صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۱۸ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
در دیدار سرپرست حجاج ایرانی و تولیت عتبه علوی بررسی شد؛

طرح توسعه حرم علوی در نجف اشرف  

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت  در سفر به عراق با تولیت حرم علوی دیدار و طرفین درباره طرح توسعه حرم و حضور زائران ایرانی در طول سال بویژه در مناسبت‌های فراگیر مذهبی تبادل نظر کردند.  
کد خبر : 928234

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت  شنبه شب ( ۲۷ مرداد) با سید عیسی خرسان ، تولیت حرم مطهرعلوی دیدار کرد و طرفین درباره مباحث مختلف مربوط به حضور زائران ایرانی در طول سال و بویژه در مناسبت‌های فراگیر مذهبی از جمله  زیارت اربعین گفتگو کردند. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این دیدارکه سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت نیز حضور داشت از خدمات ارائه شده و تسهیلاتی که برای زائران حسینی در اطراف حرم علوی فراهم شده است تقدیر کرد و با توجه به گرمای هوا در نجف، احداث سایبان در فضاهای روباز را در تحمل شرایط و گرما موثر دانست.   

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به برنامه های بعثه مقام معظم رهبری در اربعین،  پیشنهادهایی درباره برقراری ارتباط با زائران کشورهای مختلف که برای حضور در پیاده روی اربعین و زیارت به نجف اشرف مشرف می شوند ارائه داد که مورد توجه تولیت حرم  قرار گرفت. 

در این دیدار، دو طرف همچنین درباره طرح توسعه حرم علوی که با همراهی و مساعدت مالی دولت عراق اجرایی می‌شود، گفتگو کردند و تولیت حرم درباره این طرح بویژه در محورهای شمالی و جنوبی توضیحاتی بیان کرد.   

سید عیسی خرسان ایجاد پارکینگ طبقاتی، ساخت هتل و بازار جدید و ایجاد امکانات بهداشتی را از جمله موارد پیش بینی شده در طرح توسعه حرم عنوان کرد و گفت: این طرح در دو جهت جنوبی و شمالی  بسیار گسترده است و با استفاده از نظرات خبرگان دو کشور عراق و ایران در حال مطالعه و طراحی است.  

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم به برخی طرحهای اجرا شده در اماکن زیارتی در کشورمان اشاره کرد و همکاری و همفکری بیشتر را موجب غنای طراحی در ساخت و توسعه اینگونه اماکن دانست. 

حجت الاسلام والمسلمین نواب همچنین همکاری و تعامل تولیت حرم علوی در برگزاری برنامه‌های فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در حرم علوی را قابل تقدیر دانست و تولیت عتبه علوی  هم با اشاره به حضور میلیونی زائران از کشورهای مختلف در موسم اربعین حسینی مشارکت زائران ایرانی را هر سال پررنگ تر از سال قبل توصیف کرد. 

تولیت عتبه علوی گفت: این عتبه با همکاری و تعامل مواکب  تلاش دارد در هوای گرم امسال خدمات مناسبی به زائران ارائه دهند و در حد امکان  پاسخگوی نیاز آنان باشند. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین شنبه شب با علی صاحب الجبوری تولیت مسجد کوفه دیدار کرد و در جریان خدماتی که به زائران اربعین حسینی در این مسجد و اطراف آن ارائه می شود، قرار گرفت. 

تولیت مسجد کوفه در این دیدار در پاسخ به سوال نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت توضیحات مفصلی از برنامه ریزی برای توسعه فضاهای پیرامون این مسجد ارائه کرد و گفت: در طرح توسعه ، فضای داخلی مسجد که قدمتی حدود 700 سال دارد بدون تغییر حفظ و آنچه انجام خواهد شد با درنظر گرفتن وضعیت و قدمت مسجد خواهد بود.  

وی افزود: افزودن بنایی در سه طبقه به مساحت 16 هزار متر مربع درضلع شرقی، ساخت شهر زیارتی نمونه به مساحت 150 هزار متر مربع در ضلع جنوبی ، ساخت صحن آمام جواد(ع) به مساحت چهار هزار متر مربع در ضلع شمالی و مسقف نمودن فضایی به مساحت 2500 متر مربع در خیابان کناری مسجد و پیش بینی امکانات مناسب برای بهره مندی زائران از این فضا از جمله اقداماتی است که در طرح توسعه مورد توجه قرار گرفته است.     

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز با اشاره به اینکه ایجاد اینگونه فضاها اقدامی مثبت و سازنده در ارائه خدمات در مناسبت های مذهبی به زائران اعتاب مقدسه است ، اظهار داشت: با وجود گرمای بی سابقه، امسال شاهد حضور جمعیت کثیری از زائران درموسم اربعین هستیم. 

وی با اشاره به اهمیت مسجد کوفه در جهان اسلام پیشنهاد کرد که با توجه به وضعیت آب و هوایی و جغرافیایی این منطقه در طرح توسعه مسجد کوفه، تجربیات کشورهایی که مساجد بزرگ دنیا در آن قرار دارد مورد توجه قرار گیرد.   
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه سفر خود همچنین به مسجد سهله رفت و از نزدیک در جریان خدماتی که به زائران دراین مسجد و مواکب اطراف آن ارائه می‌شود قرار گرفت و با دکتر سید علی مضرخان تولیت این مسجد دیدار و گفتگو کرد. 

در این دیدار تولیت مسجد سهله با اشاره به قدمت و بازسازی‌های انجام شده در سال‌های اخیر در مسجد سهله گفت: این مسجد یکی از مکان‌های استقرار زائرانی است که قصد دارند پیاده مسیر نجف تا کربلا را طی کنند و با توجه به این نکته تلاش داریم که زائران سیدالشهداء پذیرایی و خدمات به آنها ارائه شود. 

وی به تلاش‌های ابو مهدی مهندس در نزدیکی هرچه بیشتر دو ملت ایران و عراق و برگزاری باشکوه مراسم اربعین با حضور گسترده زائران ایرانی اشاره کرد و گفت: حضور زائران از کشورهای مختلف و شکل گرفتن این پیاده روی عظیم مرهون هدایت علمای برجسته دو کشور و این تلاش‌هاست. 

وی ابراز امیدواری کرد که با توسعه بیشتر مسجد سهله و ایجاد فضاهای جدید، در مسیر ارائه خدمات گام برداشته و زمینه تسهیل زیارت زائران حسینی که سالانه به تعداد آنها افزوده می شود،  فراهم گردد.   

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان این دیدار ضمن اقامه نماز در مقام صاحب الزمان(عج) با تعدادی از زائران ایرانی از نزدیک گفتگو و ضمن خدا قوت، سفری توام با زیارت مقبول را برای آنان از خداوند منان مسئلت کرد.  

انتهای پیام/

ارسال نظر