صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کشف ستاره‌ای ۳۰ برابر سنگین‌تر از خورشید

محققان در بررسی‌های اخیر خود موفق به کشف ستاره‌ای جدید شده‌اند که ۳۰ برابر خورشید دارای ترکیب شیمیایی غیرمنتظره است.
کد خبر : 927733

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشمندان در رصد اخیر خوب ستاره‌ای کشف کرده‌اند که دست کم ۳۰ برابر خورشید ترکیبات غیرمنتظره دارد. این ستاره که با نام «J۰۵۲۴-۰۳۳۶» شناخته می‌شود، صدهزار برابر بیشتر از خورشید در سن فعلی خود لیتیوم دارد.

دانشمندان می‌گویند، این مقدار از لیتیوم، مدل‌ها و تصورات رایج درباره چگونگی تکامل ستارگان را به چالش می‌کشد و می‌تواند باعث تجدید نظر اساسی در نظریه‌های تکامل حتی ستاره‌ها شود.

دانشمندان شرح می‌دهند، این موضوعی برای درک ما از چگونگی جعل عناصر سنگین ستارگان از طریق همجوشی هسته‌ای است؛ به این دلیل که لیتیوم یک عنصر سبک است.

مدل‌های فعلی نشان می‌دهند که عناصر سبک از طریق این فرآیند به نفع عناصر سنگین‌تر مانند کربن و اکسیژن از بین می‌روند و این ستاره نه تنها غنی از لیتیوم است، بلکه کمبود عناصر سنگین نیز دارد.

آنالیز طیفی نشان داده که این ستاره عظیم دارای ترکیب شیمیایی غیرمنتظره‌ای است و برخلاف اکثر ستاره‌ها که عمدتاً از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده‌اند، دارای مقادیر بسیار بالایی از عناصر سنگین‌تر است که این ترکیب شیمیایی نامتعارف برای یک ستاره بسیار حیرت آور است.

دانشمندان معتقدند که این ستاره عظیم احتمالاً از ادغام دو ستاره کوچکتر تشکیل شده و فرایند ادغام باعث شده تا عناصر سنگین‌تر از هسته‌های دو ستاره اولیه به مرکز ستاره نهایی منتقل شوند.

 کشف چنین ستاره‌ای با ترکیب شیمیایی غیرمنتظره می‌تواند منجر به بازنگری در مدل‌های موجود درباره چگونگی تشکیل و تکامل ستاره‌ها و درک بهتر محیط کیهانی و فرایند‌های تکوین آن در مقیاس‌های بزرگ شود.

پس از کشف این ستاره، محققان با استفاده از روشی به نام طیف‌سنجی، ترکیب شیمیایی آن را آشکار کردند. از آنجایی که عناصر مختلف نور را در طول موج‌های مشخص ساطع و جذب می‌کنند، نگاه کردن به خروجی نور ستاره یا «طیف» می‌تواند ترکیب آن و نسبت عناصر موجود در آن را آشکار کند.

پس از کشف این ستاره، محققان با استفاده از روشی به نام طیف‌سنجی، ترکیب شیمیایی آن را آشکار کردند. از آنجایی که عناصر مختلف نور را در طول موج‌های مشخص ساطع و جذب می‌کنند، بررسی خروجی نور ستاره یا «طیف» می‌تواند ترکیب آن و نسبت عناصر موجود در آن را آشکار کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر