صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۷ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳

حضور شاعرانی از قاره‌های مختلف جهان در جشنواره شعر«همای رحمت»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: جشنواره شعر«همای رحمت» در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود و شاعرانی از قاره‌های مختلف جهان در این جشنواره حضور خواهند داشت.
کد خبر : 928291

آرش رنجبران، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه جشنواره شعر«همای رحمت» به زبان ترکی از سری برنامه‌های چهارمین جشنواره امامت و مهدویت با محور شخصیت حضرت علی (ع) است، اظهار کرد: این جشنواره به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی افزود: مخاطبان این جشنواره همه محبان اهل‌بیت در سراسر جهان هستند و در دوره گذشته  بیش از ۸۰۰ اثر دریافت کردیم که ۱۰۰ اثر آن متعلق به شاعران ترک‌زبان خارج از کشور بود. اسم این جشنواره از شعر شهریار شاعر بزرگ معاصر در مدح حضرت علی (ع)؛ «علی‌ای همای رحمت» گرفته شده و استقبال از جشنواره در سال گذشته غیرمنتظره و بسیار خوب بود به طوری که آثاری از کشور‌های ترکیه، آذربایجان، استرالیا، چین و آلمان دریافت کردیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه  جشنواره شعر«همای رحمت» به زبان ترکی سال به سال در حال رشد است، عنوان کرد: این جشنواره علاوه بر رسانه‌های داخلی در روزنامه‌های خارجی بخصوص در ترکیه و آذربایجان انعکاس گسترده‌ای داشت. دانشجویان خارجی از ترکیه، عراق و آذربایجان در این استان در حال تحصیل بوده که سفیران این جشنواره در کشورهاشان هستند و پیش‌بینی این است امسال شاعران بیشتر از ۱۰ کشور آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

رنجبران با بیان اینکه گستردگی ترک‌زبان‌ها در ایران و خارج از کشور بسیار فراوان است، گفت: علاوه بر منطقه آذربایجان در خراسان در منطقه قوچان و اطراف آن در گیلان در منطقه آستارا در خوزستان و در فارس ترک‌زبان داریم ایل بختیاری و قشقایی ترک هستند. در مرکز ایران و در زنجان، قزوین و تهران هم ترک‌زبان فراوان داریم پس دایره مخاطبان داخلی بسیار وسیع است در خارج از کشور هم علاوه بر ترکیه و جمهوری آذربایجان؛ در کرکوک و در اقلیم کردستان عراق، در ارمنستان، در ترکمنستان و تاتارستان و... هم مخاطب ترک‌زبان داریم که این خیل مخاطبان ما را بر آن داشته این دوره از جشنواره را متفاوت از دوره‌های گذشته برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه پوستر جشنواره بین‌المللی شعر «همای رحمت» رونمایی شده، افزود: این جشنواره در دو بخش داخلی و بین‌المللی ۳۰ دی‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد و شعرای ترک‌زبان جهان می‌توانند آثار خود را حداکثر تا ۲۰ دی‌ماه سال جاری به ایمیل h.abbasi@iaut.ac.ir ارسال کنند. این جشنواره بین‌المللی در محور‌های سیره الهی عبادی حضرت علی (ع)، سیره فردی و خانوادگی آن حضرت، سیره اجتماعی و سیاسی آن حضرت و سیره علمی و اخلاقی (عملی) آن حضرت در قالب شعر کلاسیک و نو برگزار می‌شود. زیارت جامعه کبیره هم بخش ویژه جشنواره است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد: جوایز این جشنواره در دو بخش داخلی و خارجی سطح‌بندی شده و در بخش داخلی چهار گروه دانش‌آموزی، دانشجویی، استادان و عموم است که به دو نفر اول و دوم هر گروه و نیز در بخش بین‌الملل به سه نفر اول جوایز ارزنده‌ای اهدا خواهد شد.  درباره ابعاد شخصیتی حضرت علی (ع) کارگاه‌ها و نمایش گاه‌های جانبی در حاشیه این جشنواره به زبان ترکی برگزار خواهیم کرد که باعث پررونق‌تر شدن جشنواره می‌شود.

به گزارش آنا، چهارمین جشنواره علمی، فرهنگی وهنری امامت و مهدویت به میزبانی ۶۲ واحد استانی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان برگزار می‌شود علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به نشانی emamat.iau.ir/fa مراجعه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر