صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۴ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۳

ماتیس از درخشش در آژاکس تا افت در یوونتوس و بایرن؛ «دلیخت» چه بازدهی فنی برای منچستریونایتد دارد؟

باشگاه منچستریونایتد در روز‌های قبل از شروع فصل جدید فوتبال باشگاهی، ماتیس دلیخت، ستاره سابق آژاکس، یوونتوس و بایرن مونیخ را به خدمت گرفت، اما منتقدان می‌گویند این خریدی موفق نبوده و تردید دارند به کار سرخپوشان بیاید.
کد خبر : 927935

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از نقل و انتقالات مهم و البته قابل پیش بینی که در پنجره تابستانی فوتبال اروپا صورت گرفت، خرید «ماتیس دلیخت»، مدافع میانی و ملی پوش هلندی بایرن مونیخ توسط منچستریونایتد بود.

این انتقال در حالی صورت گرفت که از هفته‌ها قبل پیش بینی می‌شد، بازیکن ۲۵ ساله راهی الدترافورد شود. همینطور تحقق چنین ترانسفری در فاصله زمانی چند روزه تا شروع فصل ۲۰۲۵-۲۰۲۴ لیگ برتر انگلیس بود.

به این ترتیب بازیکن پرسابقه در ازای ۴۵ میلیون پوند به اضافه یکسری متغیرات، بار دیگر شاگرد «اریک تن هاخ» شد. با انجام چنین انتقالی، حالا این بحث مطرح است که ستاره خریداری شده چه بازدهی می‌تواند برای «شیاطین سرخ» داشته باشد و چرا در تیم‌های یوونتوس و بایرن مونیخ ناموفق بود؟

*مشکلات دفاعی منچستر یکی، دو تا نبود

در آغاز بحث ابتدا به این نکته باید اشاره کرد منچستری‌ها در سال‌های اخیر از نظر دفاعی بسیار لطمه خورده اند. در همین فصل قبل، سرمربی هلندی، مدت‌ها مدافعان اصلی اش را به خاطر مصدومیت در اختیارنداشت. آن دسته را هم که در خدمت داشت، به طور کلی در اوج آمادگی قرارنداشتند.

تقویت خط دفاع در نقل و انتقالات پیش فصل، اولویت اولش بود. از این رو بود که باشگاه قدیمی و پرافتخار «لنی یورو» را با قراردادی به ارزش ۵۸.۹ میلیون پوند از لیل را به خدمت گرفت. اما بازیکن خوش آتیه هنوز نیامده، گرفتار آسیب دیدگی طولانی مدت شد؛ لذا باشگاه سراغ دلیخت رفت که از هفته‌ها قبل در فهرست خرید گنجانده بود. حتی در مسیر تقویت بنیه دفاعی «نوصیر مزروعی»، مدافع مراکشی و کناری بایرنی‌ها را هم جذب کرد.

با وجود برداشتن چنین قدم های، اکنون حس بدبینانه ایی نزد برخی دوستداران و قدیمی‌های منچستر وجوددارد که در دل می‌گویند بازیکنی که سه بار سوژه نقل و انتقالات پرفروش بوده، اما در تیم‌های بزرگ سابقش توانمندی خاصی نشان نداده، چه ضمانتی دارد در الدترافورد گره گشا باشد؟

*درخشش از آژاکس

دلیخت که اکنون پیراهن تیم اول شهر منچستر را بر تن می‌بیند، بازیکنی است که از آکادمی پرمحصول باشگاه آژاکس آمستردام به دنیای فوتبال معرفی شد. در شرایطی که تازه ۱۷ ساله بود، اولین بازی اش را برای تیم نخست باشگاه انجام داد. به این ترتیب در پایان فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷ تبدیل به جوان‌ترین بازیکنی شد که برای تیم بزرگسالان آژاکس از سال ۱۹۳۱ بازی کرده و حتی گل زده است. به لطف همین درخشش او به سرعت حتی به بازوبند کاپیتانی آمستردامی‌ها هم رسید.

در آن موقع کارشناسان تصور می‌کردند مدافع یک متر و ۸۹ سانتی از نظر جسمی، تاکتیکی و ذهنی به بلوغی فراتر از سن کم خود رسیده و به سرعت در حال مطرح شدن در کلاس برتر فوتبال جهان است. در ادامه نقش بسزایی در صعود تیمش به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا داشت.

عملکرد فوق العاده اش در مسابقات داخلی و اروپایی توجه چند تیم بزرگ را معطوف او کرد. از این رو در سال ۲۰۱۹ یوونتوس در ازای ۷۵ میلیون یورو و ۱۰.۵ میلیون یورو متغیرات ماتیس ۱۹ ساله را جذب کرد.

*کم اثر در یووه

انگیزه اصلی مدیران «بانوی پیر» از جذبش این بود که در کنار جورجیو کیه لینی، نماد یووه، کسب تجربه کند تا در نهایت بتواند در سال‌های بعد، جایگزین مدافع کهنه کار شود.

اما در طول سه فصل در سری آ، بازیکن خوش قد و قامت، دوران پرتلاطمی از تغییرات مدیریتی، تغییر در سیستم و اشتباهاتی که خویش مرتکب شد، را تجربه کرد.

او در ۳ سالی که در تورین بود، به جایگاهی ثابت نرسید و خریدی ناموفق قلمداد شد.

*ناموفق در بایرن

بعد از پشت سرگذاشتن آن دوره، ستاره متولد «لایدورپ» در تابستان ۲۰۲۲ به بایرن مونیخ رفت. این بار با قراردادی ۷۷ میلیون یورویی به خدمت گرفته شد. تحت هدایت یولیان ناگلسمان، سرمربی وقت باواریایی ها، ۲۷ بازی بوندس لیگایی را در اولین فصل حضورش در آلیانس آرنا تجربه کرد. اما وقتی توماس توخل سکان هدایت مونیخی‌ها را در دست گرفت، جایگاه دلیخت متزلزل‌تر شد تا جایی که به خاطر مصدومیت‌ها و موارد زیاد ناآمادگی، فرمانده اسبق آژاکس تنها در ۱۶ بازی برای سرخ پوشان باواریایی به میدان رفت.

همین افت چشمگیر سبب شد تا در پایان فصل قبل، مدیران باشگاه نامش را در لیست مازاد قراردهند. چندین هفته نیز صبرکردند تا پیشنهاد من یونایتد آمد و توافق برای فروش وی صورت گرفت.

*دل نگرانی به خاطر آینده شماره ۴

اما حالا که ماتیس پیراهن شماره ۴ یونایتد‌ها را به تن کرده، حرف و سخن میان کارشناسان و تحلیل گران درباره اش بالا گرفته است.

«ریو فردیناند»، مدافع افسانه‌ای پیشین یونایتد در مصاحبه‌ای این انتقال را به چالش کشید و گفت:«دلیخت در سال‌های اخیر مصدومیت‌های زیادی داشته است. در دو، سه سال گذشته بار‌ها نیمکت نشین بوده و از ابتدا در ترکیب قرارنگرفته، پس چطور منچستریونایتد می‌رود و بابتش ۴۵ تا ۵۰ میلیون پوند خرج می‌کند؟»

وی افزود: «حالا خیلی از هواداران و کارشناسان می‌پرسند آیا او به منچستر آمده که تفاوتی ایجاد کند؟ گمان کنم چنین انتظاری از او، با توجه به شرایطی که دارد، خواسته خیلی بزرگی باشد. به این دلیل حالا همه نگاه‌ها به اوست. همین باعث ایجاد فشاری مهلکی بر او خواهد شد. چون این یک فرصت بزرگ نیز است. اما فکر می‌کنم با این خرید، ابهامات زیادی وجوددارد. زیرا در فصل‌های اخیر و در دو باشگاه بزرگ، کارش را آنگونه که انتظارش را داشتیم، پیش نبردهاست.»

فردیناند ادامه داد:فکر نمی‌کنم ماتیس در شرایط حاضر بتواند پاسخی به این سئوال دهد. اما این حضور، فرصتی عالی است که برود و بگوید که می‌خواهد عملکردش را اصلاح کند. مشخص کند که در فصل‌های اخیر همه توانش را دراختیار نداشته و حالا آمده که با تمام توان کارکند.

*انتقاد اسکولز

پل اسکولز، هافبک بزرگ تاریخ یونایتد‌ها که در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۳ برای شیاطین بازی کرد و ۱۱۰ گل زد، نیز حرف‌های مشابه فردیناند زد:«می دانید موضوع چه است؟ منچستریونایتد مرتب می‌گوید بازیکن می‌گیرد، اما نمی‌گوید آیا بازیکنی که به خدمت گرفته، به درد تیم می‌خورد یا نه؟ عنوان نمی‌کند آیا بازیکن تازه وارد با ساختار تیم جور است یا نه؟ در این قضیه یعنی ماتیس دلیخت، نگاه کنید برای بایرن مونیخ بازی چشمگیری نکرده که همین، مرا نگران می‌کند. به خصوص وقتی می‌بینم که مونیخی‌ها مدافعی مثل اریک دایر را بر او در ترکیب ترجیح داده اند.»

وی افزود: این حرف‌ها واقعا جنبه شوخی ندارد. چرا که مرا به عنوان یک منچستری قدیمی نگران می‌کند. وقتی می‌بینم مدیران می‌روند بازیکنانی ۴۰ یا ۵۰ میلیون پوندی به تیم می‌آورند، تعجب می‌کنم. از خود می‌پرسم چرا دلیل آوردن شان این باشد که فقط ۳، ۴ سالی فقط بازی کرده است؟

اسطوره با تعصب تصریح کرد:یووه او را رها کرد، چون در تورین خوب نبود. در بایرن هم به قدر کافی خوب نبود. با شناختی که از بایرنی‌ها دارم، آنها به این راحتی بازیکن خوب شان را از دست نمی‌دهند. حالا هم به زعم من مثل یک بازیکن درجه ۲ به منچستر آمده است. هرچند درک می‌کنم هلندی است و قبلا با اریک تن هاخ همکاری کرده است.

*اندک خوش بینی به یک خرید

در حالیکه چنین پالس‌های مخالفی علیه مدافع ملی پوش در انگلیس بوجود آمده، البته اندک مواردی از خوش بینی هم دیده شده است.

به طور مثال «تئو والکات»، وینگر صاحب نام اسبق آرسنال، توپچی‌ها را مورد انتقاد قرارداده چرا با وجود نیاز دفاعی که داشتند، چنین مدافعی را نخریدند و او را وسط راه رفتن به منچستر، «هایجک» نکردند.

در آلمان نیز «دیتمار هامان»، هافبک اسبق ژرمن‌ها از مدیران بایرن به خاطر از دست دادن لژیونر موبلوند نیز خرده گرفت:

«اگر من مدیر بایرن بودم، دلیخت را از دست نمی‌دادم. درست است ماتیس در یووه و بایرن به حد توانایی‌های دوران آژاکس نرسید، اما از نظر من در این ۶ تا ۸ ماه اخیر باثبات‌ترین مدافع میانی بایرن بود. او کسی بود که صدایش درمی آمد و هم تیمی هایش را در زمین هدایت می‌کرد. در حالیکه چنین ویژگی را اکنون در جمع مدافعان تیم نمی‌بینم. بازهم می‌گویم من اگر مدیر باشگاه بودم، حتما او را در تیم نگه می‌داشتم.»

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر