صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۰ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۳

درخواست مدال‌آور المپیک برای تحصیل در رشته پزشکی و حواشی آن

مبینا نعمت‌زاده تکواندوکار ایرانی است که اخیرا به دلیل درخشش در المپیک پاریس ۲۰۲۴ و کسب مدال برنز در رشته تکواندو به شهرت رسیده است. 
کد خبر : 927954

به گزارش خبرنگار گروه اموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مبینا نعمت‌زاده نماینده وزن ۴۹- کیلوگرم کشورمان که با دو پیروزی و یک شکست به دیدار رده‌بندی رقابت‌های تکواندو بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس راه یافته بود، با برتری مقابل رقیب عربستانی خود در دیدار رده‌بندی موفق به کسب مدال برنز شد.

علاوه بر موفقیت‌های ورزشی، مبینا نعمت‌زاده همچنین علاقه‌مند به تحصیلات عالیه است. او بعد از کسب مدال برنز المپیک، تمایل خود را برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی اعلام کرده بود.

نعمت زاده پس از آنکه در المپیک پاریش خوش درخشید در مصاحبه‌ای گفت: از رئیس جمهور درخواست می‌کنم من را در دانشگاه قبول کنند، چون بخاطر المپیک نتوانستم کنکور بدهم. درسم هم خوب است، اما بخاطر المپیک نتوانستم کنکور بدهم.
پس از انتشار این خبر حواشی پیرامون نعمت زاده و درخواست او ایجاد شد. در ادامه به بررسی این درخواست و واکنش‌هایی که او پس از اعلام درخواست خود با آنها مواجه شده است گفتیم.

دانشگاه‌هایی که «نعمت زاده» را پذیرش می‌کنند

پس از درخشش این تکواندو کار المپیکی، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران با تبریک این مدال‌آور کشورمان، اعلام کرد که دانشگاه تهران خانم مبینا نعمت‌زاده مدال‌آور المپیک ۲۰۲۴ پاریس را بدون کنکور پذیرش می‌کند.

پس از آن مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که طبق قانون مبینا نعمت‌زاده می‌تواند در هر دانشگاهی که بخواهد در رشته تربیت بدنی تحصیلش را ادامه دهد.

پس از دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه الزهرا بلافاصله برای پذیرش نعمت زاده اعلام آمادگی کردند، اما مبینا نعمت زاده اعلام کرد که قصدش برای پذیرش بدون کنکور در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

{$sepehr_key_1214}

واکنش مقامات به کسب مدال و ادامه تحصیل نعمت زاده

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با تبریک افتخارآفرینی و کسب مدال توسط مبینا نعمت زاده، تأکید کرد: بر اساس مصوبه جلسه ۱۰۶ مورخ ۱۲ اسفند ۱۳۶۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمامی قهرمانان ورزشی دارای مدال طلا، نقره و برنز مسابقات المپیک، جهانی و آسیایی می‌توانند بدون شرکت در آزمون در رشته علوم ورزشی ادامه تحصیل دهند و این عزیزان باید درخواست خود را از طریق کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه نمایند.

اما الزامات ورود به رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران چیست؟

ورود به رشته پزشکی در دانشگاه تهران یکی از سخت‌ترین و پرچالش‌ترین مراحل در نظام آموزشی ایران است. دانشگاه تهران به عنوان یکی از معتبرترین و برترین دانشگاه‌های کشور شناخته می‌شود و دانشکده پزشکی آن به دلیل استاندارد‌های بالای آموزشی، امکانات پیشرفته و اساتید برجسته‌ای که دارد، همواره در صدر انتخاب‌های دانشجویان برتر قرار می‌گیرد. 

{$sepehr_key_1215}

عوامل سختی ورود به رشته پزشکی در دانشگاه تهران

  • هر ساله تعداد زیادی از داوطلبان کنکور سراسری با هدف قبولی در رشته پزشکی دانشگاه تهران تلاش می‌کنند. اما ظرفیت محدود این رشته در مقایسه با تعداد بالای متقاضیان، رقابت را بسیار شدید می‌کند. تنها داوطلبانی که بالاترین رتبه‌ها را در کنکور سراسری کسب می‌کنند، شانس پذیرش در این رشته را دارند. 
  • برای ورود به رشته پزشکی در دانشگاه تهران، داوطلبان باید نمرات بسیار بالایی در درس‌های تخصصی علوم تجربی مانند زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضیات کسب کنند. همچنین، نمره کل یا تراز داوطلب در کنکور باید در بالاترین سطح ممکن باشد.
  • تعداد دانشجویانی که هر ساله در رشته پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته می‌شوند، محدود است. این ظرفیت محدود به ویژه در دوره‌های روزانه، رقابت را بیشتر می‌کند.
  • در سیستم پذیرش کنکور سراسری، رتبه داوطلبان در سهمیه منطقه‌ای و کشوری اهمیت بالایی دارد. معمولاً فقط رتبه‌های برتر کشور شانس قبولی در رشته پزشکی دانشگاه تهران را دارند. 

پاسخ رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به درخواست نعمت زاده

حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اخیرا در گفتگویی دعای پذیرش بدون کنکور «مبینا نعمت زاده» در رشته پزشکی این دانشگاه را تکذیب و اعلام کرد: پذیرش دانشجو در این دانشگاه طبق ضابطه خواهد بود؛ بنابراین پذیرش او بدون کنکور در رشته پزشکی تکذیب می‌شود.

در نتیجه ورود به رشته پزشکی در دانشگاه تهران نه تنها نیازمند آمادگی علمی بالاست، بلکه تلاش مداوم، مدیریت استرس، و توانایی حفظ تمرکز در طول دوره‌ی آمادگی برای کنکور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. داوطلبانی که هدفشان تحصیل در این رشته است، باید از همان سال‌های اول دبیرستان برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر