صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۰ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
اقدامات نهاد کتابخانه‌ها در دولت سیزدهم تشریح شد؛

از توجه به کودک و نوجوان تا همکاری کتابخانه‌ها با فضای دانشگاهی

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشست خبری به تشریح اقدامات این نهاد در طول دولت سیزدهم پرداخت.
کد خبر : 928081

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری اقدامات و برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها صبح امروز ۲۷ مرداد ماه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

رمضانی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: یکی از اولویت‌های ما در نهاد اصلاح قانون بود که خوشبختانه در کمیسیون فرهنگی پیش رفت منتها به خاطر تراکم موارد، فرصت مطرح شدن در صحن مجلس فراهم نشد، اما به ما قول اصلاح قانون داده شده است.

وی در ادامه افزود: نکته دیگر آیین نامه اجرایی قانون است که در دستور کار دولت است. پیش نویسی در ارشاد بررسی و به توافق رسید و موضوع در کمیسیون و صحن مجلس بررسی و تصویب شد. بحث بودجه هم در مجلس و دولت مطرح شد که قولش را شهید رییسی داده بود تا معیشت کتابداران پیگیری و دسترسی مردم به کتاب در سراسر کشور تسهیل شود بخشی از این موارد صورت گرفت.

وی با بیان اینکه هیچ مصوبه قانونی نیست که در حقوق همکاران ما اعمال نشده باشد ولی در مزایا بخاطر کمبود منابع مالی مشکلاتی داریم، توضیح داد: به امید خدا بخاطر فضای دولت چهاردهم امید داریم این هم حل شود.

رمضانی با تاکید بر اینکه چند مسئله مالیاتی و بیمه هم وجود داشت که حل شده است، افزود: شناساندن موقعیت کتابخانه‌های عمومی به دستگاه ها، مسئولین و نهاد‌ها یکی از تلاش‌های ما بوده است. پیشرفت خوبی در تشکیل جلسات به ریاست استانداران و فرماندهان داشتیم. حضور شهید رییسی در برنامه‌های ما و دستوراتشان در تاریخ نهاد بی سابقه است. ظرفیت کتابخانه‌های عمومی متفاوت از گذشته است و هر چقدر نهاد‌ها بیشتر توجه کنند، اثرگذارتر است.

رمضانی توضیح داد: عضویت مردم در کتابخانه‌های عمومی حتی با وجود کرونا ۷۵۵هزار نفر عضو بودند که در سال ۱۴۰۰به ۲میلیون و ۸۰۰هزار نفر رسید. همچنین الان بیش از ۵۰میلیون کتاب در کتابخانه‌ها موجود است. ۲۷۷۹کتابخانه نهادی الان داریم و این روند ادامه دارد و هفته دولت باز بیشتر می‌شود. در شروع دولت تعداد سالن‌های مطالعه شصت سالن بود و الان ۱۳۷سالن‌های مطالعه داریم.

وی افزود: همچنین توجه دولت به پروژه‌های نیمه تمام در سفر‌های استانی خوب بوده و تمام پروژه‌های کتابخانه‌های مرکز ما افتتاح و تعداد قابل توجهی در آستانه افتتاح‌ هستند. در عرصه کتابخانه‌های سیار در ابتدای کار دولت سی کتابخانه داشتیم و امروز ۵۵ کتابخانه سیار داریم. دستور شهید رئیسی برای فعال شدن خودروسازان برای راه اندازی کتابخانه‌های سیار روستایی هم در دست پیگیری است. ما چند جشنواره کتاب و عشایر در سراسر کشور داشتیم و تلاش کردیم توجه ما به مراکز استان‌ها نباشد و عدالت فرهنگی را در عرصه کتابخانه‌های عمومی محقق کنیم.

رمضانی اظهار کرد: متوسط سن مدیران ما در سراسر کشور ۴۴ سال بود و حدود بیست درصد مدیران ما در سراسر کشور خانم‌ها بودند که عموماً نیز عملکرد موفقیت آمیزی داشتند. همچنین ما در سی استان کشور حاضر بودیم و از نزدیک همکارانمان را ملاقات کردیم. تصویب برنامه و بودجه ما نیز در این دوره صورت گرفت.

وی در رابطه با کتابخانه‌های کودک و نوجوان هم گفت: ما راه اندازی جشنواره هدهدسفید و کتابخانه‌ها و راه اندازی برنامه تلویزیونی و کتاب را را در این دوره داشتیم. توجه به گروه‌های خاص مثل نابینایان، ناشنوایان و سالمندان برایمان حایز اهمیت بود. تنوع طراحی این کتابخانه‌ها با ایجاد فضا‌های تعاملی و اتاق علم از اقدامات ما در این دوره بود.

وی افزود: در حال حاضر ششصد محفل ادبی بزرگسال و صد محفل کودک و نوجوان در کشور فعال است و ذیل این محافل اتفاقات خوب تولید کتاب صورت گرفته است.

رمضانی ادامه داد: ما در حوزه فناوری و به روزرسانی کتابخانه‌ها و سکوی علم و فناوری فعال شدیم و تلاش می‌کنیم همه مطالبات مردم در عرصه فناوری اطلاعات را پیگیر باشیم. مباحث مربوط به جی‌ای اس و وب جی‌ای اس هم در این میان مطرح است که نسخه الکترونیک آن را با همکاری دانشگاه تهران راه می‌اندازیم و در راستای توسعه کتابخانه‌ها، کارهای الکترونیک مختلفی خواهیم داشت.

وی درباره ارتباط با خیرین گفت: ۱۰۴ساختمان و ۲۶ زمین از سوی خیرین در این مدت دریافت شده است و تلاش داریم این موارد را افزایش دهیم. همچنین ایجاد مراکز مشاوره با همکاری کمیته امداد در کتابخانه‌ها نیز اتفاق مبارکی بود که در این دوره رقم خورد.

تهران با این همه امکانات کتابخانه مرکزی ندارد و این مایه ضعف است

رمضانی با تاکید براینکه ما وضعیتمان به لحاظ کتابخانه ای از کشورهای منطقه بهتر است، گفت: شاید تنها کتابخانه قطر و ترکیه قدری از ما بهتر باشد وگرنه شرایط ما حتی به لحاظ عشایری از دیگر کشورها بهتر است. اگر کتابخانه مرکزی اراک افتتاح شود ما بزرگترین کتابخانه عمومی خاورمیانه را خواهیم داشت. منتها تهران بااین همه امکانات کتابخانه مرکزی ندارد و این مایه ضعف ماست. 

وی درباره اربعین حسینی و شعار کتاب ازادگان حسین(ع) در مرزهای شمالغرب و غرب و جنوبغرب دوستان ما فعال هستند، گفت: بچه‌ها اوقات فراغت را در مسیر مشغول هستند و برنامه‌های متنوعی در مرزها برای آنها تدارک دیده‌ایم. 

وی درباره اهمیت سند خواندن گفت: این سند چه ما باشیم یا نباشیم باید به سرانجام برسد. ما هیچ کاری را متوقف نکردیم و همه را پیش می‌بریم و در نهایت به جایی برسیم که شهر فاقد کتابخانه نداشته باشیم.

رمضانی در بخش پرسش و پاسخ توضیح داد: براساس آمار خانه کتاب ۱۴۰هزار کتاب هر سال منتشر می شود که حالت ایده ال پولی که برای خرید کتاب هر سال داریم کمتر از ۵۰میلیارد تومان است و ما هم در کمبود هستیم، نکته دیگر کمبود فضا هم در خیلی کتابخانه ها مثل عشایری و روستایی داریم. 

وی درباره شفافیت در خرید کتاب گفت: نکته پنهانی نیست تقریبا سال قبل هزار و اندی میلیارد هزینه نهاد بوده و در سایت هم هست. هزینه پرسنلی نهاد هم منجر به تولید کتاب می‌شود ، لذا من از کلیت هزینه پرسنلی نهاد دفاع میکنم ما کارمندی روتین نداریم چون تولید محتوا می کنیم.

وی اظهار داشت: ما از ۴۱۷ناشر در این دوره خرید کردیم . کتابخانه مرکزی رشت از نظر ما آماده است و مساله تامین برق را استان باید حل کند، کتابخانه مرکزی بندرعباس و اراک هشتاد درصد آماده شده و ما آماده بهره برداری طی سه ماه آتی هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر