع امین بودن توجه داشتند، همانطور که حضرت علی (ع) به مالک اشتر گفت که باید امانت‌دار خوبی باشی، رهبری به صادق بودن و با ایمان بودن همچنین کارآمد بودن اشاره کردند که در سوابق وزیر پیشنهادی این موارد مشهود است.

نماینده ساوه اظهار کرد: وزیر پیشنهادی روستازاده است و درد کشاورز را می‌فهمد و مشکلات را با پوست و گوشت خود درک می‌کند. در تصویب قوانین برنامه هفتم توسعه نقش داشته است و همینطور که رهبری هم گفته بودند، او معتقد به مبانی انقلاب اسلامی است و اعتقاد قلبی دارد.

سبزی خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی باید امید به آینده داشته باشد و آن را تاریک نبیند و بتواند مشکلات را حل کند. طبق فرمایش رهبری وزیر پیشنهادی سو سابقه هم ندارد و الحمدالله اکثر کابینه آقای پزشکان این خصوصیت را دارند. پاکدست بودن در رابطه با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی و پرهیز از نگرش سیاسی در مورد او صدق می‌کند.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در رابطه با اینکه وزیر پیشنهادی برنامه هفتم توسعه را راهبرد خود قرار داده است، ادامه داد: در این برنامه اقدام‌های راهگشایی برای وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شده و شناسنامه‌دار کردن محصولات، کاهش ۵۰ درصدی واردات دانه‌های روغنی، تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای بزرگ مقیاس و ارتقای بهره‌وری و همچنین تأمین به موقع نهاده‌های کشاورزی از دیگر مواردی است که مطابق برنامه توسعه باید اتفاق بیفتد و مورد توجه وزیر پیشنهادی است.

مصطفوی افزود: توجه به تولید محصولات سالم و دانش‌پایه کردن فعالیت‌های کشاورزی و توجه به کاهش ریسک فعالیت‌های کشاورزی به افزایش پوشش بیمه محصولات کشاورزی و همینطور بیمه تأمین اجتماعی تولید کنندگان بخش کشاورزی و تاکید بر فساد ستیزی از جمله برنامه‌های برجسته وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی است.

کوثری: نوری قزلجه فقط در سطح شهرستان و استان مسئولیت داشته است

اسماعیل کوثری در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه ۲۹ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار کرد: تشکیل دولت وفاق ملی یک سیاست بجا و نیاز کل جامعه ما است اما باید به این نکته اشاره کنم که شهید رئیسی در دولت گذشته یکی از نمایندگان مجلس را برای وزارت جهاد کشاورزی معرفی کرد و بنده با تحقیقاتی که کردم متوجه شدم وی آن‌چنان به وزارتخانه مسلط نبود و همین موضوع هم باعث مشکلاتی در این وزارتخانه شد.

وی بیان کرد: آشنایی با مجموعه وزارتخانه اهمیت زیادی دارد چرا که باید در یک وزارتخانه قراردادها، تصمیمات با سیاست‌های کلان اتخاذ شود. بنده درباره نوری قزلجه همین احساس را دارم که وی آن طور که باید و شاید نمی‌تواند در این سمت عملکرد خوبی داشته باشد. در وزارتخانه باید تصمیمات کلان گرفته شود اما گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی در سطح شهرستان و استان مسئولیت داشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدوارم اتفاقاتی که در وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم اتفاق افتاد، مجدداً تکرار نشود اما اگر وزیر جهاد کشاورزی از پشت پرده‌ها خبر نداشته باشد، گرفتار خواهد شد. بنده می‌دانم که نوری قزلجه از مجلس رأی اعتماد می‌گیرد، چرا که همین الان بیش از ۱۷۰ نفر از نمایندگان در موافقت با وی ثبت نام کرده‌اند اما اینجا حرف‌های خود را می‌زنم تا وی در آینده گرفتار مسائلی مربوط به نهاده‌های دامی یا چای دبش نشود.

کوثری تاکید کرد: مسئولیت وزارت ساده نیست و شاید نوری قزلجه به حوزه کشاورزی مسلط باشد اما وی صرفاً در سطح استان و شهرستان کار کرده است. حیطه وظایف یک وزارتخانه بسیار گسترده است.

وی گفت: سوال بنده از وزیر پیشنهاد جهاد کشاورزی آن است که چه برنامه‌ای برای حفظ کاربری اراضی و اصلاح اراضی دارد. لازم است نوری قزلجه برنامه‌های خود را به صورت مشخص به ما اعلام کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: درباره استعلام وزرا لازم دانستم که نکته‌ای بگویم مبنی بر این که وزیر اطلاعات در کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یافت و گفت فقط درباره تابعیت و محکومیت وزرا استعلام می‌شود.

نوروزی: نوری قزلجه چگونه می خواهد جلوی واردات بی رویه را بگیرد؟

رحمت الله نوروزی ذاکر در جلسه علنی عصر امروز (دوشنبه ۲۹ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با صلاحیت و برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار کرد: حوزه کشاورزی چالش‌هایی مانند نبود راهبردهای بلندمدت و میان مدت، عدم تعادل سفره‌های آب زیرزمینی، بالا بودن هزینه‌های تولید برای کشاورزان، نارسایی زنجیره تأمین، پایین بودن سران زمین، عدم تکنولوژی مناسب و تغییرات اقلیم آب و هوایی را دارد و سوال بنده از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی که تا کنون وزیر نبوده و فقط در وزارتخانه کارمند بوده آن است که چه برنامه‌ای برای رفع چالش‌های بخش کشاورزی دارد؟

وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات آن است که کارمندان وزارت جهاد کشاورزی از حقوق و مزایای خود راضی نیستند و انگیزه آنان کاهش یافته است و وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی باید در برنامه خود بگوید چه راهکاری برای رفع مشکلات این افراد دارد.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به واردات بی رویه گوشت گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای عشایر، روستاییان و دامداران مشکلاتی را ایجاد کرد و سوال ما آن است که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چه برنامه‌ای برای جلوگیری از واردات به ویژه واردات محصولات کشاورزی دارد؟

نوروزی ادامه داد: بعضاً شاهدیم ۵ ساعت برق قطع می‌شود و این موضوع مشکلاتی را برای چاه‌های کشاورزی به وجود آورده است. همچنین پول گندم کاران به موقع پرداخت نمی‌شود و لازم است نوری قزلجه برنامه خود را برای رفع این مشکلات به مجلس ارائه کند.

وی یادآور شد: ارز ۱,۲۰۰ تومان بود اما الان ۶۰ هزار تومان شده است و در این شرایط ما باید به کشاورزان برای تولید محصولات کشاورزی کمک کنیم و حتماً باید از آنان حمایت شود. سیاست الگوی کشت حتماً باید اجرایی شود که نیازمند همت کل اعضای دولت است.

نوروزی خطاب به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: آقای نوری قزلجه! شما می‌خواهید با دلالان و سلطان واردات چه کنید؟

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی موضوع یکپارچه سازی اراضی را ندیدم در حالی که اقدامی لازم و ضروری است. بنده می‌دانم نوری قزلجه با رأی بالایی از مجلس رأی اعتماد می‌گیرد اما باید برنامه‌های خود را برای رفع معضلات حوزه کشاورزی ارائه کند.

بیات: قطعی برق و آب به حوزه کشاورزی آسیب زده است

محمد بیات نماینده موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی صبح امروز (دوشنبه) در صحن علنی مجلس ضمن تشکر از رئیس جمهور برای معرفی کابینه وفاق ملی، اظهار داشت: داشتن نسخه عملیاتی و زمان‌مند برای حل مسائل کلیدی، برخورداری از نگرش مناسب نسبت به محیط زیست، اعتقاد بالا به حوزه کشاورزی از برنامه‌های موفق ایشان است.

وی عنوان کرد: قطعی برق و آب به حوزه کشاورزی آسیب زده است. لایروبی و مرمت قنات‌ها، هدررفت آب را زیاد می‌کند و در نتیجه برنامه ریزی برای اولویت بخشی به مسائل کشاورزی نیازمند توجه است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: آقای دکتر عارف! یک دست صدا ندارد و انتظار می‌رود تمام نمایندگانی که رأی اعتماد می‌گیرند، دست به دست هم بدهند تا مشکلات مرتفع شود. وزرای عزیز علقه و رابطه‌ای که قبل از رأی اعتماد میان شما و نمایندگان وجود دارد باید ادامه پیدا کند.

بیات گفت: دکتر عارف! ما در بحث نظارت ضعیف هستیم که حتماً باید مورد توجه قرار گیرد و وزرا و مدیران تابعه باید تمکین پذیر باشند. ان شاءالله دست در دست هم دهیم به مهر. میهن خویش را کنیم آباد.

غلامرضا نوری قزلجه: مشی بنده پاکدستی و فسادستیزی است

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود در وزارت کشاورزی گفت: بنده با فساد هیچ نسبتی نداشته‌ام اما با فسادستیزی و پاکدستی نسبت دیرینه دارم. مشی بنده پاکدستی و فسادستیزی بوده است. بنابراین این محکم‌ترین وعده‌ای است که در مجلس و در محضر شما می‌دهم. 

وی افزود: مدیریت مبتنی بر پاکدستی، سلامت، کارآمدی و روحیه جوادی در وزارت‌خانه به کمک همکاران عزیزم که با روحیه جهادی و پاکدستی که در آنجا هستند برقرار خواهم کرد.

برای مطالعه صحبت‌های کامل نوری قزلجه اینجا را کلیک کنید.

 

به گزارش آنا، پس از صحبت‌های نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی، نوبت به بررسی برنامه‌های امین‌حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی: برنامه هفتم تبدیل به قانون شده است و همه وزرا مکلف به اجرای آن هستند

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه ۲۹ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی، اظهار کرد: بر اساس گزارش رسمی معاونت قوانین مجلس برنامه‌های برخی از وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم بعضاً ۶۰ تا ۷۰ درصد با برنامه هفتم و اسناد بالادستی منطبق نیست.

محمد باقر قالیباف در ادامه جلسه خطاب به این نماینده، گفت: اخطار شما وارد نیست چرا که قانون برنامه هفتم توسعه تبدیل به قانون شده است و هر فردی که از مجلس رأی اعتماد بگیرد، باید این قانون را اجرایی کند و نباید کسی بر خلاف آن عمل کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کار خوبی از سوی مرکز پژوهش‌ها و معاونت نظارت مجلس انجام شد مبنی بر اینکه مغایرت‌های برنامه‌های وزرای پیشنهادی با برنامه هفتم و اسناد بالادستی به آنان اعلام شد تا آنان برنامه‌های خود را اصلاح کرده و به صحن مجلس ارائه دهند.

 

کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس موافقت خود را با رحیمی، وزیر پیشنهادیِ دادگستری اعلام کرد. 

رسایی: عراقچی فکر می‌کند نقد او به معنای زیر سوال بردن ولایت‌پذیری مجلس است

حجت الاسلام حمید رسایی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه ۲۹ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، طی تذکر شفاهی، گفت: روز گذشته سید عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه با خطاب قرار دادن امیرحسین ثابتی، نماینده مجلس به گونه‌ای صحبت کرد که گویا نقد برنامه و کارنامه وی به معنای زیر سوال بردن ولایت پذیری مجلس است.

در ادامه، محمدباقر قالیباف خطاب به رسایی، گفت: تذکر شما وارد نیست و لطفاً در دستور صحبت کنید.

رسایی در ادامه تذکر دیگری داد و گفت: بر اساس آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، باید در اولین جلسه رأی اعتماد موافقان و مخالفان همه وزرای پیشنهادی ثبت نام کنند، نه آنکه نیم ساعت قبل از بررسی صلاحیت یک وزیر، از موافقان و مخالفان وی ثبت نام به عمل آید.

وی ادامه داد: آقای قالیباف لطفاً توجیه نکنید، چرا که این موضوع نص قانون است و باید رعایت شود.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر، گفت: این تذکر شما هم در دستور نبود، شما که پیشکسوت هستید باید این موضوع را مدنظر قرار دهید و بدانید که قبلاً اسامی همه موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی یعنی آخرین وزیر پیشنهادی هم در همان روز اول ثبت نام می‌کردند و برای مثال، حتی موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی وزارت ورزش هم که آخرین نفر بررسی می‌شود، از همان ابتدا مشخص بود.

قالیباف ادامه داد: در آن زمان موافقان و مخالفان همگی تا آخر مشخص بود و نتیجه این می‌شد افرادی که لابی می‌کردند، می‌ریختند سر مخالفان وزرای پیشنهادی.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: الان کاری که انجام شده دقیق، درست و منظم است و چند ساعت قبل از بررسی صلاحیت یک وزیر پیشنهادی از موافقان و مخالفان وی ثبت نام به عمل می‌آید.

حاجی دلیگانی: امکان استعلام برخط و آنی در برنامه وزیر پیشنهادی دادگستری نیست

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی دادگستری صبح امروز (دوشنبه) در صحن علنی مجلس ضمن تشکر از رئیس جمهور برای معرفی کابینه وفاق ملی، اظهار داشت: چند نوع کمک داریم که می‌توانیم انجام دهیم. یک جا کمک این است که فردی نمی‌تواند کاری انجام دهد و ما کمک کنیم رأی نیاورد. یک جا یک فرد می‌تواند کاری کند و به او رأی بدهیم. نوع سومی هم هست که می‌دانیم شخص می‌تواند کار کند و رأی هم می‌آورد اما اشکالاتی هم دارد که باید کمک کنیم موارد را برطرف کند.

وی عنوان کرد: امکان استعلام برخط و آنی باید در وزارت دادگستری و قوه قضائیه فراهم باشد اما در برنامه وزیر دادگستری نیامده است. در بند «پ» همین ماده قانونی آمده است که سامانه شفافیت عملکرد وکلا و کارشناسان رسمی برای مردم شفاف باشد اما در برنامه جنابعالی نیامده است و ما مؤمن و برادر هستیم و به شما می‌گوئیم این برنامه را بیاورید.‌

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: آقای وزیر جنابعالی در جایگاه خود مسئولیت‌های مختلف دارید. همانطور که می‌دانید در مقابل عملکرد قوه قضائیه از کسی نمی‌توانیم کمک بگیریم و با شما در ارتباط هستیم. در خصوص تحقیق و تفحص گزارشی به صحن مجلس داده شود که چند مورد رسیدگی شده است و چند مورد به نتیجه رسیده است؟

حاجی دلیگانی افزود: چند درصد از اموال سرقت شده مردم‌به مالباخته باز گردانده می‌شود؟ اینها را کجا باید بگوییم؟ رئیس قوه قضائیه قاضی القضات کشور است. آقای اژه ای بارها در مورد پرونده‌های کثیرالشاکی صحبت کردند. اینکه به این پرونده‌ها کجا رسیدگی شده گزارش داده شود. سراغ هر دادیار، بازپرس، رئیس محکمه شریف برویم و بگوییم چرا تصور رأی خلاف در فلان مورد وجود دارد، می‌گویند قانون ایراد دارد.

این نماینده مجلس اذعان داشت: چرا قوه قضائیه لایحه نمی‌دهد که این اشکالات رفع شود و بعد از آن طرف نگویند تقصیر مجلس است که مشکلات حل نمی‌شود.

اسحاقی: درد ما تحریم نیست بلکه سوء مدیریت‌ و بی‌توجهی‌ها است

سلمان اسحاقی نماینده مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی دادگستری صبح امروز (دوشنبه) در صحن علنی مجلس اظهار داشت: آقای دکتر عارف! اگر به مدیریت و توانمندی شما ایمان نداشتم درد مردم را امروز و اینجا بیان نمی‌کردم. درد ما تحریم نیست که ابزار خباثت دشمن است، بلکه درد ما سو مدیریت‌ها و بی توجهی‌ها است که مشکلات مردم را بیشتر می‌کند.

وی عنوان کرد: توزیع کالا بر عهده سازمان تعزیرات است. در بحث گران فروشی و احتکار از سازمان تعزیرات پرسش شود. متأسفانه بازار ما هر گونه قیمت گذاری که می‌خواهد انجام می‌دهد. آقای وزیر قیمت چند کالای معیشتی را از مردم بپرسید. چرا امروز گوشت باید کیلویی ۸۰۰ هزار تومان باشد؟ سازمان تعزیرات چرا بازار را کنترل نمی‌کند؟

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در مورد احتکار و قاچاق دارو بپرسید. ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشته شد. به خدا قسم با گران شدن بنزین پفک دست بچه هم گران خواهد شد. فکری به حال سازمان تعزیرات کنید. آقای رحیمی معلوم نیست فردا ما زنده باشیم که بخواهیم کاری انجام دهیم.

اسحاقی تأکید کرد: در جایی از فیلم مختار به کسانی که احتکار می کنند می گوید به خدا قسم اقرار نمی کردید که خطای تان سهوی بوده و از سر سودجویی به مردم جفا کرده اید برای شما همان حکمی را صادر می کردیم که برای شمر و حرمله و خولی صادر کردم.

وی با بیان اینکه بازار ما هر گونه قیمت گذاری را انجام می‌دهد، تاکید کرد: درد ما درد تحریم نیست درد سوءمدیریت هاست. بخش تعزیرات بخش بسیار مهمی است که باید به درستی به وظایف خود عمل کند. متولیان امر معیشت و اقتصاد مردم قیمت ۵۰ قلم کالای اساسی مردم را بپرسید. چرا باید گوشت کیلویی ۸۰۰ هزار تومان باشد؟

نقدعلی: رحیمی مورد حمایت رئیس قوه قضائیه است

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی در حمایت از برنامه‌های رحیمی گفت: به جرأت می‌توان گفت ۵۰ درصد رضایتمندی یا نارضایتی مردم در جامعه ناشی از عملکرد قوه قضائیه است و اگر قوه قضائیه خوب عمل کند، دست کم ۵۰ درصد مردم نسبت به مدیریت و حاکمیت کشور راضی خواهند بود و برعکس.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: در مجلس یازدهم تعامل بسیار خوبی بین مجلس و قوه قضائیه برقرار شد و انصافاً نسبت به همه دوره‌های قبل مثال زدنی بود. رئیس قوه قضائیه یک مسئول و رابط حقوقی را مشخص کرده است و تعامل بین مجلس و قوه قضائیه بسیار خوب است و از سوی دیگر وزیر دادگستری هم توانسته است نیازهای جامعه و نقدهایی را که به قوه قضائیه وجود دارد، به خوبی منعکس کند.

وی افزود: بر اساس اصل ۱۶۰ قانون اساسی، رئیس قوه قضائیه است گزینه وزارت دادگستری را معرفی می‌کند و اعتماد رئیس قوه قضائیه به امین حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری ملاک ارزشمندی و ارزندگی شخصیت او است.

شهرکی: هیچ انسان منصفی قادر به دفاع از وضعیت سیستان و بلوچستان نیست

فرهاد شهرکی مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی دادگستری در صحن علنی مجلس، اظهار کرد: وضعیت استان سیستان و بلوچستان نسبت به آنچه که باید اتفاق می‌افتاد، از سال ۵۷ تاکنون فاصله زیادی دارد. با توجه به حجم عقب افتادگی نیروها در این استان مطابق شایسته سالاری به کار گرفته نشده‌اند. هیچ انسان منصفی قادر به دفاع از وضعیت استان سیستان و بلوچستان نیست. این به واسطه مدیرانی است که هیچگاه چه در زمان فعالیت و چه در زمانی که صندلی‌ها را ترک کرده‌اند شاهد رسیدگی به رفتار و اعمال آنها نبوده‌ایم.

وی افزود: ترک فعل‌های فراوانی وجود دارد که فقط مردم استان با گوشت و پوست و استخوان خود هزینه آنها را پرداخت می‌کنند و فریاد آنها نیز به گوش شنوایی که تأثیری داشته باشد نمی‌رسد.

شهرکی گفت: در بروکراسی کشور ما متأسفانه اگر در مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم گیری افرادی از یک منطقه باشند شاهد اتفاق‌های خوبی در آن منطقه هستیم و مردمان سیستان و بلوچستان از ما می‌پرسند بعد از بیش از چهل سال که از انقلاب گذشته، و قریب به ۱۴ دولت، آیا فرزند شایسته و توانمندی از استان وجود نداشت که بتواند در این مراکز هم به کل نظام و هم استان خدمت کند؟

وی ادامه داد: مردم سیستان و بلوچستان بیشتر متاسف و متأثر می‌شوند وقتی به آنها می‌گویند از کارگروه‌های تخصصی انتخاب نشده‌اید. اگر کاری نمی‌کنید به شعور فرزندان ما که بالاترین پتانسیل ما در کشور اسلامی است، توهین نشود. فرزندانی که ما ادعا می‌کنیم با هر شاخص و معیار شایسته سالاری مورد ارزیابی قرار بگیرند حرف‌هایی برای گفتن دارند.

شهرکی در بخشی از سخنانش خطاب به همکارانش در مجلس درخواست کرد تا اجازه دهند معاون اول رئیس جمهور به سخنان او گوش دهد و ادامه داد: آقای عارف! من به عنوان یک استاد تمام پایه ۴۴ دانشگاه و فارغ التحصیل دانشگاه منچستر و همکار جنابعالی یک ذره کوچک از فرزندان توانمند استان سیستان و بلوچستان هستم. خواهش ما این است برای تلاش برای اعتلای کشورمان و منطقه ما به فرزندان ما هم نگاهی بکنید.

وی در رابطه با خدماتی که مردم سیستان و بلوچستان ارائه می‌دهند، اظهار کرد: اگر در طول تاریخ اتفاقی افتاده است، مرزداران ما کوتاهی نکردند و در انقلاب اسلامی وقتی که کشور ما پس از انقلاب مورد تهاجم جهان‌خواران قرار گرفت، ما بیشترین پاسداری را از مرزهای شرقی کشور داشتیم. فرزندان این استان در جبهه‌های حق علیه باطل شرکت کردند و حاصل آن این است که هیچ قبرستانی پیدا نمی‌کنید که پیکر شهدا در آن دفن نشده باشد.

نماینده زابل که در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی دادگستری سخن می‌گفت: وزرایی که معیارهای ۱۲ گانه رهبری را داشته باشند در راستای وفاق ملی از ما رأی اعتماد خواهند گرفت و اما در رابطه با آقای رحیمی مطابق اصل ۱۶۰ قانون اساسی وزیر دادگستری مسئولیت کلیه مسائل مربوط به روابط قوه قضائیه و مجریه را بر عهده دارد و از میان کسانی که رئیس قوه قضائیه به رئیس جمهور پیشنهاد می‌کند انتخاب می‌شود. از اهمیت وزیر دادگستری همین بس که نام او در قانون اساسی آمده و تنها وزیری است که موافقت هر سه قوه را دارد.

شهرکی ادامه داد: وزیر دادگستری تنها وزیری است که در هر سه قوه امکان حضور دارد و یکی از مسئولیت‌های او ریاست کمیسیون لوایح دولت و یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های دولت است که می‌تواند بسیار کمک حال دولت باشد و این دقیقاً یکی از مهمترین نیازهای امروز جامعه ما به حساب می‌آید.

وی افزود: وزیر پیشنهادی دادگستری که دوره‌ای رئیس دیوان محاسبات کشور بوده، تجارب ارزشمندی دارد و همچنین او یک جانباز و در مجلس زبانزد است و در دولت سیزدهم هم وزیر دادگستری بوده است. ۵۰ درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی همسویی دارد و ۳۷ درصد منطبق است و ۱۳ درصد نیز ذکر نشده بود که امیدوارم با هماهنگی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون قضائی، برای منافع مردم تلاش شود.

نماینده زابل به موضوع مهم کاهش اطاله دادرسی در رابطه با پرونده‌های ارجاعی به ادگستری‌ها اشاره کرد و گفت: دادرسی موضوعی است که در برنامه هفتم نیز به آن اشاره شده و لازم است با شناسایی فرآیندها و بازگشایی گلوگاه‌ها این فرآیندها بهبود یابد. گاهی برای حل یک موضوع از منظر مراجعه کنندگان به آن موضوع نگاه نمی‌کنیم ز نظر علمی می‌توان به راحتی امروز این مسائل را بررسی کرد.

شهرکی همچنین به الکترونیکی شدن پرونده‌های قضائی مطابق تجویز برنامه هفتم توسعه اشاره و یادآور شد: اقدام‌های خوبی در دولت سیزدهم رخ داده است که باید شتاب بیشتری بگیرد و با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها که خدا را شکر در کشور ما کم نیستند، می‌توانیم شاهد این باشیم که روزی گزارشی داده شود که این قضیه به طور کامل انجام شده است.

وی همچنین در رابطه با اعتراض‌هایی که علیه اداره ثبت اسناد وجود داشت و قرار بود این اداره از دستگاه قضائی جدا شود، بیان کرد: با توجه به توانمندی‌های وزیر پیشنهادی انتظار داریم که در این موضوع گام‌های مؤثری بردارد.

نماینده زابل ادامه داد: مواردی که خواستار رسیدگی به آن هستیم، در رابطه با اقدامات خلاف قانونی که ستاد قاچاق کالا و ارز در استان سیستان و بلوچستان و سایر استان‌ها مرتکب می‌شود و خواستار رسیدگی به آن هستیم که نزدیک ۵۰۰ لیتر آن مربوط به استان است و نزدیک به ۱۱ میلیون لیتر نفت و گاز و گازوئیل قاچاق می‌شود. بر اساس گزارش نهادهای رسمی ۱۰ میلیون لیتر از این قاچاق خارج از استان است و قوانین سختگیرانه برای مردم سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود.

شهرکی در همین رابطه بیان کرد: متأسفانه قوانین مربوط به قاچاق سوخت در وزارت کشاورزی و وزارت نفت مصوب می‌شود و در ستاد قاچاق کالا و ارز در بخش مبارزه و پیشگیری فرآورده‌های نفتی متأسفانه یک طرفه و بدون کار کارشناسی وتو می‌شود. وقتی استاندار سیستان و بلوچستان به عنوان استاندار ویژه و رئیس شورای تأمین در این رابطه مکاتبه می‌کند، یک کارشناس در ستاد قاچاق کالا و ارز به راحتی وتو می‌کند.

وی گفت: آقای عارف! شما اگر به گوشی موبایل خود هم نگاه کنید، می‌بینید که یک ماه گذشته گرم‌ترین نقطه دنیا سیستان و بلوچستان بوده و آلوده‌ترین منطقه دنیا در چند سال اخیر سیستان بوده است، مردم نمی‌توانند از خانه‌های خود خارج شوند اما از فرماندار زابل بپرسید که امروز بیش از ۱۰۰ کشاورز برای سوخت تراکتورهای خود مقابل فرمانداری زابل جمع شده‌اند.

نماینده زابل با درخواست اینکه به مردم سیستان و بلوچستان هم مانند مردم تهران نگاه کنید، افزود: ۵۰ لیتر از سهمیه کارت‌ها را حذف کرده‌اید اما تمام پمپ‌های بنزین در تهران هنوز کارت آزاد سوخت دارند و آیا ما در استان سیستان و بلوچستان برای حمل و نقل عمومی کاری انجام داده‌ایم که سهمیه سوخت را کم می‌کنیم؟ خواهش می‌کنم از این تبعیض آشکار که در جلوی چشم مردمان ما هست جلوگیری کنید.

توسلی در موافقت با رحیمی به بیان نکات خود پرداخت

فتح الله توسلی در موافقت با امیرحسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری پشت تریبون مجلس رفت.

صباغیان آخرین موافق وزیر پیشنهادی دادگستری

محمدرضا صباغیان بافقی به‌عنوان آخرین نماینده موافق با برنامه‌های وزیر پیشنهادی دادگستری به بیان نکات خود پرداخت.

رحیمی: تمام سمت‌های قضائی را طی کرده‌ام

امیرحسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری دولت چهاردهم به توضیح برنامه‌های خود پرداخت.

وی عنوان کرد: من قاضی دادگستری هستم و تمام سمت‌های قضائی را طی کرده‌ام. به عنوان رئیس دیوان محاسبات انتخاب شدم و از طرف مجلس به عنوان رئیس کل دیوان محاسبات انتخاب شدم. لذا هیچ زمانی از مجلس جدا نشدم. زمان ریاست قوه قضائیه آقای رئیسی معاون ایشان شدم.

رحیمی خاطرنشان کرد: ریاست محترم قوه قضائیه اعتماد کاملی به تعامل مجلس و دولت دارند. اگر ریاست قوه قضائیه اعتقادی به تعامل نداشته باشند وزیر دادگستری نمی‌تواند این تعامل را ایجاد کند. در دوره قبل رئیس قوه قضائیه با همه کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها جلسه داشتند. نقص بسیار جدی ای در تعامل با نمایندگان مجلس در سطح شهرستان‌ها وجود دارد. برنامه ما تثوبت تعامل با نمایندگان در سطح شهرستان است که برای اجرای حق و عدالت، وزیر دادگستری با مدیران قضائی ارتباط داشته باشد.

مشروح سخنان رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری را اینجا ببینید.

به گزارش آنا، پس از سخنان رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری، نمایندگان به صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع رسیدگی کردند.

موافقت کمیسیون امنیت ملی مجلس با وزیر پیشنهادی دفاع

ابراهیم رضایی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و صلاحیت امیر عزیز نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را قرائت کرد.

وی گفت: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پس از بررسی برنامه‌ها و سوابق وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اکثریت آرا، صلاحیت امیر نصیرزاده را برای تصدی این وزارتخانه تأیید کردند.

سعیدی: کمیسیون صنایع مجلس با وزیر پیشنهادی دفاع موافقت کرد

زهرا سعیدی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و صلاحیت امیر عزیز نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای این کمیسیون پس از بررسی برنامه‌ها و سوابق وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با رأی قاطع، امیر نصیرزاده را فردی حائز شرایط لازم برای تصدی این وزارتخانه دانستند‌.

پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت تمام شد

پنجمین جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، دقایقی پیش و با اعلام محمدباقر قالیباف پایان یافت.
‌‌‌‌‌‌گفتنی است، نمایندگان صبح امروز صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی و امین حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری را بررسی کردند.

جلسه نوبت عصر مجلس شورای اسلامی ساعت ۱۴ امروز و با ادامه بررسی صلاحیت امیر عزیز نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار خواهد شد.

به گزارش آنا، چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم دیروز (یکشنبه ۲۸ مردادماه) به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۲۸ تن از نمایندگان در نوبت عصر دیروز مجلس، سومین جلسه نیز از ساعت ۸ صبح امروز (یکشنبه)، (شنبه) نیز اولین جلسه (در نوبت صبح) و دومین جلسه (در نوبت بعدازظهر) بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی بود و مسعود پزشکیان رئیس جمهور برای دفاع از ترکیب کابینه و تشریح برنامه‌های دولت در صحن علنی مجلس حضور یافت که نمایندگان صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات را بررسی کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر