صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۷ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
۵ توصیه کارشناسان حوزه تحقیقات و دانشگاه؛

المپیک فقط مخصوص ورزشکاران نیست؛ رقابت‌های «پاریس ۲۰۲۴» برای تماشاگران چه درس‌های علمی داشت؟

کارشناسان دانشگاه‌های جهان و حوزه تحقیقات می‌گویند رقابت‌های المپیک، صحنه‌ای صرف رقابت ورزشکاران نیست بلکه تماشاگران نیز می‌توانند با دیدن تلاش و جدیت قهرمانان محبوب خویش، برای ایجاد زندگی خانوادگی و شغلی بهتر درس‌های زیادی بگیرند.
کد خبر : 928024

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بزرگترین جشنواره ورزشی جهان یعنی المپیک 2024 پاریس چندروزی است که به اتمام رسیده اما همچنان در ایران و جهان، در مورد این رویداد، بحث و صحبت می شود. مردم عزیز کشورمان و همینطور مردمان سایر نقاط دنیا، قهرمانان مدال گرفته خود را در مراسم های مورد توجه قرار داده و تقدیر می کنند. در رسانه ها، کارشناسان نظرات خود را در مورد نقاط ضعف و قدرت تیم ها و ورزشکاران شرکت کننده بیان می کنند.

در شرایطی که حتی تا دو هفته دیگر مسابقات پارالمپیک نیز در پاریس برگزار خواهد شد، مباحث کارشناسی به این سمت و سو می روند که راهکارهای برای بهبود عملکردها در دوره چهار ساله در پیش ارائه شوند تا در المپیک بعدی (2028 لس آنجلس ) دستاوردی چشمگیرتر حاصل شود. اما جدا از این موضوع ها که همگی در جهت پیشرفت کیفی و کمی قهرمانان است، حتی مردم به عنوان تماشاگر و دنبال کننده رویدادهای ورزشی نیز می توانند از المپیک برای پیشرفت و بهبود زندگی خود تاثیر گرفته و متحول شوند. به عبارتی دیگر، مردم فقط بیننده مسابقات المپیک نبوده و نیستند و از این «ابر رویداد ورزشی» فقط استفاده تفریحی و سرگرمی نمی کنند. چرا که اکنون در دنیا، این موضوع علمی میان بزرگان دانشگاهی مطرح است که تماشاگران به عنوان «یار مکمل ورزش» نیز باید تحت تاثیر قرارگرفته و در کنار بهره گیری سرگرمی از المپیک، خود نیز در زندگی خانوادگی و فردی، شرایط بهتر و مطلوب تری پیداکنند.

اما چنین چیزی چگونه امکان پذیر است؟ چطور امکان دارد که انسان ها نیز از المپیک ها، برای بهبود زندگی فردی خویش سود برند؟

در این گزارش به شما می گوییم که محققان علم و ورزش، به بهانه بازی های پاریس، تحقیقات مفصلی انجام داده اند که در نتیجه، هر انسانی به عنوان بیننده و تماشاگر مسابقات المپیک، قادر است با دقت و تمرکز در موضوعاتی، در زندگی خویش برای آینده تحول ایجاد کند.

در واقع رقابت های نظیر پاریس برای تماشاگران نیز 5 درس مهم برای بهبود شرایط زندگی اینچنین می تواند داشته باشد:

*درس اول:روال و عادات زندگی خود را تغییردهید!

رقابت های المپیک، همیشه محلی برای تجمع نخبه گان ورزش جهان به شمار آمده اند . ورزشکارانی که همیشه سعی و تلاش کرده اند که امروز از دیروز، عملکردی بهتر داشته باشند.آنقدر تمرین و تمرین کنند تا به بازیگرانی نخبه و شایسته تبدیل شوند. در همین رقابت های «پاریس 2024» دیده شد که چگونه دونده های ارزشمندی از آمریکا همانند نوالایلز و شاکری ریچاردسون به طور پیوسته ، حرکات دقیق و مشابهی را مثل استارت، حرکات شتابی و حرکات اصلی و قدرتی از جمله اسکات و لیفت را انجام دادند. هرچند امکان دارد در نگاه اول، این سطح از تکرار، خسته کننده به نظر آید، اما در واقع ورزشکاران کمک و تلاش کردند تا سطح بالایی از انگیزه و نظم را نزد خود حفظ کنند.

در این ارتباط «ریچارد بیکا »، استاد برجسته و صاحب کرسی دانشگاه ویکتوریا کانادا اظهارداشت: ورزشکارانی که پیوسته حرکات تمرین شده خود را در المپیک انجام دادند، در اصل باعث شدن تا انرژی شناختی یا همان قدرت مغز را در برنامه ریزی متفاوت زمانی خویش هدر ندهند. حالا از این نکته، مردم می توانند برای زندگی شخصی خود سود ببرند. آنها وقتی می بینند تمرین کردن و خوردن چیزهای یکسان، تبدیل به عادات روزانه ای می شود که کارایی بهتر را به همراه دارد، قادرند به عنوان یک نکته علمی آموزشی از این قهرمانان المپیکی برای ساختن بهتر زندگی خویش، استفاده کنند.

این چهره علمی و اهل تحقیق که با رادیو کشورش در جریان پخش بازی ها مصاحبه می کرد، افزود: مردم جهان با دیدن قهرمانان برجسته در رشته های مختلف المپیک، همینطور رقابت ها و تمرینات مکررشان، توانایی دارند درس بگیرند که یکسری امور زندگی خود را اصلاح کنند. براساس تحقیقاتی که من و همکارانم در این زمینه انجام دادیم، همین نکته پیام واضحی دارد که مردم در زندگی خود وقتی احساس می کنند کارشان جنبه کسل کننده پیداکرده، به یاد المپیک افتاده و از رفتار قهرمانان و تکرار تمرینات پرنشاط شان الهام گیرند تا کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشند.

*درس 2:المپیک به تماشاگر انگیزه می بخشد

یک اصل بزرگ و مهم در ورزش، «هدف گذاری» است. در تورنمنت های ورزشی دیگر هم این قاعده کاملا برای همگان نمایان می شود. اما در المپیک ها، به خاطر تنوع رشته های ورزشی و حضور حداقل 10 هزار تماشاگر، این اصل اساسی به بهترین شکل ممکن ، خودش را آشکار می کند.

ماری لوپن، استاد افتخاری دانشگاه پاریس به سایت برگزاری بازی ها گفت: هدف گذاری یکی از ابزارهای مهم انگیزشی برای همه ورزشکاران است. بدیهی است اهداف بلند مدت شامل راهیابی به المپیک و سپس کسب مدال یا حتی شکستن یک رکورد می شود. در مسابقات نائومی اوزاکا، تنیسور ژاپنی بیان کرد چطور کسب مدال المپیک رویای همیشگی اش بوده است. حالا این بحث مورد تحقیق واقع شده مطرح است که در زندگی، مردم باید برای دست یابی به شرایط زندگی مطلوب تر ، همانند قهرمانان ورزشی المپیک، میل و انگیزه بگیرند و هدف گذاری کوتاه و بلندمدت داشته باشند.

وی افزود:بعید است ورزشکاری فعالیت کند و انگیزه ای نداشته باشد. تمام آنهایی که به پاریس آمدند،  شور و انگیزه فراوانی داشتند. آنها هدف های ریز و درشتی را برای خود تعریف کردند. و در نهایت ثمره تلاش خویش را در مسیری که بابتش کوشش کردند، گرفتند. اما همین، برای تماشاگر و در کل مردم، پیام و نکته دارد؛ این که مردم همانند قهرمانان، به کار و تلاش شان همینطور به زندگی شان، اهمیت دهند. در المپیک دیدیم چطور اندی ماری، دارنده دو مدال طلای تنیس المپیک ، اعلام بازنشستگی کرد. اما قبل از چنین اتفاقی، به خبرنگاران گفت که ارزو کرده، برای همیشه تنیس بازی کند. چون انجام این ورزش، به او همواره انگیزه تلاش و زندگی داده است. چنین قهرمانی از انجام ورزشی سخت، تا حد باورنکردنی لذت برده  و انگیزه گرفته است. مردم هم بعد از رقابت های پاریس باید با هدف گذاری و ایجاد انگیزه قوی تر در زندگی، امور روزمره شان را به شکلی انجام دهند که از آن شور و شوق گرفته و لذت ببرند. به این نحو می توانند در مسیر ترقی درزندگی خود گام بردارند.

*درس 3:مثل قهرمانان، استرس خود را مدیریت کنید!

در زندگی شخصی، همه انسان ها با چالش های مواجه می شوند که ایجاد استرس می کنند. قهرمانان ورزشی نیز در مسیر تمرین، تلاش و رقابت نیز با هیجان و استرس روبرو می شوند. اما آنها یادگرفته اند چگونه بر این عامل تخریب کننده غلبه کنند. در این مورد نیز کارشناسان اعتقاددارند که بعد از رویدادی پرهیجان مثل المپیک پاریس، مردم باید از ورزشکاران در این زمینه الگو بگیرند تا استرس های روزانه خودرا کنار بزنند.

تام هرتلی، استاد رشته روانشناسی ورزشی دانشگاه تاسمانیا از نیولز استرالیا اظهار می کند:

شاید همه تماشاگرانی که در سراسر دنیا به دیدن رقابت های المپیک مشغول می شوند و حتی علاقمندانی که در محل برگزاری بازی ها حضور می یابند، نتوانند در ذهن خود مجسم کنند انجام رقابت چقدر برای هر ورزشکار ، استرس ایجاد می کند. اما چنین چیزی واقعیت دارد. طبق تحقیقات مفصلی که گروه ما در دانشگاه و  چند گروه آکادمیک دیگر انجام دادند، برای کنار آمدن با استرس و هیجان شدید، برخی از ورزشکاران سعی می کنند «ذهنیت رشد» را اتخاذکنند که در موقعیت های گوناگون، برای کاهش فشار روانی  خود بهره گیرند. برخی از ورزشکاران نیز مهارت «راهبردهای مقابله ای» را اجرا می کنند که امکان دارد شامل مواردی مثل احساس قدردانی در موقعیت های پرفشار و با استرس باشد.

وی که در فضای مجازی نظرش را بیان کرد، افزود: در واقع مردم که حتی در باران به تماشای بازی های المپیک نشستند، باید یادبگیرند چگونه با این تدابیر، استرس فراوان خویش را مدیریت کنند. آنها قطعا در امور روزمره، شاید برای سخنرانی در یک نشست یا جلسه چالش برانگیز آماده شوند.پس باید این تکنیک را از روی دست ورزشکاران بیاموزند چطور قبل از این اتفاقات، از نظر روانی آماده شوند.

*درس 4:استقلال کاری بگیرید!

اکثر المپین ها از استقلال قابل توجهی درتمرینات برخوردار هستند. در این زمینه هم خبرگان علم و ورزش ، توصیه می کنند مردم رویه مشابهی را در زندگی خویش در پیش گیرند.

هیلی تورپ، استاد پرسابقه روانشناسی دانشگاه نیویورک در این باره 2 روز بعد از اتمام بازی های پاریس در یک برنامه تلویزیونی گفت: تحقیقات نشان داده که استقلال قهرمانان المپیکی، می تواند به افزایش انگیزه و توانمندسازی عملکرد انسان ها در جریان زندگی منجرشود. بیشتر تماشاگران حاضر در محل بازی ها یا آنهایی که از طریق تلویزیون و دیگر وسایل ارتباطی، رویدادهای المپیک را تعقیب  می کنند، کارمند یا کارگر هستند. مطابق تحقیقات ما اعطای استقلال بیشتر به آنها در زندگی شغلی، احتمالا انگیزه آنها را افزایش می دهد. اما این نکته نیز مهم است که اهداف بلند مدت شان مشخص باشد زیرا در غیر اینصورت استقلال زیاد از حد می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. مصداق این نکته آن عده ای است که کارکردن در خانه را برای خود انگیختگی و داشتن حس جهت دهی ، امری دشوار تلقی می کنند.

*درس 5: از ناکامی نترسیم!

آخرین درس المپیک برای تماشاگرانش(مردم) نهراسیدن از سختی ها و چالش هاست. باب هایگان، کمک استاد دانشگاه منچستر انگلیس در این خصوص در جریان برگزاری مسابقات المپیک در یک برنامه رادیویی کشورش گفت:

ورزش سطح بالا مملو از لحظات پرالتهاب و در عین حال افت و خیز است. ورزشکاری که به المپیک می آید، نشان می دهد چقدر آمادگی و توانایی برای غلبه بر موانع به ظاهر غیر ممکن را دارد. در همین دوره می بینیم چطور بن پتیسون ، دونده بریتانیایی ، چند سال قبل تحت عمل جراحی قلب قرارگرفت اما در بازی های پاریس حاضر بود. در گذشته هم مایکل جردن، ستاره اسبق بسکتبال المپیک ها گفته بود در دوران حرفه ای اش بیش از 9 هزار شوت را از دست داده و در 300 بازی باخت را تجربه کرد. پس در ورزش، آسیب ها و شکست ها با هم هستند. همین می تواند به تماشاگران پیام دهد که اشتباهات و حوادث ناگوار ممکن است در مسیر زندگی برای شان رخ دهد اما مهم این است که مثل قهرمانان المپیکی توانایی و استعداد غلبه بر آن را داشته باشند.

این کارشناس دانشگاهی افزود: عمل جراحی قلبی که برای پتیسون رخ داد، در سطح نازل تری ممکن است برای مردم رخ دهد. همینطور آدم های کمی شاید پیدا شوند که خود را به اندازه مایکل جردن موفق بدانند.حتی ممکن است ما مردم، خودمان را به اندازه المپین های پاریسی ، سریع ، قوی و ماهر نبینیم. اما می توانیم از رویکردهای که آنها در کارشان دارند، درس بگیریم و با انگیزه مضاعف و ایجاد نظم و ترتیبی بهتر، شرایطی برای خود و اطرافیان مان در زندگی خانوادگی فراهم کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر