صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بالاخره خرید واگن از چین به کجا رسید؟+ فیلم

محسن هرمزی معاون حمل و نقل ترافیک شهر تهران درخصوص خرید واگن از چین مباحثی را مطرح کرد.
کد خبر : 928376

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محسن هرمزی معاون حمل و نقل ترافیک شهر تهران امروز ٢٨ مرداد ١۴٠٣ در جمع خبرنگاران در خصوص خرید واگن از چین، گفت: قرارداد ٧٩١ دستگاه واگن از سال ٩۵ آغاز شد و در این دوره مدیریت شهری به نتیجه رسید.

وی با بیان اینکه ١۵ درصد باید پیش پرداخت از سوی دولت داده می‌شد، گفت: اعتبار ال سی واگن‌ها تا آبان سال قبل اعتبار داشت در غیر اینصورت مسیر فاینانس مسدود می‌شد. شهرداری تسهیلات با ضمانت دولت گرفت تا قرارداد از بین نرود و در حال حاضر کار آغاز شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از پول پیش پرداخت به خرید اتوبوس‌های اربعین اختصاص یافت، گفت: دیگر حواله نفتی کفاف نمی‌داد با رایزنی و دریافت تسهیلات کار پیش رفت و اگر شهرداری ریسک نمی‌کرد الان واگنی نداشتیم. در شهریور الباقی پیش پرداخت داده می‌شود. تاکید می‌کنم که طرف چینی پول را گرفته و پروسه تولید انبوه آغاز شده است، در بهمن اولین رام قطار وارد می‌شود و از سال آینده هر ماه، دو رام قطار وارد می‌شود و البته این را هم بگویم که فاینانس عملیاتی شده و بخشی از فاینانس هم حساب شرکت واگن‌سازی واریز شده است.

ورود ٢ رام تراموا چرخ لاستیکی با هزینه چینی‌ها 

معاون شهردار در ادامه در خصوص توسعه اتوبوسرانی، گفت: ١٠۵٠ اتوبوس وارد شهر کرده‌ایم و همه می‌توانند شهادت دهند و هر روز یک اتوبوس در این مدیریت شهری وارد تهران شده است.

وی در خصوص تاکسی‌های شهر تهران، گفت: به میزان دوره قبل ما نوسازی تاکسی کرده‌ایم. هرمزی تاکید کرد: ١٣ هزار تاکسی اصلا در تهران فعال نبودند و با راه‌اندازی  سامانه تاکسی برخط ساماندهی صورت‌ می‌گیرد.

وی در خصوص تراموا در تهران،  گفت: احداث تراموا مصوبه شورای عالی ترافیک را در اسفند سال گذشته گرفت و مسیر و کریدور مشخص شده است، بعد از تکمیل نوع انتخاب ناوگان، قرارداد عملیاتی می‌شود. 

معاون شهردار بیان کرد: ٢ رام تراموا چرخ لاستیکی با هزینه چینی‌ها در ماه آینده وارد کشور می‌شود.

وی در خصوص تغییر در طرح ترافیک،  گفت: تا پایان سال جاری، طرح ترافیک جدید رونمایی می‌شود و از سال آینده اجرایی خواهد شد.

 

 

ورود اولین گروه تاکسی برقی‌های آیون تا ۵ روز دیگر

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه از هر نقطه کار را شروع کنیم نواقصی وجود خواهد داشت، گفت: تا پنج روز آینده اولین گروه تاکسی ها به بندرعباس خواهد رسید. اگر در ترخیص به مشکل برنخوریم ۱۵۰ دستگاه تاکسی برقی آیون دریافت می شود.
 
وی ادامه داد: مجوز کمیسیون ذخایر ارزی بانک مرکزی را برای تأمین ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی دریافت کردیم و تا چهارشنبه روند آن طی خواهد شد. سرعت ساخت تاکسی ها در شرکت سازنده بالاست و ظرف چهار ماه کل محموله وارد شهر خواهد شد.

هرمزی با بیان اینکه ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی در سه بخش تحویل گرفته خواهد شد، اظهار کرد: این اتوبوس ها از محل دو هزار و ۵۰۰ دستگاه تأمین می شود. بانک مرکزی موضوع قرارداد ما را تصویب کرده و مسیرها هماهنگ شده و ضمانت های انجام شده و ادامه خواهد داشت. 

وی با تأکید بر اینکه فرمانداری تأییدیه داده و مکاتبات آن هم انجام شده است، تصریح کرد: بخش اول خودروها حمل شده و تا آخر هفته به بندرعباس می رسد و این نشان می دهد که کار انجام شده است. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه هر روز از عمر این دوره مدیریت شهری یک اتوبوس وارد شهر شده است، یادآور شد: ساخت ایستگاه های مترو و اورهال اتوبوس ها در این دوره انجام شده و به نظر بنده یکی از درخشان ترین دوره های مترو را شاهد بوده ایم. 

وی با بیان اینکه تا همین امروز به اندازه کل دوره گذشته تاکسی جدید وارد کردیم، گفت: ما در اتوبوسرانی با عقب ماندگی جدی روبه رو بودیم و اتوبوس ها کاملاً فرسوده بودند. ۱۳ هزار تاکسی از رقم اسمی تاکسی های تهران فعال نیستند و با مجاهدت در سازمان تاکسیرانی و رونمایی سامانه برخط، فضایی جدید در تاکسیرانی رقم خواهد خورد.

هرمزی با اعلام اینکه فضا برای اعضای شورا نیز روشن شده است، گفت: ما وارد حوزه عملیات شده ایم و وظیفه داریم به مردم امید دهیم و سرمایه اجتماعی را افزایش دهیم.

وی در ادامه یادآور شد: بر اساس متن قرارداد اولین تحویل ما باید ۲۸ ماهه انجام می شد اما زمان کاهش یافت و به ۱۴ ماه رسید. 
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه پس از مطالعات برای انتخاب نوع ناوگان تراموا یا ال آرتی وارد فاز عملیاتی خواهیم شد، گفت: مسیر مشخص شده اما باید برای انتخاب نوع آن بررسی صورت بگیرد. اگر اتفاق بدی رخ ندهد دو رام ال آرتی چرخ لاستیکی با هزینه چینی ها برای تست وارد خواهد شد و اگر آزمایشات جوابگو بود قرارداد آن منعقد خواهد شد که تفاهم نامه آن منعقد شده است. 

شهریار افندی زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم در ادامه این نشست با بیان اینکه تنوع سیستم های ریلی شامل مترو، تراموا و ال آرتی است، اظهار کرد: تراموا مانند اتوبوس با ظرفیت ۱۰ هزار مسافر در جهت است و ظرفیت «ال آرتی» ۲۰ هزار نفر است. با تلاش های صورت گرفته مقرر شد علاوه بر ۱۱ خط متروی داخلی دو خط قطار سبک شهری اضافه شود اما بین تراموا و ال آرتی، سیستم بیشتر به سمت ال آرتی خواهد رفت.

وی ادامه داد: شاخص اول ال آرتی چرخ لاستیکی میزان ظرفیت و شاخص دوم مسیر ریلی است که معمولاً در دراز مدت در نظر گرفته می شود. پروسه اول ما مدت زمان ۳۰ ساله است که ببینیم هزینه کدامیک افزایش بیشتری خواهد داشت. هریک از موارد مزایا و معایبی دارد که مشاور در حال بررسی آن است و باید تصمیم گیران بر اساس شاخص ها تصمیم گیری کنند. مطالعات تقریباً آماده شده و در جلسه ای به معاون حمل و نقل و ترافیک ارائه شد.

افندی زاده با بیان اینکه سه فاز برای ال آرتی پیش بینی شده است، گفت: واردات تکنولوژی و نحوه ارائه خدمات نیز در مطالعات مورد بررسی قرار گرفته و اگر به شورای شهر تهران و شورای عالی ترافیک ارائه و تصویب شود، نتایج نهایی اخذ خواهد شد اما به هرشکل ورود یک رام تراموای چرخ لاستیکی به تهران به مطالعات ما کمک خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد: هریک از این سیستم ها برای شهر تهران مد جدیدی ایجاد خواهد کرد. انواع سیستم های ریلی در دنیا وجود دارد و با توجه به اینکه هزینه ال آرتی از مترو کمتر است، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در خط اول که از میدان آزادی به سمت تهرانپارس، بی آرتی فعالیت می کند، نمونه ال آرتی فعال خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر این سیستم در تهران موفق شود، مسیر خوبی را برای حمل و نقل همگانی در کشور فراهم خواهد شد.

 
 
هرمزی در مورد طرح جدید ترافیک بیان داشت: بازنگری‌های صورت گرفته است. تا پایان ۱۴۰۳ طرح ترافیک جدید را با مختصات جدید رونمایی می‌کنیم و از سال ۱۴۰۴ اجرایی می‌شود.
 
افندی زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه پارک حاشیه ای فضایی برای ساماندهی پارک در خیابان هاست، گفت: در دنیا پارک حاشیه ای برای پارک کوتاه پیش بینی شده تا قدرت دسترسی برای مراجعین افزایش یابد. طبق مصوبه شورا ۱۲۰ هزار فضایی پارک در معابر اصلی پیش بینی شده که شامل بزرگراه ها و نقاطی که بیش از ۵۰ درصد واحد مسکونی دارند، نمی شود.

وی با اعلام اینکه با سیاست جدید حوزه حمل و نقل دستورالعمل مناطق ۱، ۴ و ۵ با ظرفیت ۳۰ هزار فضای پارک ابلاغ شد، اظهار کرد: این سه منطقه در حال خط کشی و تابلو گذاری است. سیستم برای اتومبیل و موتورسیکلت پیش بینی شده که در همین راستا جلوی تخلفات هم گرفته می شود. تا پایان شهریورماه سازمان فاوا فاز الکترونیکی آن را فراهم می کند.

افندی زاده با بیان اینکه ساماندهی پارک حاشیه ای علاوه بر ایجاد نظم ظرفیت تردد در خیابان ها را نیز افزایش خواهد داد، تصریح کرد: اگر این اقدام در سه منطقه عملیاتی شود در دیگر مناطق نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران هم با بیان اینکه یک ساعت معطلی برای اتوبوس های بی آرتی واقعیت ندارد، گفت: مدتی شاهد ۳۰ تا ۴۵ دقیقه معطلی برای اتوبوس خطوط عادی بودیم که تعداد اتوبوس ها کمتر بود اما در خطوط بی آرتی ممکن است به دلیل فعالیت های عمرانی و مواردی از این قبیل، میزان سرفاصله اندکی افزایش یافته باشد.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰ همت قرارداد تولید داخل اتوبوس منعقد شد اما بیشتر از ۵۰۰ دستگاه تحویل داده نشد. ما تولیدکنندگان داخلی را کمک کردیم تا خط تولید را فعال و به عقب ماندگی ۱۰ ساله در این بخش کمک کنند.

علیزاده همچنین تصریح کرد: شرکت عقاب پیش پرداخت و میان پرداخت را دریافت کرده و هر هفته ۱۵ دستگاه اتوبوس تحویل می دهد. گره هایی در بخش خارجی و تأمین ارز وجود دارد. با ملکی که با همکاری شهردار منطقه ۲۲ توافق شده و کارشناسی های آن در حال انجام است، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس شرکت عقاب که آماده شده، تحویل گرفته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: مشکلات ارزی موجود در بانک مرکزی و وزارت صمت باعث کندی تأمین اتوبوس ها شده و برای تأمین ون نیز همین روند وجود دارد.

وی افزود: یک قرارداد برای تأمین اتوبوس های برقی منعقد شده بود که این قرارداد فسخ شد و از سازنده شکایت کردیم. مدیرکل صمت استان مرکزی اعلام کرد که آن شرکت تولیدکننده است و باید حمایت شود. فعلاً ما این موضوع را از طریق دستگاه قضا پیگیری می کنیم و با وجود اینکه مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید داشته، بانک برای تسهیلات همکاری نکرده است.
 
شهریور؛ بهره‌برداری از پلتفرم هوشمند سامانه برخط تاکسی‌ها

شادی مالکی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از هزار دستگاه تاکسی وارد شده، ۲۰۰ دستگاه تاکنون واگذار شده است، گفت: مابقی تاکسی ها نیز در حال ثبت نام و واگذاری است. مقرر شد این خودروها به صورت گردشی در شهر فعالیت کنند و ۱۰۰ دستگاه نیز در مسیر فرودگاه امام فعال شده و دیگر تاکسی ها در مسیر فرودگاه مهرآباد و راه آهن فعالیت می کنند.

وی افزود: نظر مدیریت شهری این است که در گام بعدی تاکسی های برقی در معابری که آلودگی هوا و ترافیک بیشتری را شاهد هستیم، تردد کنند.

مالکی با بیان اینکه هیچ گونه افزایش قیمتی در خطوط نداریم، تصریح کرد: خودروهای با کیفیت در مسیر فرودگاه امام در گذشته نیز قیمت بیشتری داشتند و نرخ آن ها وی آی پی بود. قرار بر این بود نرخ خودروهای برقی ۸۰ درصد بیشتر باشد که به ۵۰ درصد رسید.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران تأکید کرد: یکی از مشکلات تاکسیرانی عدم امکان پایش و رصد عملکرد تاکسی ها بوده است. از ۸۰ هزار تاکسی ۶۴ هزار تاکسی کارنامه فعال دارند و این نشان می دهد که مابقی تاکسی ها به هر دلیلی فعالیت نمی کنند. برای اولین بار در شهرداری تهران سامانه برخط تاکسی ها فعال خواهد شد و از هفته آینده ثبت نام تاکسی ها آغاز می شود و در نیمه دوم شهریورماه این پلتفرم هوشمند به بهره برداری می رسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر