صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۳:۳۰ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
مقدم در گفتگو با آنا:

سهم‌خواهی به کابینه وفاق ملی آسیب می‌زند

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه از اکنون نباید رئیس‌جمهور را تحت فشار قرار داد و دولت او را درگیر سهم‌خواهی کرد، گفت: سهم‌خواهی آفت بزرگی است که اگر دولت گرفتار آن شود نمی‌تواند منافع ملی را به نحو مطلوب تأمین کند.
کد خبر : 927898

«بیژن مقدم» کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه تشکیل دولت وفاق ملی یک الزام و ضرورت است، گفت: هدف تشکیل دولت وفاق ملی آن است که از همه ایده‌ها و افکار و سلایق سیاسی در دولت استفاده شود و اجازه ندهیم به خاطر اختلاف سلیقه سیاسی، افراد متخصص و شایسته از ورود به کابینه باز بمانند. ملاک اصلی برای تشکیل کابینه وفاق ملی، التزام و اعتقاد افراد به نظام، ولایت فقیه و منافع ملی کشور است و هر کسی با هر عقیده سیاسی به این سه اصل اعتقاد داشته باشد، باید در کابینه وفاق ملی به کار گرفته شود.

وی افزود: وقتی کابینه وفاق ملی تشکیل شود، می‌توان از نظرات مختلف در آن بهره برد، کارآمدی را در دولت نهادینه کرد و رضایت عمومی و جمعی را به دست آورد. در کابینه وفاق ملی هدف تحقق منافع ملی است نه تحقق منافع سیاسی و حزبی و به نظر من آقای پزشکیان با هوشمندی و هوشیاری درصدد تشکیل کابینه وفاق ملی برآمده است.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه کابینه دولت چهاردهم خالی از نقد نیست ولی باید به انتخاب رئیس‌جمهور و تصمیمی که در آینده نمایندگان خواهند گرفت احترام گذشت، اظهار کرد: در لیستی که آقای رئیس‌جمهور معرفی کرده‌اند اسامی از هر جناح سیاسی به چشم می‌خورد و این ویژگی‌ای است که در این کابینه می‌توان دید. البته امکان دارد برخی از این وزرای پیشنهادی رأی لازم را نیاورند و  مجلس به آنها اعتماد نکند ولی حداقل رئیس‌جمهور گام اول را طوری برداشت تا وعده وفاق ملی را محقق کند.

مقدم ادامه داد: از اکنون نباید به رئیس‌جمهور فشار وارد کرد و از سوی دیگر نباید دولت را درگیر سهم‌خواهی کرد. سهم‌خواهی آفت بزرگی است که اگر دولت گرفتار آن شود نمی‌تواند منافع ملی را به نحو مطلوب تأمین کند. برخی افراد و جناح‌های سیاسی از رئیس‌جمهور انتظار داشتند که سهم بیشتری را در دولت به دست آورند ولی قطعاً شرایط کشور به گونه‌ای است که نباید در آن سهم‌خواهی اولویت اصلی باشد به‌ویژه در کشوری که نظام حزبی در آن حاکم نیست. نگاه‌های منفعتی، جریانی و حزبی کشور را عقب نگه داشته و منافع ملی را تضعیف کرده است. 

وی با بیان اینکه باید اجازه داد رئیس‌جمهور در مسیری که شعار آن را داده است گام بردارد، گفت: ملاک و معیار اصلی برای دولت چهاردهم باید کارآمدی باشد و نه چیزی بیش از آن؛ اگر دولتی کارآمد و بر اساس وفاق ملی تشکیل شود، هم می‌توان مشکلات اقتصادی و معیشتی را حل کرد و هم سیاست خارجی متوازن را پیش برد. از کشور باید یکصدایی به خارج مخابره شود و هدف دولت وفاق ملی این است.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: مردم باید طعم شیرین خدمت را بچشند، فاصله طبقاتی باید کاهش پیدا کند، زندگی برای مردم باید راحت‌تر شود و از همه مهمتر همدلی در کشور باید گسترش یابد. اینها کارویژه‌های تحقق دولت وفاق ملی است. همه ارکان نظام به دولت کمک کنند و مجلس در این مسیر نهایت همکاری را با دولت داشته باشد و از سوی دیگر جناح‌های سیاسی تخریب دولت را کنار بگذارند، چون تجربه ثابت کرده تخریب دولت مساوی با دلسردی و تفرقه است.

مقدم با تأکید بر اینکه رئیس‌جمهور منصبی تشریفاتی نیست، گفت: قانون اساسی تکالیف بسیاری بر عهده ریاست جمهوری گذاشته و رئیس‌جمهور مجری قانون اساسی است و این تکلیف بزرگی محسوب می‌شود. رئیس‌جمهور جدید و وزرایش باید مدام میان مردم و در جامعه باشند و مدیریت از راه دور دیگر پاسخ نمی‌دهد. مردمی بودن دولت و رئیس‌جمهور شرط تحقق همدلی و وفاق ملی است و آقای پزشکیان و کابینه او باید این را مدنظر داشته باشند.

وی در پایان تصریح کرد: وجود اختلافات طبیعی است ولی نباید اختلافات را به جامعه کشاند بلکه باید در کابینه و یا میان قوا حل و فصلشان کرد. مردم علاقه‌ای به تماشای اختلافات و شنیدن آنها ندارند. مردم از دولت و دیگر نهاد‌ها توقع خدمت صادقانه دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر